fbpx

De Positieve effecten van Modulair Onderwijs

✓ Beoordeeld met een 8,9

✓ 10+ jaar ervaring

✓ CRKBO & NRTO gecertificeerd

Gemiddelde
beoordeling

8.9

De invloed van modulair onderwijs op de motivatie van leerlingen | Blog

Leerlingen een vast riedeltje laten afwerken, zonder flexibiliteit en keuzemogelijkheden: het is eigenlijk niet meer van deze tijd. Bij modulair onderwijs krijgen studenten juist meer de controle op wat ze leren, hoe en wanneer ze dit doen. We vertellen je er meer over in deze blog. 

Wat is modulair onderwijs?

Bij modulair onderwijs is het onderwijsprogramma verdeeld in losse modules die elk een specifiek onderwerp behandelen. Je kunt zo je eigen curriculum inrichten door verschillende modules te kiezen en te combineren. Je maakt zo als het ware je eigen ‘menukaart’ van wat je wil leren.

De positieve effecten van Modulair Onderwijs

Doordat leerlingen meer controle hebben over wat ze leren, hoe ze leren en wanneer ze leren, kan dit een positief effect hebben op de motivatie van studenten. Zij worden meer betrokken bij hun eigen leerproces en voelen een grotere verantwoordelijkheid voor hun eigen succes. Daarnaast bevordert het de autonomie onder leerlingen. Autonome leerlingen zijn verantwoordelijk voor hun eigen leerproces.* Doordat modulair onderwijs leerlingen zelf laat kiezen, verhoogt dit de intrinsieke motivatie van leerlingen. Zolang er geen keuzevrijheid is, kunnen leerlingen zelf geen verantwoordelijkheid nemen. Die flexibiliteit kun je aanbieden op verschillende manieren. In de les kun je dit bijvoorbeeld doen door leerlingen zelf te laten kiezen welke opdracht ze in welk uur willen doen. Of door gebruik te maken van modulair onderwijs: leerlingen of studenten kiezen zelf wanneer zij een module willen volgen. 

Het leuke van modulair onderwijs is dat de leerlingen hun leertraject kunnen aanpassen aan hun eigen behoeften en interesses. Het flexibele element aan deze onderwijsvorm, kan hen ook een gevoel van voldoening en vooruitgang geven, omdat zij steeds een concrete mijlpaal behalen wanneer zij een module hebben afgerond. 

Een nieuwe aanpak voor het onderwijs

De leerlingen of studenten van nu zijn anders ingesteld. Vaak doen ze meerdere dingen tegelijk en ze hebben behoefte aan flexibiliteit. Zelf kiezen waar, wanneer, hoe en wat je wilt leren. En niet geconfronteerd worden met onderwerpen die je al weet. Dit vergt ook van onderwijsinstellingen een andere aanpak. Waarbij je meer richting een modulaire aanpak gaat. Waarbij studenten zelf kiezen wat ze willen leren en idealiter bij welke instelling ze dat willen doen. Wanneer iemand kan aantonen dat hij of zij al over de juiste kennis/vaardigheid beschikt, hoeft zo’n module ook niet meer gevolgd te worden. 

Het risico van modulair onderwijs is dat studenten mogelijk minder begeleiding krijgen. Hier komt Didactisch Coachen om de hoek kijken. Hierbij staat de leervraag of het leerdoel van de student centraal en zorgt de leraar als coach dat de leerling dit resultaat behaalt. 

Kortom, Modulair Onderwijs biedt studenten de vrijheid en controle over hun eigen leerproces, wat een positief effect kan hebben op hun motivatie. Door flexibiliteit, aanpassing aan individuele behoeften en begeleiding door middel van didactisch coachen, kan modulair onderwijs een kan modulair onderwijs een effectieve aanpak zijn om de motivatie van leerlingen en studenten te vergroten.

 *Deci & Ryan https://wij-leren.nl/zelfdeterminatie-theorie.php

Gerelateerde trainingen

Incompany traject in het kort

Verkenning van de ontwikkelsituatie in jouw organisatie of team

Flexibele samenstelling van intern programma in goed overleg

Combinatie van teamtrainingen en individuele coaching

Praktijkgerichte oefeningen met werkplezier

Vraag onze brochure aan

Bekijk ons cursusaanbod

Verhalen uit het onderwijs

Coachtechnieken en werkvormen

Misschien vind je dit ook interessant?