Training Didactisch Coachen

Gemiddelde
beoordeling

8.9

Training voor je team

Didactisch coachen

Training voor je team

De training in het kort

Hoe begeleid je leerlingen meer op maat? En hoe geef je hen regie over hun eigen leerroute? Tijdens de cursus Didactisch coachen (Voerman & Faber, 2017) leer je hoe je leerlingen coachend begeleidt in de les, met als doel dat de leerlingen zelfstandiger worden. Je gaat aan de slag met vragen als: ‘Hoe geef je leerlingen inzicht in hun leerproces tijdens de les?’ ‘Hoe help je leerlingen zelf een stap verder te zetten?’

In de training Didactisch coachen oefen je met coachtechnieken voor tijdens de les: feedback, uitdagende vragen en het geven van aanwijzingen. Daarnaast ontdek je in de Didactisch coachen training hoe je deze vaardigheden direct toepast in een klassikale setting.

Na de opleiding Didactisch coachen heb je de tools en ervaring om jouw lessen direct effectiever en interactiever te maken. Je leert om een lesontwerp te maken waarin ruimte is voor didactisch coachen! Het doel van de gehele training is om je te leren hoe je leerlingen didactisch coacht op hun leerdoelen in de les, zodat ze zich optimaal verder kunnen ontwikkelen.

Voor wie is de training Didactisch coachen

De training Didactisch coachen is perfect voor iedere (vak)docent die actief een coachende rol wil aannemen en hun leerlingen meer zelfstandigheid en eigenaarschap wil geven.

De resultaten

Je kunt vragen, feedback en aanwijzingen afwisselen in het coachen van leerlingen richting hun leerdoel
Je kunt uitleggen waarom het belangrijk is om hoge verwachtingen te hebben van leerlingen
Je herkent het verschil tussen de verschillende categorievragen
✓ Je ontwerpt de kaders van je les door het (her)formuleren van heldere leerdoelen en criteria en het inzetten van een formatieve check
Je ontwerpt leeractiviteiten die leerlingen motiveren
Je herkent het verschil tussen de feedbackniveaus en het effect ervan
Je reflecteert op je eigen coachende vaardigheden tijdens de les
Je kunt de opbrengsten van coachen benoemen tijdens de les voor jou en de leerling
Wil je een indruk krijgen hoe het programma van de didactisch coachen cursus eruit kan zien? Je kunt hieronder een voorbeeldprogramma van Didactisch coachen bekijken voor 5 dagen. In overleg kunnen we ook een training van 3 of 4 dagen organiseren of een studiedag.

Wil je deze cursus didactisch coachen individueel volgen? Dat kan! Bekijk dan deze pagina.

Leuke en leerzame opdrachten en energieke uitleg. Goede handvatten. Leuke training, aanrader.

Peter - docent

Gemeten naar de onmiddelijke praktische toepassing in de lespraktijk. De trainer was enthousiast, ter zake kundig, praktisch en flexibel.

Michiel

De training gaf mij inzicht in wat de coachende houding precies is. Dat werd gedaan op een interactieve manier die motiverend werkt. De trainer was betrokken en met inhoud.

Daniël - docent

Ik vond het enorm leerzaam. Vooral de informatie, afwisseling, interactie en het oefenen was leerzaam. Ook fijn om voorbeelden wat mij dwarszat in het team te kunnen delen. Het heeft voor een enorme bewustwording gezorgd. De trainer vond ik een fijn persoon om naar te luisteren! Geeft voorbeelden, doet aan interactie, geeft ruimte en betrekt iedereen.

Esra - leerkracht

Hoe wij werken

Start

Samen Groeigeluk verspreiden!

Intakegesprek

We voeren een kort kennismakingsgesprek met elkaar om de focus van het traject en de praktische zaken te bespreken.

Leerbehoeften peilen

We versturen een formulier om de voorkennis van de deelnemers in kaart te brengen. Hiervoor ontvangen we van jou graag de gegevens van de deelnemers

Traject ontwerpen

Op basis van het doel, de leerbehoefte van de deelnemers en onze expertise maken wij een raamwerk voor het traject en ontwerpen we de eerste bijeenkomsten.

Finish: evaluatie

We plannen een evaluatiegesprek met je in om terug te blikken op het traject en om te kijken of de gestelde doelen behaald zijn.

