fbpx

✓ Beoordeeld met een 8,9

✓ 10+ jaar ervaring

✓ CRKBO & NRTO gecertificeerd

Gemiddelde
beoordeling

8.9

Jij als coach: 4 vaardigheden die je moet beheersen!

Coachen is hot! Coaching kan omschreven worden als ‘een vorm van begeleiding die erop gericht is om mensen positief te veranderen’. Tijdens het coachen richt je je dan ook eigenlijk op het begeleiden naar de top, in plaats van dat je je leerlingen een beetje omhoog moet pushen. Wil jij je leerlingen zien groeien in zelfstandigheid? Lees snel verder voor 4 vaardigheden die dit mogelijk maken!

Werkwijze

Een goede coach heeft (geen verassing) een coachende houding tegenover zijn of haar leerling. Dat betekent dat je de leerling motiveert om bijvoorbeeld iets te doen, maar niet pusht! Dat werkt namelijk meestal averechts, en dat is niet waar coaching om draait. Ook is het belangrijk dat je de leerling zelfvertrouwen geeft, hem of haar motiveert om een eigen leerplan te ontdekken en samen met de leerling een eigen gemaakte planning bespreekt. Vergeet niet: elke leerling is verschillend, dus ook elk coachtraject zal verschillend lopen. Wat de leerling precies nodig heeft ligt dus een beetje aan de behoeftes van de leerling zelf. Handig is dus om in het eerste gesprek vast te stellen waar hij of zij naartoe wil werken, maar daar komen we zo nog even op terug.

Vertrouwelijk

Een hele belangrijke: als coach (maar natuurlijk ook als docent) ga je zorgvuldig om met vertrouwelijke informatie! Het kan natuurlijk zo zijn dat een leerling wat extra coaching nodig heeft door een bepaalde thuissituatie of iets anders, en als coach dien je daar vertrouwelijk mee om te kunnen gaan. Daarnaast is een coach ook altijd erg actief in het stellen van vragen, maar luistert ook juist goed naar de leerling. Je bent daarnaast ook in staat om deze zogenoemde gedragspatronen te herkennen.

Positiviteit

Als coach ben je natuurlijk altijd reëel over de situatie, maar bekijk je deze wel altijd vanuit een positieve invalshoek. Dat motiveert de leerling om door te blijven gaan, en ook de situatie positief te kunnen bekijken. Je herinnert de leerling ook aan zijn of haar goede kwaliteiten en eigenschappen, in plaats van teveel te focussen op wat er fout gaat. Daarnaast heb jij als coach een nieuwsgierig karakter en toont je interesse met jouw volledige aandacht. Dat is voor de leerling gunstig om zijn of haar problemen te kunnen delen, zodat je hier samen mee verder kunt. 

Doelgericht

Tot slot: als coach werk jij met je leerling natuurlijk naar een doel. Of dat nu hogere cijfers zijn, of een betere planning, je bent doelgericht en verwijst dan ook regelmatig terug naar het behalen van het doel. Daarin is het belangrijk om een leerling gelijkwaardig te behandelen, en veel aandacht te besteden aan de werkwijze van het behalen van het doel. Bespreek met je leerlingen een stappenplan, en evalueer hier regelmatig op terug. Tijdens die evaluatie kan besproken worden hoe het proces verloopt, wat er goed en fout gaat en hoe de fouten opgelost kunnen worden. 

Meer weten over coaching?

Wil je meer weten over coaching? Klik hier voor een blog over leerlingcoaching, of bekijk onze cursus ‘Leerlingen Coachen die je nu kosteloos kan volgen met het STAP-budget!

Gerelateerde trainingen

Incompany traject in het kort

Verkenning van de ontwikkelsituatie in jouw organisatie of team

Flexibele samenstelling van intern programma in goed overleg

Combinatie van teamtrainingen en individuele coaching

Praktijkgerichte oefeningen met werkplezier

Vraag onze brochure aan

Bekijk ons cursusaanbod

Verhalen uit het onderwijs

Coachtechnieken en werkvormen

Misschien vind je dit ook interessant?