Effectief lesgeven en didactiek

Als je effectief lesgeeft, creëer je betrokkenheid in de les, bied je voldoende instructie en begeleiding en kan je verschillende manieren van lesgeven toepassen. Klinkt dat goed? Kijk dan eens bij een van onze cursussen. Bekijk de onderstaande cursussen voor ons aanbod.

Meer weten of hulp nodig?
Neem gerust contact met ons op! Bel 030 265 7658 of vraag hier vrijblijvend een gesprek aan!

September advies

030 265 7658

September advies

Direct aanmelden

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
September advies

Brochure ontvangen

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
September advies

Team aanvraag

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Bekijk alle onderwerpen

Onderwerpen

Leerlingen motiveren

Hoe zorg je ervoor dat je leerlingen intrinsiek gemotiveerd raken? En hoe betrek je hen actief bij de les? De training ‘Leerlingen motiveren’ van September Onderwijs geeft hiervoor praktische handvatten, waarmee je direct aan de slag kunt! Praktische informatie: Cursus: 3 contactmomenten (incl. 1...

Leerlingen coachen

Wil jij op een coachende manier lesgeven? Kijk je graag naar wat er wel goed gaat en wil je je leerlingen echt motiveren? Dan is de training ‘Leerlingen coachen’ van September Onderwijs iets voor jou! Praktische informatie: Cursus: 3 contactmomenten (incl. 1 coachgesprek) Startdatum:...

Cursus Differentiëren in de les

Wil je je leerlingen helpen hun talenten te ontwikkelen? Zou je in je lessen wel willen differentiëren in instructie, niveau, snelheid en tijd, maar weet je niet hoe? De cursus ‘Differentiëren in de les’ van September Onderwijs helpt jou hierbij! Deze cursus is bestemd...

21st Century Skills

Welke vaardigheden hebben jouw leerlingen nodig om goed te functioneren in onze huidige maatschappij? En hoe help je hen deze te ontwikkelen? De cursus ’21st Century Skills’ van September Onderwijs zorgt ervoor dat je up-to-date bent! Praktische informatie: Cursus: 3 contactmomenten (incl. 1 coachgesprek)...

Flipping the classroom

Bij ‘Flipping the classroom’ wordt de manier van lesgeven omgedraaid. Buiten de lesuren, bijvoorbeeld thuis, kijken de leerlingen video’s waarin zij instructie krijgen over de stof. Als docent neem je zelf deze video’s op voor de leerlingen, maar je kunt hiervoor ook bestaand materiaal gebruiken. Eenmaal...

Whatsapp in het onderwijs

Whatsapp is tegenwoordig niet meer weg te denken, ook niet bij leerlingen. Om leerlingen beter te bereiken en te betrekken in het onderwijs, kun jij Whatsapp gebruiken tijdens jouw lessen. Op die manier kunnen leerlingen en studenten snel op de hoogte gesteld worden van de...

Beeldcoaching

Beelden zeggen meer dan duizend woorden. Daarom is beeldcoaching, waarbij er videobeelden gemaakt worden in de klas, een enorm sterk coaching instrument. Dankzij videobeelden kan het gedrag van de leraar en leerlingen geanalyseerd worden. Op die manier krijg jij inzicht in situaties en eventueel probleemgedrag in...

ICT als lesonderdeel

ICT kan in het onderwijs een uitstekend middel zijn om te differentiëren, maatwerk te bieden en leerlingen te motiveren. Als leerlingen na schooltijd hier al veel mee bezig zijn, waarom wordt dit dan niet ingevoerd in het onderwijs? ICT kan ingezet worden als instructiemiddel, informatiebron,...

Activerende werkvormen voor bèta-docenten

Hoe zorg jij ervoor dat kennis beter beklijft en dat leerlingen actief betrokken zijn bij het onderwijs? Deze cursus geeft hiervoor praktische handvatten, waarmee jij direct aan de slag kunt. De cursus is bestemd voor bèta-docenten die hun leerlingen actiever willen betrekken bij hun lessen. Meerwaarde...

