10 tips voor energie en motivatie bij thuiswerken - September Onderwijs
030 265 7658 September Onderwijs

10 tips voor energie en motivatie bij thuiswerken

Het is, op z’n minst gezegd, een bijzondere ervaring dat afstandsleren op dit moment de algemene norm is in het onderwijs en iedereen genoodzaakt is om daar mee om te gaan. Ik weet natuurlijk niet hoe dat voor jou is; misschien ervaar je het als een noodzakelijk kwaad en misschien betekent het voor jou dat je veel meer creativiteit aan de dag kan leggen. Of misschien ervaar je juist meer rust om op deze wijze onderdeel te zijn van het leerproces van je leerlingen. De kans is groot dat je je leerlingen mist èn tegelijkertijd zie je ongetwijfeld kanten die je nog niet had gezien of heb je gesprekken die je nog nooit hebt gehad.

Feit is dat er voor jou veel is veranderd en dat dat betekent dat je, nu al twee weken, je weg aan het vinden bent onder hele nieuwe omstandigheden. Daarin spelen uiteraard ook jouw persoonlijke omstandigheden thuis een hele belangrijke rol. Voor de één zijn die omstandigheden misschien versterkend en voor een ander maakt de thuissituatie het wellicht juist nóg moeilijker om je rol als leer-kracht te vervullen. Hoe jouw situatie ook is, de onderstaande tips zijn bedoeld om jou te ondersteunen bij het vinden van je weg in deze nieuwe onderwijsrealiteit.

Besteed aandacht aan je werkplek.

Wat is voor jou belangrijk op je werkplek? Welke spullen wil je om je heen en welke niet? Ben je het liefst alleen, ook al is dat nu minder makkelijk te realiseren? Welke sfeer werkt voor jou het beste en hoe kan je die creëren? Denk daarbij ook aan planten, foto’s van collega’s 😊, frisse lucht of wat jou dan ook in de goede sfeer brengt.Stop er tijd en energie in om zoveel mogelijk van jouw wensenlijstje te realiseren. De juiste sfeer helpt je om zo prettig mogelijk te werken.

Sta stil bij hoe je je voelt, voordat je in contact gaat met je leerlingen.

Neem er de tijd voor om je te settelen en in te stellen op het contact met je leerlingen. Hoe voel je je? Waar heb je zin in? Waar ben je nieuwsgierig naar en welke sfeer wil je met je leerlingen creëren? Haal misschien een paar keer lekker adem, maak je los van eventuele andere rollen die je thuis hebt en maak bewust de overgang naar je rol als docent.

Spijbel en geniet er van.

Als het werkproces het toelaat, geef dan zo nu en dan toe aan de neiging om te spijbelen, dus die pauze te nemen die je niet gepland had. En geniet vervolgens volop van het feit dat dat nu kan. De kans is groot dat je daarna verfrist verder kan.

Maak gebruik van rituelen.

Rituelen kunnen een belangrijke rol spelen bij het ervaren van controle en daarmee zijn ze van invloed op je concentratie en motivatie. Bedenk welke rituele handelingen je kan doen voordat je aan het werk gaat. Het gaat erom dat je de handelingen steeds op dezelfde manier kan herhalen. Naast een gevoel van controle kan het je energie verhogen door er lekker dynamische bewegingen in te verwerken. Als je daarbij je beste ‘moves’ inzet start je waarschijnlijk ook nog met een glimlach! Nieuwsgierig? Lees hier meer over het gebruik en effect van rituelen.
Ik kan me voorstellen dat het gebruik van een ritueel ook interessant is om, samen met je kind(eren), het moment te markeren dat je niet meer/minder beschikbaar bent als ouder, omdat je aan het werk gaat.

Zorg voor een glimlach op je eigen gezicht.
Doe dit door bewust dingen in te bouwen in het leerproces waar in ieder geval jij om moet glimlachen; beelden, teksten, foto’s, verhalen, grappen, filmpjes, rituelen, complimenten. Plezier ontspant en is bovenal besmettelijk!

