Borging
✓Aandacht voor borging ✓ 13+ jaar ervaring ✓ CRKBO & NRTO gecertificeerd
Vraag vrijblijvend
een offerte aan
✓ Beoordeeld met een 8,9
✓ 10+ jaar ervaring
✓ CRKBO & NRTO gecertificeerd
Gemiddelde
beoordeling
8.9
Borging
Maak onderwijsvernieuwing onderdeel van de standaardprocessen binnen school!
Er ligt een goed schoolplan klaar voor een onderwijsvernieuwing, de teams volgen hierop aansluitende trainingen, maar dan? Wanneer er geen aandacht is voor borging van het geleerde in een training, wordt het lastig om een echte omslag binnen de school te maken. Het gevaar ligt op de loer dat het geleerde na een korte periode weer verloren gaat. De module ‘Borging’ zorgt ervoor dat de onderwijsvernieuwing onderdeel wordt van de standaardprocessen binnen de school!
Hoe kan de module ‘Borging’ eruit zien op jouw school?
Borging draait om de kracht om binnen een organisatie van elkaar te leren, maar ook om een cultuur te creëren die blijvend is. Op verschillende manieren zorgt September Onderwijs samen met de school voor een duurzame implementatie van het geleerde:
In het voortraject is het voor het vergroten van de impact van de training van belang de deelnemers enthousiast te maken draagvlak te creëren voor het traject. September Onderwijs ondersteunt de school hierbij met onze opzet voor “Een warm welkom bij September”.
Om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen organiseren we inspiratiesessies. Tijdens de inspiratiesessies maken medewerkers kort kennis met verschillende onderwerpen, en krijgen ze op een leuke, actieve manier een goed beeld van hoe een vervolgtraining op dit gebied eruit kan zien en wat dit ze kan brengen. Dit maakt het gemakkelijk om individueel of met het team te kiezen welke training het beste bij de leerwensen past!
Tijdens de trainingen stimuleren we input vanuit de groep. We passen de training op maat aan om goed aan te sluiten bij de behoeften van de deelnemers. Dit zorgt ervoor dat de inhoud van de gekozen module altijd goed aansluit op de wensen van de deelnemers.
Om het onderwerp ‘levend’ te houden binnen de school leiden we een aantal medewerkers op tot docentcoaches. Zij gaan aan de slag om de collega’s te helpen het geleerde steeds meer toe te passen in de dagelijkse praktijk. De docentcoaches worden opgeleid in het zelf geven van een training aan collega’s, het leiden van intervisie, het doen van lesbezoeken en het geven van veilige feedback. Zij worden een katalysator voor positieve verandering en zien hoe hun impact zich verspreidt door de hele onderwijsinstelling.
Samen met de docentcoaches en de trainer worden terugkombijeenkomstenontworpen. Terugkombijeenkomsten bieden ruimte voor evaluatie en verdere verdieping van de training. Wat werkt er in de praktijk? Wat zijn de technieken die we geleerd hebben? Hoe kunnen we nog sterker worden in het geleerde? Het doel is dat collega’s stappen blijven maken, dat ze zich ontwikkelen en dat het geleerde blijft hangen. De docentcoaches gaan de trainingen geven en kunnen de gemaakte training met mogelijke feedback van deelnemers aanscherpen. Nieuwe collega’s die de training nog niet hebben gevolgd krijgen zo de mogelijkheid dit alsnog te doen, waardoor eenzelfde aanpak voor het complete team ontstaat.
Om het geleerde te laten hangen is het essentieel dat collega’s feedback krijgen in de praktijk. Wat gaat er goed? En wat zijn de stappen die ze nog kunnen maken? Het is daarom belangrijk dat de docentcoaches feedback geven aan de hand van lesbezoeken bij collega’s. Om dit goed te doen is het essentieel dat de docentcoaches training krijgen in hoe ze dit kunnen doen. De training zal op maat worden aangepast en zal draaien om het creëren van veiligheid. Hoe communiceer je met een collega? Hoe creëer je vertrouwen? Wat werkt wel en niet tijdens het geven van feedback en lesbezoek? Hiernaast krijgen de docentcoaches coachsessies om de lesbezoeken te bespreken, te evalueren en te blijven ontwikkelen ook in hun eigen coachvaardigheden naar collega’s.
Om als school de doorlopende focus te houden op de onderwijsvernieuwing is het van belang dat het team een ritme vindt dat continu aandacht geeft aan het traject. We creëren ritme in intervisiebijeenkomstenom van elkaar te blijven leren. We werken graag met bestaande intervisies, overleg-sessies en structuren (zoals vakgroepen). In de dagelijkse praktijk komt het vaak voor dat overleggen ongewild gevuld raken met lange gesprekken over roosters, individuele leerlingen en losse taken. Als gevolg wordt er vaak weinig samengewerkt en is er weinig sprake van een feedbackcyclus. Door het gebruik van de intervisiemethode komt er nog meer focus naar samenwerking, verantwoordelijkheid en feedback. De groep gaat samen met de trainer aan de slag met vragen als: “Wat zijn onderwijsvormen die goed werken?’ ‘Wat kunnen we van elkaar leren?’ ‘Hoe kunnen we (als het werkt) er meer van doen?’ Als gevolg ervaren medewerkers hun nieuwe ritme in de dagelijkse praktijk: zij werken meer samen, delen meer kennis binnen de groep en zijn zo in staat de onderwijscyclus te verbeteren. Daarnaast komt er door het ritme een verandering in de organisatie waarin iedereen verantwoordelijk en actiegericht te werk gaat.
De module Borging zorgt ervoor dat medewerkers van elkaar gaan leren, elkaar doorlopend versterken en dat daarmee iedereen in zijn kracht komt te staan. We sluiten in deze module altijd aan op de behoeften van de school. Wil jij weten wat we voor jouw school kunnen betekenen? Neem dan contact op!
Waarom kiezen voor September?
CRKBO & NRTO gecertificeerd
Maatwerk mogelijk
13+ jaar ervaring
Ontwikkelen met een glimlach
Wij zijn September: een trainings- en coachingsbureau met ruim 13 jaar ervaring in de onderwijssector op scholen door heel Nederland. Wij helpen jou of jouw team te ontwikkelen op een manier die past. Geen standaardopleiding, maar praktijkgerichte trainingen waar je morgen mee verder kunt. We richten ons daarbij vooral op alles dat al wél werkt: altijd een positieve benadering, met aandacht voor het individu.
Onze expertise
Reviews
De trainer heeft veel kennis en veel plezier in het overbrengen. Veel handvatten gekregen om mee verder te kunnen.
Maarten | Docent
Kan er direct concreet mee aan de slag. Werkvormen en voorbeelden zijn ook ingericht om er meteen mee aan de slag te gaan.
Anneliet | Docentopleider
Goed ingespeeld op vragen en behoeften van de groep en fijne voorbeelden en technieken.
Laura | docent
Er was een goede dynamiek en ruimte voor eigen inbreng.
Jannie | leerkracht