Traject monitoren

Tijdens het traject monitoren wij de ervaringen van de deelnemers om aan
te blijven sluiten bij de leerbehoefte.

Deelnemers informeren

Wij versturen een mail aan de deelnemers
met alle praktische informatie over het traject.

Hoe wij werken

Start

Samen Groeigeluk verspreiden!

Intakegesprek

We voeren een kort kennismakingsgesprek met elkaar om de focus van het traject en de praktische zaken te bespreken.

Leerbehoeften peilen

We versturen een formulier om de voorkennis van de deelnemers in kaart te brengen. Hiervoor ontvangen we van jou graag de gegevens van de deelnemers

Traject ontwerpen

Op basis van het doel, de leerbehoefte van de deelnemers en onze expertise maken wij een raamwerk voor het traject en ontwerpen we de eerste bijeenkomsten.

Deelnemers informeren

Wij versturen een mail aan de deelnemers met alle praktische informatie over het traject.

Traject monitoren

Tijdens het traject monitoren wij de ervaringen van de deelnemers om aan
te blijven sluiten bij de leerbehoefte.

Evaluatie

We plannen een evaluatiegesprek met je in om terug te blikken op het traject en om te kijken of de gestelde doelen behaald zijn

Deze training volgen als team op jouw locatie?

Vraag vrijblijvend een offerte of brochure aan

Benieuwd naar de ontwikkelmogelijkheden van jouw team? Vul dan vrijblijvend onderstaand formulier in. We nemen binnen 2 dagen contact met je op.

Wat is didactisch coachen?

Didactisch coachen is een planmatige en doelgerichte manier van begeleiden, waarbij de docent niet alleen kennis overbrengt, maar vooral het denken en leren van de leerling stimuleert. In plaats van puur instructie te geven, neemt de docent een coachende rol aan door denkstimulerende vragen te stellen, effectieve feedback te geven en gerichte aanwijzingen te bieden. Deze aanpak helpt leerlingen om zelfstandig oplossingen te bedenken, kritisch te reflecteren op hun leerstrategieën en prestaties, en verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen leerproces. Het concept is ontwikkeld door Lia Voerman en Frans Faber en komt voort uit een bredere verschuiving in onderwijsfilosofie: van traditioneel, docentgestuurd onderwijs naar interactief en leerlinggericht leren. De docent blijft sturend aanwezig, maar sluit beter aan bij de behoeften van de leerling door in gesprek te blijven, te motiveren en te begeleiden op zowel taakniveau (inhoud, strategie) als op persoonsniveau (leerhouding, leerstand, kwaliteiten). Didactisch coachen draagt zo bij aan meer eigenaarschap, motivatie en duurzame leerontwikkeling bij leerlingen.

Didactische werkvormen en didactische vaardigheden

Om didactiek effectief toe te passen in de klas, beschik je als docent over verschillende didactische werkvormen en vaardigheden. Denk aan klassikale uitleg, groepsopdrachten, denkvragen of interactieve lesvormen die aansluiten bij de leerdoelen. Maar ook vaardigheden als het stellen van gerichte vragen, het geven van motiverende feedback, differentiëren tussen leerlingen en het creëren van een veilige leeromgeving zijn essentieel. Deze werkvormen en vaardigheden helpen je om het leren actief, doelgericht en betekenisvol te maken.

Wat is didactiek?

Didactiek is de kunst en wetenschap van het lesgeven. Het omvat alle methoden, strategieën, instructievormen en werkvormen die je als docent inzet om leerdoelen effectief te bereiken. Dit betreft niet alleen de manier waarop je lesstof aanbiedt, maar ook hoe je leeractiviteiten organiseert, welke vragen je stelt om het denken te activeren, hoe je feedback geeft om het leren te verdiepen, en op welke wijze je leerlingen begeleidt tijdens hun leerproces. Een goede didactiek houdt rekening met verschillen tussen leerlingen, stimuleert actief leren en bevordert begrip, toepassing en transfer van kennis. Het doel is niet alleen om kennis over te dragen, maar om leerlingen te helpen deze kennis te verwerken, toe te passen in nieuwe situaties en te verbinden met eerder geleerde concepten en ervaringen. Daarmee vormt didactiek de kern van effectief en betekenisvol onderwijs.

Op deze scholen bezorgen wij Groeigeluk!