fbpx

✓ Beoordeeld met een 8,9

✓ 10+ jaar ervaring

✓ CRKBO & NRTO gecertificeerd

Gemiddelde
beoordeling

8.9

Leerlingen coachen: zo doe je dat!

Leerlingen met weinig motivatie, maar wel met een spannende cijferlijst, herken je die? Voor docenten is dit  soms nog best een uitdaging om deze leerlingen te motiveren. Elke leerling werkt namelijk anders en krijgt van andere dingen energie. In deze blog vertellen we je hoe jij als docent je klas kan motiveren middels coaching. Ben je benieuwd naar een aantal praktische tips? Lees dan snel verder!

Coaching

Coaching kan omschreven worden als ‘een vorm van begeleiding die erop gericht is om mensen positief te veranderen’. Tijdens het coachen richt je je dan ook eigenlijk op het begeleiden naar de top, in plaats van dat je je leerlingen een beetje omhoog moet pushen. Dat scheelt dus zowel voor de leerling als voor jou werk, wat op zijn beurt weer voor meer positiviteit kan zorgen. Leerlingen houden er namelijk ook niet erg van om gepusht te worden, dat weerhoud ze er vaak juist van om hun best te doen. Deze methode motiveert en inspireert. Dat klinkt goed, toch? 

Effecten

Verschillende onderzoeken wijzen ook op de positieve effecten van coaching. Zo kan het coachen in het onderwijs onder andere zorgen voor de bewustwording van de persoonlijke groei, het vergroten van het zelfvertrouwen én het ontdekken en toepassen van eigen mogelijkheden. 

Tip 1: Positiviteit

Nu vraag je je vast af: Hoe kan ik nu dat coachen nu toepassen in de praktijk? Dat is eigenlijk vrij simpel – nog meer voordelen dus. Ten eerste: bespreek met elkaar wat er al goed gaat! Natuurlijk is het belangrijk om te bespreken wat er allemaal niet goed gaat, maar vaak verbloemdt dit de goede aspecten. Het spreken over de goede kanten zorgt met name voor positiviteit voor de leerling, wat aanzet tot motivatie. Je kan hierin bijvoorbeeld een vast moment in de week instellen om met je leerling terug te kijken wat er persoonlijk is bereikt de afgelopen week. 

Tip 2: Oplossingsgericht

Los problemen niet zelf op. Ja, echt! Zit een leerling in de problemen of komt hij of zij er even niet uit? Ga dan niet zelf tobben voor een oplossing, maar stel vragen over hoe deze leerling dit zelf kan gaan oplossen. Dit geeft hen meer inzicht in het eigen kunnen, en daarnaast ook zelfstandigheid in het oplossen van problemen. Vragen hierbij kunnen gaan over wat er nodig is om het probleem op te lossen, of er anderen bij betrokken zijn én (niet geheel onbelangrijk) hoe het probleem in de toekomst voorkomen kan worden. 

Tip 3: Stilte

Misschien ben je als docent wel eens geneigd om te veel te praten, te veel vragen te stellen en te veel te antwoorden. Dat is natuurlijk allemaal goed, maar een leerling gaat past echt goed nadenken als het even stil is. Gebruik dan ook die stilte om goed naar je leerling te luisteren, en te achterhalen waarom de leerling dit zegt of denkt. Wat is de achterliggende motivatie van deze leerling? Je zult merken, stille wateren hebben diepe gronden!

Benieuwd naar meer tips en tricks over coaching? Klik hier voor meer informatie!

Incompany traject in het kort

Verkenning van de ontwikkelsituatie in jouw organisatie of team

Flexibele samenstelling van intern programma in goed overleg

Combinatie van teamtrainingen en individuele coaching

Praktijkgerichte oefeningen met werkplezier

Vraag onze brochure aan

Bekijk ons cursusaanbod

Verhalen uit het onderwijs

Coachtechnieken en werkvormen

Misschien vind je dit ook interessant?