Training voor je team
OOP-training
Training voor je team
In het kort
Wil je gedrag van leerlingen beter begrijpen of wil je weten hoe je moet reageren in lastige situaties? Dan is de OOP-training iets voor jou. Goed onderwijs ondersteunend personeel is van onschatbare waarde binnen de school. We beginnen de training met onderzoeken wat jouw rol is binnen de school. Wat zijn je taken en verantwoordelijkheden? Waar leveren die een bijdrage aan? Welke normen en waarden heb jij? Welke triggers leveren deze soms op? Vervolgens wordt ingegaan op communicatie. Hierbij wordt bijvoorbeeld aandacht besteed aan non-verbale communicatie en verschillende communicatietechnieken. Vanuit daar ga je oefenen met grenzen stellen. Daarvoor leer je eerst over het gedrag en de achterliggende behoefte van leerlingen: op welke manier reageer je hierop? In de training leer je zo om je verbondenheid en contact met leerlingen uit te breiden en te verbeteren. Hiervoor krijg je praktische tips en concrete handvatten om om te gaan met leerlingen bij jou op school. Je oefent hierbij veel met eigen praktijksituaties. Zo kan jij morgen al aan de slag met wat je vandaag in de training leert!
Voor wie
De OOP-training is bedoeld voor al het onderwijs ondersteunend personeel op de school. Bijvoorbeeld conciërges, roostermakers, onderwijsassistenten en receptionisten. Deze training wordt gegeven als Incompany training.
Wil je deze training zelfstandig volgen? Dat kan! Bekijk dan deze pagina.
De resultaten
✓ Je krijgt inzicht in jouw normen en waarden en jouw rol binnen de school; ✓ Je hebt geoefend met communicatietechnieken en feedback geven en ontvangen; ✓ Je krijgt inzicht in het gedrag en de achterliggende behoefte van leerlingen; ✓ Je hebt geoefend met het stellen van grenzen.
Trainingsprogramma
Bijeenkomst 1 - Mijn rol binnen de school Tijdens de eerste bijeenkomst onderzoek je jouw rol binnen de school: wat zijn jouw taken en verantwoordelijkheden? Hierbij worden de rol van gastheer en pedagoog uitgelicht. Daarnaast ga je aan de slag met het in kaart brengen van jouw normen en waarden. Vanuit daar wordt gekeken naar triggers: wat kan volgens jou niet door de beugel? Welke eigenschappen stel jij juist wél op prijs? Onderwerpen:- Mijn taken en verantwoordelijkheden binnen de organisatie
- Mijn normen en waarden
- Rol binnen de school (gastheer en pedagoog uitgelicht)
- Wat zijn mijn triggers?
- Wat is een goed gesprek?
- Non verbale communicatie
- LSD, NIVEA, laat OMA thuis: bewust van (voor)oordelen, meningen en adviezen
- Confronteren
- Feedback geven
- verbindend communiceren
- waarnemen vs. interpreteren
- Gedrag en behoefte van de leerling/student
- Frustratie-agressie vs. instrumentele agressie: hoe reageer je hierop?
- Grenzen stellen en de-escaleren
- Oefenen met casuïstiek
- Intervisie
- Wat neem je mee?