Kritisch denken stimuleren

Kritisch denken is een vaardigheid die leerlingen niet van nature bezitten. Bij het leren van kritisch denken ontwikkelen leerlingen hun onafhankelijke, eigen visie en kunnen ze hun mening onderbouwen. In de cursus leer jij hoe je het kritisch denken in de les stimuleert, zodat jouw leerlingen...

Effectief inzetten van sociale media

Sociale media zijn niet meer uit het dagelijks leven weg te denken. Voor het onderwijs betekent dit dat docenten voor een nieuwe uitdaging komen te staan. Hoe kunnen we sociale media inzetten ter ondersteuning van verschillende leeractiviteiten? In deze cursus laten wij zien hoe jij...

Gamification in de les

Leerlingen motiveren blijft een terugkerend thema. ‘Gamification’ is een goed werkend middel om de leerlingen met plezier in de les te betrekken. Bij gamification draait om het toevoegen van spelelementen aan de lesstof, dit kan met of zonder ICT-tools. Door deze spelelementen, zoals het...

KOLB als succesvolle leerstrategie

Leren is het verwerven van nieuwe kennis, vaardigheden en inzicht. Volgens KOLB doorloop je voor een succesvol leerproces een aantal acties: verkennen, toepassen, ervaren en terugkijken. Om succesvol te leren, moet je de hele cyclus doorlopen. Je mag bij elke actie beginnen. Jouw voorkeur hangt af...

Toepassen van taxonomie van Bloom in je les

De taxonomie van Bloom kan als praktisch hulpmiddel dienen bij de ontwikkeling van lesmateriaal of lessen. Met deze techniek kun jij de kennisniveaus van leerlingen en opdrachten op moeilijkheidsniveau indelen. Zo kun jij samen met de leerlingen doelstellingen opstellen en behalen. Met behulp van deze...

De negen leerstrategieën van Marzano Coöperatief leren

De Amerikaanse onderwijswetenschapper Robert Marzano heeft negen didactische strategieën ontwikkeld die effect hebben op de leerresultaten van leerlingen. Deze negen verschillende strategieën kan je inschakelen bij leerlingen. Welke strategieën er zijn, welke daarvan bij jouw leerlingen passen en hoe je deze toepast leer jij in...

Lesson study

Overal ter wereld wordt het principe ‘lesson study’ toegepast. Bij lesson study bereid jij samen met andere leraren een les voor. Nadat je de les hebt uitgevoerd, wordt deze besproken en maak je eventueel aanpassingen. In dit proces ontwerp je als team de perfecte...

Socratische gesprekken in het onderwijs

Dieper over dingen nadenken en kritische vragen stellen; dit zijn kenmerken van socratische gesprekken. Deze gesprekken kunnen aan de keukentafel gevoerd worden, maar ook zeker in de klas. Bij deze gesprekken moet er een gespreksleider zijn, in dit geval de docent. In de cursus ‘Socratische...

Breinvriendelijk onderwijs

Niet elke leerling neemt leerstof op dezelfde manier op. Bij breinvriendelijke onderwijsmethoden gaat de aandacht niet naar de leerstof, maar naar hoe de hersenen van de leerling de informatie verwerken. Voorbeelden van breinvriendelijk onderwijs zijn mindmapping, coöperatief onderwijs en braingym. Tijdens de cursus ‘Breinvriendelijk onderwijs’ leer jij...

Gepersonaliseerd leren

Bij gepersonaliseerd leren bepaalt de leerling zelf hoe en in welk tempo hij of zij leert. Ook laten de leerlingen zien wat ze ervan hebben geleerd. Bij deze lesmethode wordt de inzet en motivatie van de leerling vergroot en haalt hij of zij aanzienlijk...

Vraag gestuurd onderwijs

Iedere leerling heeft vragen. Om de leerling te stimuleren en te motiveren, is het van groot belang om deze vragen te beantwoorden. Dit wordt ‘vraag gestuurd onderwijs’ genoemd. Bij deze manier van leren staat niet de docent centraal, maar de ontwikkeling van leerlingen door...

