030 265 7658 September Onderwijs

Interview met Jolanda Winder

“Elke bijeenkomst was toepasbaar en alles liep naadloos in elkaar over. De 8-daagse cursus Leerlingen Coachen was echt volkomen op maat!” – Jolanda Winder, mentor, CVO Accent Delfshaven (Excellente school).

Waarom heb jij voor de cursus ‘Leerlingen Coachen’ gekozen?
“Op school houden wij drie keer per jaar een coachgesprek met onze leerlingen. We wilden hier echt iets mee doen. Daarom koos ik er samen met twee collega’s voor om deel te nemen aan de 8-daagse cursus ‘Leerlingen Coachen’. Door gebruik te maken van de Rotterdamse lerarenbeurs konden wij de cursus gaan volgen zonder bijkomende kosten voor ons en onze school.”

Kun je iets vertellen over je onderwijservaring en waarom je voor dit beroep hebt gekozen?
“Het onderwijs heb ik altijd al heel erg leuk gevonden. De leeftijdsgroep 12- 18 vind ik het allerleukste, omdat de leerlingen dan lekker gaan puberen. Ik sta alweer 25 jaar voor de klas, waarvan ik nu vijf jaar werkzaam ben als mentor binnen het praktijkonderwijs.
Van oorsprong ben ik eigenlijk docent beeldende vorming, maar ik wilde graag een nieuwe uitdaging aangaan. Ik kreeg toen de vraag: ‘Waarom word je geen mentor van de derde klas?’. Mijn leerlingen zitten de hele week bij mij in de klas. Ze gaan wel naar branchelessen zoals catering, bouwtechniek, detailhandel, uiterlijke verzorging en metaaltechniek. Daardoor was het zeker even wennen, omdat ik opeens te maken kreeg met verschillende niveaus en andere vakken, zoals rekenen.”

Wat kun je vertellen over de trainer en de groep tijdens de cursus?
“De trainster van onze cursus heet Helga en ik vond haar super goed! Er werd echt gekeken naar onze leerbehoefte. Elke les was toepasbaar en alles liep naadloos in elkaar over. De cursus was volkomen op maat. Na de cursus zijn wij met het hele team zelf verder gegaan met een vervolgtraject. Met elkaar bedenken we oplossingen om leerlingen optimaal te kunnen coachen. Helga was achteraf ook nog betrokken. Ik appte haar om informatie en ze reageerde gelijk.”

Trainer legt uit in groep

Wat is voor jou de eyeopener van deze cursus?
“Na het volgen van de cursus vroeg ik aan een leerling: ‘Wat vond je van dit coachgesprek?’ en ik kreeg als antwoord: ‘Juf ik had nu echt het idee dat het gesprek écht over mezelf ging!’. Ook een andere leerling gaf aan dat het gesprek professioneler overkwam.’’

Wat is het grootste verschil met lesgeven voor en na de cursus?
“Het verschil is dat ik meer in oplossingen ben gaan denken. Een leerling had bijvoorbeeld gevraagd om extra huiswerk, maar had het vervolgens niet af. Ik stel dan geen waarom vragen meer, maar ik ga samen met de leerling opzoek naar oplossingen. ‘Hoe komt het dat je jouw huiswerk niet af hebt?’ of ‘Wat kunnen we er anders aan doen?’ zijn vragen die ik nu meer gebruik. De verantwoordelijkheid leg ik nu vooral bij mijn leerlingen.”

 Zou je de cursus aanraden aan anderen en waarom?
“Jazeker! Veel docenten roepen vaak: ‘Waarom zal ik die cursus volgen? Ik coach al.’ De hakken gaan in het zand, maar later vorderen de pretlichtjes in de ogen en is het toch wel heel erg interessant. Binnen de school zijn wij nu constant bezig met het coaching proces. Met behulp van de Rotterdamse lerarenbeurs volgen wij nu onze tweede cursus van September Onderwijs. Op dit moment zijn wij bezig met de 8-daagse cursus ‘Differentiëren in de les’. Deze cursus sluit weer goed aan op het tussentijds evalueren met de leerlingen!


Benieuwd naar onze 8-daagse cursus Leerlingen coachen?
Wil je na het lezen van dit interview meer weten over deze cursus? Klik dan op de link: Cursus Leerlingen coachen.

Wil je meer weten over dit onderwerp?

Neem dan gerust contact met ons op! 

  info@septemberonderwijs.nl
 (030) 265 7658