Leerlingen motiveren: De kracht van het woord ‘nog’! | Blog
030 265 7658 September Onderwijs

Leerlingen motiveren: De kracht van het woord ‘nog’!

Is het je wel eens opgevallen dat er bij een negatieve beoordeling vaak staat: je bent er nog niet? Zou er staan: ‘je bent gezakt’, dan voelde je je misschien teleurgesteld. Maar door er ‘nog niet’ van te maken, besef je dat je in een leercurve zit en krijg je meer motivatie om het einddoel wel te behalen. Daarom hebben we het vandaag over de kracht van het woord ‘nog’!

 

Carol S. Dweck heeft psychologie gestudeerd aan de universiteit van Stanford en doet onderzoek naar motivatie en mindset. Haar kijk op de mindset van leerlingen is bijzonder. Ze deelt ze op in twee categorieën: leerlingen met een gefixeerde mentaliteit en leerlingen met een groeimentaliteit. Dweck legde leerlingen van 10 jaar een moeilijke opdracht voor de neus en testte hoe zij hierop reageerden. De leerlingen met een gefixeerde mentaliteit raakte voornamelijk in paniek. Ze waren voornamelijk gericht op hun huidige kennis en hoe ze hiermee het vraagstuk zouden kunnen oplossen. De leerlingen met een groeimentaliteit wisten echter na het oplossen van het probleem te vertellen dat zij echt iets hadden geleerd. Zij zijn gericht op het trainen van hun mogelijkheden in plaats van hun huidige kunnen te willen veranderen. Daarnaast vonden de gefixeerde leerlingen de opdracht aanzienlijk moeilijker. Ze gaven aan waarschijnlijk de volgende keer te gaan spieken, of zochten naar iemand die het nog slechter had gedaan om zichzelf wat beter te voelen. In verschillende studies blijven ze hun persoonlijke moeilijkheden dan ook constant vermijden. 

 

Dweck vraagt zich dan ook hardop af: wat kunnen we doen aan deze tweedeling? ‘Hoe kunnen we als het ware de brug bouwen naar dat ‘nog’ principe?’ Het is volgens haar belangrijk om te belonen met verstand. Beloon of complimenteer je kinderen bijvoorbeeld minder voor hun intelligentie of talent, maar haal juist het proces wat kinderen ondergaan om iets te kunnen leren of doen aan. Hun inzet, hun strategie, hun focus, hun verbetering en hun doorzettingsvermogen zijn aspecten die het écht waard zijn om geprezen te worden. Deze methode maakt kinderen weerbaar en geeft hen moed om door te gaan. Je bent er nu ‘nog niet’, maar bijna!

 

Daarnaast merkte Dweck in haar onderzoeken dat de woorden ‘nog’ of ‘nog niet’ kinderen een weg richting de toekomst bood om zichzelf continu te blijven trainen en verbeteren. Het is echt waar: je kan daadwerkelijk de mentaliteit en mindset van leerlingen veranderen! Elke keer dat een leerling namelijk uit hun comfortzone wordt gepusht en iets nieuws en moeilijks moet leren, vormen de neuronen in hun brein nieuwe sterkere verbindingen. Ze worden slimmer, maar belangrijker: krijgen een growth mindset!

Dit blijkt ook uit de praktijk. Een leerling van 13 zei ooit tegen Dweck: “Ik realiseer me nu dat ik het grootste gedeelte van mijn leven heb verspild aan het besteden van aandacht aan nutteloze dingen in plaats van aandacht te besteden aan mijn schoolwerk, relatie met vrienden en met familie”. Laten we geen levens meer verspillen. Zodra we weten wat onze capaciteiten zijn en hoe we deze kunnen ontwikkelen, wordt dit een fundamenteel recht voor al onze kinderen om te leven op een plek waar deze groei wordt gecreëerd en gestimuleerd. En daarbij: om te leven op plekken gevuld met woorden zoals ‘nog’!

Wil je meer leren over het motiveren van leerlingen? Bekijk dan hier onze incompany leerlingen motiveren en hier voor de TED-talk van Carol!