Green screen, opname en onderwijs

Bij jongeren zijn vlogs niet meer weg te denken. Veel leerlingen kijken ze dagelijks of vloggen zelf. Om leerlingen beter te motiveren, kan je deze videotechnieken gebruiken in het onderwijs. In de cursus ‘Green screen, opname en onderwijs’ leren wij jou hoe dit kan....

Effectief lesgeven

Tijdens de les wil je als leraar geen tijd verspillen. Toch gaat er veel tijd zitten in dagelijkse werkzaamheden zoals nakijken. In de cursus ‘Effectief lesgeven’ leer jij hoe je tijd kunt besparen en krijg je een duidelijk beeld van jouw prioriteiten en hoe...

Puberbrein en de onderwijspraktijk

Pubers verkeren zich in een gevoelige levensperiode. De puberbreinen zijn nog volop bezig zich te vormen en dat kan lastig zijn voor een docent. Want hoe beïnvloedt de puberteit de leerprestatie? Leer in de cursus ‘Puberbrein en de onderwijspraktijk’ alle (on)mogelijkheden van het puberbrein en hoe...

De Leerling van nu

Tijden veranderen en daarbij ook de leerlingen. Hoe ga jij als docent om met de leerling van nu? Hoe herken jij de behoeftes? Voor een evenwichtige ontwikkeling van pubers is het belangrijk dat zij begeleid en ondersteund worden door volwassenen; bijvoorbeeld door hun docent. Hoe jij...

Obamaprincipes van storytelling in je les

Oud-president Barack Obama is chief storytelling. Als hij vertelt, ben je geboeid. Hij gebruikt persoonlijke verhalen om zijn boodschap over te brengen. Hij zet bij luisteraars een andere bril op, toont zijn visie en overtuigt met zijn woorden zelfs tegenstanders, in woorden die iedereen begrijpt....

Presenteren voor gevorderden

Vaak zijn de basistechnieken voor presentaties genoeg om je staande te houden. Wil jij toch jouw presentatie skills naar een hoger niveau tillen en met gemak voor de groep leren staan? Jouw verhaal vertellen en vervolgens krachtig en zonder twijfel of gestamel vragen kunnen beantwoorden?...

Overtuigend presenteren

Aangenaam en overtuigend presenteren, niet iedereen kan dat in een handomdraai. Gelukkig is bijna alles te leren en goed presenteren is dat ook. In de cursus ‘Overtuigend presenteren’ van September Onderwijs leer jij de aandacht van het publiek te trekken en vast te houden, de boodschap...

Persoonlijke effectiviteit

Wil jij je kwaliteiten verder ontwikkelen? Wil jij doelmatiger te werk kunnen gaan en jouw invloed op de werkvloer uitbreiden? Dan is de cursus ‘Persoonlijke effectiviteit’ iets voor jou. Tijdens deze cursus stel je persoonlijke doelen en krijg je inzicht in zaken die je belemmeren in het dagelijks...

Effectief communiceren

We communiceren de hele dag. Soms gaat de communicatie helaas wat stroever dan gedacht. Jij en je gesprekspartner praten langs elkaar heen, begrijpen elkaar niet of zijn het niet met elkaar eens. Tijdens de cursus ‘Effectief communiceren’ word jij je bewust van hoe je...

Teach Like a Champion

De cursus ‘Teach Like a Champion’ is gebaseerd op het gelijknamige boek van Doug Lemov. Lemov bespreekt in zijn boek belangrijke technieken voor het neerzetten van een sterke gedragscultuur, het hebben van hoge verwachtingen van leerlingen en het genereren van betrokkenheid van leerlingen. In deze cursus...

Onze cursussen worden gewaardeerd met een 8,9

  • 8,9
    waardering cursussen
  • 91%
    beveelt onze cursussen aan
  • 8,4
    beoordeling trainers