fbpx
Heb je een vraag?
Stel hem ons persoonlijk!
1

✓ Beoordeeld met een 8,9

✓ 10+ jaar ervaring

✓ CRKBO & NRTO gecertificeerd

Gemiddelde
beoordeling

8.9

De impact van coaching op docenten en studenten van COG Ede | Blog

Binnen het MBO van COG Ede is de afgelopen jaren hard gewerkt aan het ontwikkelen van de OnderwijsCode, waarbij docentprofessionalisering een van de focuspunten is. Binnen de pijler Socialisatie ligt de focus op het versterken van studieloopbaanbegeleiders (SLB). Zij volgden bij September Onderwijs een verdiepende training in studieloopbaanbegeleiding op maat, waarmee ze hun vaardigheden verder hebben aangescherpt.

September Onderwijs sprak met Karin van Ginkel, projectleider professionalisering, Michiel Sustronk, docent Geschiedenis/SLB’er en Anita Boer, vakdocente Mediavormgeving/SLB’er over hun ervaring met de training en draagvlak rondom trainingen op school.

Karin: “Op onze school zien we dat studenten, vooral na corona, moeite hebben om weer structuur te vinden en zich echt op hun studie te richten. Dit wordt versterkt door de complexe problematiek waar onze studentenpopulatie soms mee te maken heeft. Voor jonge docenten, die qua leeftijd soms dicht bij hun studenten staan, is het vaak een uitdaging om met deze situaties om te gaan. De ervaring en handvatten die nodig zijn om dergelijke problematiek aan te pakken, worden niet standaard aangeboden in de lerarenopleiding. We hebben gemerkt dat werken vanuit casuïstiek – het leren vanuit échte situaties en ervaringen – veel meer waarde en inzicht oplevert dan traditionele cursussen met een toets aan het eind. Een aantal van onze SLB’ers heeft besloten om hier gericht mee aan de slag te gaan. We merken dat een goede, fijne trainer veel impact heeft op de groep. Daar zie je echt de ervaring, de kennis die overgedragen wordt en met name de lol in het vak.”

“De gevorderde SLB training was magisch!”

Anita: “Ik heb gemerkt dat de rol van SLB’er best lang lastig was, omdat er nog niets op papier stond. Het was duidelijk dat je gesprekken moest voeren met je studenten, maar dat was het dan ook wel. In de trainingen ben ik echt op zoek gegaan naar het antwoord op de vraag: ‘Wat moet ik eigenlijk doen hier?’ Zeker omdat het op administratief vlak best lastig kan zijn om SLB’er te zijn. Ik kwam er al snel achter dat ik voor de administratieve rompslomp niet direct een oplossing ging vinden, maar toen ik de gevorderde SLB training van September ging doen ging er een wereld voor me open: ik vond het magisch!”

Karin: “Hoewel e-learnings in sommige situaties een uitkomst bieden, passen ze hier niet. Studieloopbaanbegeleiding vraagt om persoonlijke betrokkenheid en reflectie. De uitdaging blijft: hoe enthousiasmeer je mensen en laat je ze inzien dat deze investering zichzelf dubbel en dwars terugbetaalt? In totaal ben je 6 tot 12 uur uit de klas, maar de inzichten en vaardigheden die je ervoor terugkrijgt, maken je werk efficiënter en verlichten de werkdruk op de lange termijn. Bij de leidinggevenden probeer ik dus ook aan te geven dat dit niet alleen iets is wat op papier staat, maar ook iets waar we écht invulling aan moeten geven.”

“De inzichten en vaardigheden die je ervoor terugkrijgt, maken je werk efficiënter en verlichten de werkdruk op de lange termijn.”

Michiel: “Ik ben de enige van mijn afdeling die meegedaan heeft aan de cursus. Veel collega’s maken continu een afweging: hoe besteed ik mijn tijd het beste? Vooral voor parttimers is het vaak een gepuzzel om alles in te passen. Gelukkig viel de training, die bestond uit vier ochtenden van 9:00 tot 13:00 uur, precies goed voor mij. Ik had het geluk dat er niet teveel lessen uitvielen.”

Anita: “Tijdens de verdiepte SLB training kreeg ik ontzettend veel handvatten voor de gesprekken die we voeren. Met 84 studenten om te begeleiden, zat ik in een modus waarin ik alles het liefst zo snel mogelijk wilde doen. Dat betekende vaak dat ik problemen voor de studenten oploste, zoals het schrijven van een mailtje, zodat we snel door konden. Sinds de training is dit ontzettend veranderd en neem ik meer tijd om te zorgen dat zij de acties gaan ondernemen die ik normaliter voor ze zou oplossen. Cor, onze trainer, heeft ons manieren geleerd waarin het iets meer tijd kost, maar je wel minder hoeft te doen. Het zweet staat nu op de juiste ruggen.” 

“Het zweet staat nu op de juiste ruggen!”

Michiel: “Wat mij sterk is bijgebleven uit de training, is het belang van een niet-sturende aanpak richting studenten. Het draait om een open houding en niet alleen maar focussen op problemen. Stel juist vragen als: Wat gaat er al goed? en Wat heb je nodig om je doel te bereiken? Neem de tijd om hier echt bij stil te staan. Een krachtige vraag is bijvoorbeeld: ‘Hoe zou jouw ideale situatie eruit zien?’ en ‘Wat is ervoor nodig om daar te komen?’ Door zo’n benadering pak je het net iets anders aan en kom je vaak samen tot een oplossing. Het vraagt om extra tijd en aandacht, maar het werkt ontzettend goed.”

