fbpx

Didactisch coachen (4 dagen)

Hoe kun je leerlingen meer op maat begeleiden? En hoe geef je hen regie over hun eigen leerroute? Dan is de cursus Didactisch Coachen iets voor jou!

Gemiddelde
beoordeling

8.9

Navigeer direct naar:

Navigeer direct naar:

Training voor jezelf

In het kort

Hoe kun je leerlingen meer op maat begeleiden? En hoe geef je hen regie over hun eigen leerroute? Dan is de cursus Didactisch Coachen iets voor jou! Tijdens de cursus Didactisch coachen leer je hoe je leerlingen coachend begeleidt in de klas, met als doel dat de leerlingen zelfstandiger worden. Je gaat aan de slag met vragen als: ‘Hoe geef je leerlingen inzicht in hun leerproces tijdens de les?’ ‘Hoe help je leerlingen zelf een stap verder te zetten?’ Je oefent met coachtechnieken voor tijdens de les: feedback geven, uitdagende vragen stellen en het geven van aanwijzingen. Je leert om een lesontwerp te maken waarin ruimte is om te coachen!

Voor wie is deze training

Didactisch coachen is voor iedere (vak)docent die de motivatie bij leerlingen wil verhogen en meer eigenaarschap bij leerlingen wil creëren.

Niet helemaal wat je zoekt? Bekijk eens deze gerelateerde trainingen.

Bekijk alle trainingen

Jouw resultaten

  • Je kunt vragen, feedback en aanwijzingen afwisselen in het coachen van leerlingen richten hun leerdoel. 
  • Je ontwerpt de kaders van je les door het (her)formuleren van heldere leerdoelen en criteria en het inzetten van formatieve check. 
  • Je ontwerpt leeractiviteiten die leerlingen motiveren

Programma

Hoe ziet het vierdaagse programma Didactisch coachen eruit?  Wat ga ik bereiken per bijeenkomst? Je leest het in onderstaand overzicht!   Bijeenkomst 1: Coachhouding  Tijdens de eerste bijeenkomst wordt er gekeken naar de basisprincipes van coachen. Wat houdt een coachende houding in, waarom is een coachende houding belangrijk en wat zijn de opbrengsten hiervan voor de docent, maar ook de leerling? Ook kijken we naar de verschillende manieren van luisteren.       Onderwerpen:
  • Definitie didactisch coachen
  • Wat maakt een goede coach
  • Luisteren vanuit verschillende posities
  Wat ga ik bereiken?
  • Je begrijpt wat een coachende houding inhoudt
  • Je kan de opbrengsten van coachen tijdens de les voor jou en de leerling benoemen
  • Je herkent het verschil tussen luisteren vanuit een ander, vanuit jezelf en op meta-niveau
  • Je kan jouw leerpunten op het gebied van didactisch coachen beschrijven
  Bijeenkomst 2: Vragen, feedback, aanwijzingen  Als jij naar je leerlingen kijkt, wat zie je dan? Jonge mensen die niet vooruit te bewegen zijn of enthousiaste jongeren die willen leren? Hoge verwachtingen van leerlingen stimuleren hoge prestaties. Door het stellen van goede vragen, het geven van leerbevorderende feedback en aanwijzingen uit je als docent die hoge verwachtingen. Hier gaan we in de bijeenkomst mee oefenen.      Onderwerpen:
  • Hoge verwachtingen
  • Vragen
  • Feedback
  • Aanwijzingen
    Wat ga ik bereiken?
  • Je kan vragen, feedback en aanwijzingen afwisselen in het coachen van leerlingen richting hun leerdoel
  • Je kan benoemen welke verschillende soorten vragen je stelt in de les
  • Je herkent het verschil tussen niveau 1, 2 en 3 vragen
  • Je kan leerbevorderende feedback formuleren op het gebied van strategie en zelfregulatie
  Bijeenkomst 3: Leerdoelen, criteria en formatief evalueren Na te hebben stilgestaan bij een coachende houding, gaan we kijken hoe je in je lesontwerp ruimte kan creëren om te gaan coachen.  Het startpunt van je les zijn heldere leerdoelen en criteria. In de bijeenkomst maken we een start met het lesontwerp met daarin een formatieve check om leerlingen inzicht te geven in waar ze staan ten opzichte van het doel.       Onderwerpen:
  • Kaders van lesontwerp
  • Leerdoelen & criteria
  • Formatief evalueren
   Wat ga ik bereiken?  Je ontwerpt de kaders van je les door het (her)formuleren van heldere leerdoelen en criteria en het inzetten van een formatieve check
  • Je kent de stappen van lesmodel waarin ruimte is voor didactisch coachen
  • Je kunt benoemen wat een leerdoel en criteria sterk maakt
  • Je weet wat formatief evalueren is en wat het oplevert
  • Je verwerkt een passende formatieve check in je lesontwerp
  Bijeenkomst 4: Motiveren en differentiëren In de laatste bijeenkomst gaan we het lesontwerp verder uitwerken. We zoomen in op de zelfdeterminatietheorie. Door inzicht te krijgen in hoe je leerlingen motiveert kan je passende werkvormen kiezen voor in jouw les. Verder wordt er aandacht besteed aan differentiatie, de verschillende manieren waarop je dit kan doen en hoe je dit kan toepassen om leerlingen de ruimte te geven voor hun eigen aanpak.      Onderwerpen:
  • Lesontwerp
  • Motiveren
  • Differentiëren
  Wat ga ik bereiken?
  • Je ontwerpt leeractiviteiten die leerlingen motiveren
  • Je kan vier manieren van differentiëren toepassen die bijdragen aan de motivatie van leerlingen
  • Je ontwerpt een leeractiviteit die leerlingen zich laat ontwikkelen richting het doel

Certificaat na deelname

Locatie en datum

De cursus Didactisch coachen  is van 14.00 tot 17.00 uur en omvat 4 bijeenkomsten. Daarnaast zijn er 2 coachsessies inbegrepen.  De cursus wordt verzorgd in Rotterdam en Utrecht. Tevens is deze cursus volledig online te volgen via een Online Virtual Classroom.

Oktober 2024

Bijeenkomsten

Bijeenkomst 1: Dinsdag 15 oktober 2024

Bijeenkomst 2: Dinsdag 12 november 2024

Bijeenkomst 3: Dinsdag 10 december 2024

Bijeenkomst 4: Dinsdag 6 januari 2025

Contact

Weet je niet zeker of deze opleiding helemaal bij je past?
Onze deskundige studieadviseur Debby staan voor je klaar met een advies op maat.

Neem contact op via 030 265 7658 of [email protected].

Wil je liever door ons gebeld worden op een geschikter moment, laat dan hier je gegevens achter.

Algemene voorwaarden & privacy beleid*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Op deze scholen bezorgen wij Groeigeluk!