Beperk je eisen aan jezelf.

Goed is goed genoeg. Een bekende valkuil van thuiswerken is dat je meer gaat werken dan verwacht wordt van je. Als je die valkuil al kende, dan ligt die zeker ook nu op de loer. In combinatie met dingen doen waarmee je minder bekend bent, kan dat een flinke stressfactor zijn. En dat is nou net wat waarschijnlijk niemand kan gebruiken. Sta stil bij wat ècht noodzakelijk is voor het leerproces en wat de extra’s zijn. Stop zoveel tijd in de extra’s als dat ze jou plezier en voldoening opleveren. Beperk jezelf in de extra’s als je je energie voor andere zaken nodig hebt.

Deel.

Deel je twijfels, worstelingen, frustraties en verdriet als die er zijn met je collega’s of vrienden, zodat ze kunnen slinken en je saamhorigheid ervaart. De kans is groot dat het voor anderen prettig is om te merken dat ze niet de enigen zijn die worstelen. Want dat er ook geworsteld wordt zal iedereen duidelijk zijn nu.
Deel je successen, ontroering, ideeën, lessen, blijheid en enthousiasme, zodat die verder groeien en je opnieuw saamhorigheid ervaart.

Beweeg.

Met het thuiswerken beweeg je waarschijnlijk minder. Beweging is niet alleen goed voor je lijf, maar ook voor je brein. Verzet je zinnen door regelmatig te bewegen of bijvoorbeeld staand te werken wanneer mogelijk. Er zijn legio tips te vinden, maar vind vooral wat voor jou goed werkt. Of het nou yoga is, push ups, hooghouden of een potje dansen. Doe het met regelmaat en geniet als je het doet. En soms is het juist beter om even geen publiek te hebben… zoals hier.

Sta stil bij wat goed gaat en voel dat.

We willen ons allemaal competent voelen in wat we doen, dat is een heel belangrijk onderdeel van groeigeluk. Juist ook onder moeilijke omstandigheden. Daarin is het belangrijk om stil te staan bij de goede dingen in een leerproces. Onderzoek heeft uitgewezen dat als we ons bewust richten op waar we blij mee zijn, tevreden over zijn en wat we waarderen in anderen, dat dat bijdraagt aan ons gevoel van geluk.
Zeker in deze tijd wordt ons brein sterk verleid om zich te richten op het negatieve van de huidige situatie, waardoor het moeilijker wordt om ook te zien en voelen wat we waarderen. Door de ongevraagde verandering in thuis- en werksituatie wordt dat versterkt.

Door dagelijks te reflecteren (alleen of met je gezin) op wat er goed is gegaan en wat er te waarderen is, geeft dat ontspanning en groeit de vaardigheid in je brein om die momenten waar te nemen en op te laten vallen. Bovendien groeit daarmee het gevoel van competentie tijdens een leerproces.

Je kunt dat doen door dagelijks:

  • 5 dingen te benoemen waar je dankbaar of blij om bent.
  • 1 voorval te vertellen of op te schrijven waarover je tevreden bent hoe je dat hebt aangepakt.
  • In ieder geval 1 iemand te laten weten wat je hebt gewaardeerd in die persoon.

Nieuwsgierig naar het wetenschappelijke onderzoek over geluk en productiviteit? Hier vind je de TED-talk die daar over gaat (kijktijd 12 minuten).

Hou van wat je doet, als je even niet kan doen waar je van houdt.

Maak er het beste van. Er is gelukkig veel inspiratie om ons heen.

Ik wens je allereerst heel veel gezondheid en daarnaast veel alternatief werkplezier!

Door: Trainer Yvonne van Dam-Vermeer

Wil je meer weten over dit onderwerp?

Neem dan gerust contact met ons op!

  info@septemberonderwijs.nl
 (030) 265 7658