Anita: “We leerden verschillende methodes waarbij studenten iets moeten opschrijven, waarvan ik er meerdere regelmatig gebruik. Als een student bijvoorbeeld zegt dat hij of zij iets niet kan, dan laat ik diegene een succesmoment zoeken wat hierop lijkt. Bijvoorbeeld als het hem of haar niet lukt om zijn of haar tas in te pakken. Wat is er nodig om wél met al je spullen aanwezig te zijn op de locatie? Of de vraag: Waar sta je over een X aantal jaar en via welke wegen kun je daar komen? Wat ik ook waardevol vind, is de cirkeltechniek. Als ik zelf een probleem heb, pas ik dit ook graag toe. Ik merkte ook dat ik eerder veel weerstand voelde om dat soort vragen aan studenten te stellen. Wat eigenlijk heel gek is. ‘Ik word hiervoor betaald, dus ik moet misschien ook het meeste werk doen’, was een beetje mijn mentaliteit. De reacties van de studenten zijn goed en ze geven aan dat ze het gevoel hebben dat ze meer tijd en aandacht krijgen. Als SLB’er kun je gemakkelijk vervallen in de standaard gesprekjes als ‘Hoe is het met je?’, ‘Vind je het nog leuk op school?’ Als ze dan vervolgens ook nog antwoorden met: ‘Ja goed’, dan was dat al gauw het gesprek. Ze komen dan niks halen én niks brengen.”

“Studenten voelen zich meer gezien en gehoord”

Michiel: “De cursus heeft ervoor gezorgd dat ik meer nadenk over mijn aanpak. De professionaliseringsslag op school was grotendeels inhoudelijk, maar ik vind het nu ook wel heel fijn om meer diepgang op coaching te krijgen. Wat ik echt heb meegenomen uit de cursus, is om schuin tegenover iemand te zitten in plaats van recht tegenover. Dit probeer ik nu actief toe te passen bij mijn studenten. Sommigen merken het en waarderen mijn goede intentie. De reacties op de veranderingen die ik doorvoer zijn erg positief. Als studenten merken dat je gehaast bent, voelen ze zich vaak niet gehoord, wat eigenlijk voor iedereen geldt. In plaats van meteen een opdracht te geven, werkt het veel beter om de student eerst even te laten praten. Ze willen namelijk het gevoel hebben dat wat zij vinden en zeggen er toe doet. Dat gevoel probeer ik hen mee te geven.”

“De rol van SLB’er is ontzettend belangrijk. Je moet hier voortdurend in geschoold worden.”

Anita: “Op onze afdeling hebben we veel zorgstudenten.” We merken dat we sinds de training beter bestand zijn tegen de problemen van studenten en we veel beter kunnen coachen. Mijn eerste instinct was altijd om te zorgen, niet per se om te coachen. Vroeger was het ook altijd ‘snel snel’, omdat ik dacht dat dat het efficiëntst was. Wanneer je net begint, kun je echt overweldigd raken door de issues die studenten met zich meebrengen. Nu kan ik beter terugkaatsen: “Wat ga jij nu doen om hieraan te werken?” Dat is iets wat we echt hebben geleerd. Stilstaan bij het probleem, erkennen dat het er is, en vervolgens kijken wat we eraan kunnen doen. Natuurlijk zijn we een school, geen zorginstelling, maar ik wil absoluut meedenken over hoe ik de student verder kan helpen. Ik merk dat dit echt een groot verschil maakt. Als een student bijvoorbeeld vroeg: ‘Waar kan ik het beoordelingsformulier van mijn stage vinden?’, downloadde ik het vroeger zelf voor ze, omdat ik dacht dat dat sneller was. Nu laat ik ze zelf in ons systeem kijken en het zelf opzoeken. Het is niet alleen een kwestie van hen verantwoordelijkheid geven, maar ook een stukje zelfbescherming.”

Karin: “Na alle aandacht bij de lancering van de OnderwijsCode, is dat na verloop van tijd een beetje weggeëbd. Daar hebben we het weer: de waan van de dag. Maar we moeten dit niet beschouwen als een project, maar als een nieuw uitgangspunt voor hoe we ons onderwijs inrichten en hoe we de professionals die dat onderwijs verzorgen, blijven ontwikkelen. Het is de nieuwe standaard. Is het gevoel dat we hier nog actief mee bezig zijn, voldoende aanwezig? We moeten blijven zorgen dat we dit samen blijven volgen en vasthouden!”


Een training op maat gemaakt, perfect passend bij jouw team!

Wil jij met jouw school een soortgelijke cursus volgen en de vaardigheden van de SLB’ers aanscherpen? Benieuwd naar de ontwikkelmogelijkheden voor jouw team? Wij staan voor je klaar voor persoonlijk advies. Vraag een offerte aan en ontdek wat wij voor jou kunnen betekenen.

Links: Karin van Ginkel – Rechts: Anita Boer

Gerelateerde trainingen

Incompany traject in het kort

Verkenning van de ontwikkelsituatie in jouw organisatie of team

Flexibele samenstelling van intern programma in goed overleg

Combinatie van teamtrainingen en individuele coaching

Praktijkgerichte oefeningen met werkplezier

Vraag onze brochure aan

Bekijk ons cursusaanbod

Verhalen uit het onderwijs

Coachtechnieken en werkvormen

Misschien vind je dit ook interessant?