Als mentor kun je je vaak verantwoordelijk voelen voor het succes van een leerling. De driehoeksverhouding tussen leerling, ouder en mentor is zodanig scheefgetrokken dat er soms aan jou wordt gevraagd wat jij aan de slechte cijfers van een leerling kan doen. Jij kan daar natuurlijk niet cijfermatig iets aan veranderen, maar er zijn zeker onderdelen waarop je jouw mentorleerling wel kan coachen op weg naar succes. Daarom hebben we 4 simpele tips voor een coachende mentor!
Tip 1: Doelen stellen
De eerste tip is eigenlijk heel voor de hand liggend: ‘doelen stellen’. Hierbij moet je vermijden dat dit puur gefocust wordt op het einddoel zelf, dat is namelijk helemaal niet zo belangrijk. Leg liever de aandacht op de weg ernaartoe. Bijvoorbeeld: een leerling staat er niet goed voor, en wil graag hogere cijfers halen. Hamer dan juist niet op het stampen van stof, maar besteed aandacht aan de leermethode van de leerling. Misschien past dit wel helemaal niet bij hem of haar, en leert de leerling juist meer van beeldende leervormen of heeft hij of zij juist meer uitleg nodig. Zolang de kennis van de juiste leermethode niet op orde is, zal het ook lastig zijn om op een andere manier de stof goed onder de knie te krijgen. Het is misschien voor de hand liggend, maar onderschat dit onderdeel niet!
Tip 2: Praten met
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat jij je iets té verantwoordelijk voelt voor de successen van je leerlingen. Als er moeilijkheden zijn kom jij als mentor dan vaak met de oplossingen (meer uitleg van de docent, huiswerkbegeleiding etc.). Uit de praktijk blijkt dan vaak dat er vanuit de leerling zelf niks met het advies wordt gedaan. De tweede tip is dus als volgt: praat meer met je leerling, in plaats van alleen tegen de leerling. Bespreek eerst met de leerling in kwestie wat hij of zij zou willen veranderen aan het probleem. Wil hij of zij niks? Dan weet jij genoeg. Het moet echt van hun kant komen! Zijn ze wel bereid om zichzelf te veranderen? Bespreek dan met hen wat hun een goede oplossing lijkt. Zo coach je jouw leerling de goede richting op, zonder al te veel te trekken!
Tip 3: Luisteren
Als docent ben je waarschijnlijk snel geneigd om door te vragen. Je wil natuurlijk het liefst alles weten van die leerling om hem of haar zo goed mogelijk te kunnen helpen, toch? Dit is nou juist een valkuil waar jij als coachende mentor niet in moet trappen! Bij een overlading aan (persoonlijke) vragen kunnen kwetsbare leerlingen juist dichtslaan. Laat liever tijdens een mentorgesprek een aantal stiltes vallen, om je leerling uit te nodigen om zelf over het onderwerp na te denken of te vertellen. Een luisterend oor kan soms meer gespreksstof op gang brengen dan je van tevoren verwacht. Met deze vragende (en dus niet oordelende) houding nodig je juist leerlingen uit om zelf een oplossing te bedenken voor het probleem. Dit laatste geeft dan weer energie om ook daadwerkelijk in actie te komen, en dat is wat je wil!
Tip 4: Persoonlijke aandacht
Tot slot misschien wel de belangrijkste tip: leer je leerling persoonlijk kennen! Niets is zo fijn voor een leerling als een stukje positieve persoonlijke aandacht. Op deze manier bouw je een andere soort band op, wat kan zorgen voor meer begrip voor elkaar. Dit kan bijvoorbeeld juist een reden zijn voor de leerling in kwestie om het huiswerk maken weer op te pakken, of net nog even zijn of haar best te doen voor de komende toets. Als jij als coachende mentor je leerlingen namelijk persoonlijk kent, weet je ook wat hun drijfveren zijn. Op die manier kan je net de ondersteuning geven die de leerling nodig heeft om door te pakken!
Dat waren ze, vier simpele tips die jou als mentor zullen veranderen in een coachende mentor! Ben je benieuwd naar meer informatie over coaching? Klik hier!