fbpx

Leerlingen motiveren (4 dagdelen)

Hoe zorg je ervoor dat leerlingen intrinsiek gemotiveerd raken? En hoe betrek je hen actief bij de les?

Gemiddelde
beoordeling

8.9

Navigeer direct naar:

Navigeer direct naar:

Training voor jezelf

In het kort

Hoe zorg je ervoor dat je leerlingen gemotiveerd raken en blijven? En hoe betrek je hen actief bij de les? In deze training maak je kennis met de randvoorwaarden voor motivatie en oefen je met verschillende technieken om de motivatie bij leerlingen in je lessen te verhogen. Tijdens de trainingsdagen raak je bekend met de psychologie achter motivatie. Je doet de nieuwste relevante inzichten op voor het ontwikkelen van je lessen en leert technieken die direct toepasbaar zijn in de praktijk.

Voor wie is deze training

De training is bestemd voor docenten die op een motiverende manier willen lesgeven. Met als resultaat: een motiverende leeromgeving!

Studieadvies nodig?

Onze studieadviseur Debby staat voor je klaar met een advies op maat.

Contact opnemen Stel je vraag per mail

Jouw resultaten

  • Je raakt bekend met de psychologie achter motivatie
  • Je doet de nieuwste relevante inzichten op voor het ontwikkelen van je lessen
  • Je leert technieken die direct toepasbaar zijn in de praktijk
  • Je leert wat de voorwaarden zijn om een veilige, gemotiveerde groep te kunnen vormen

Een kijkje bij een training:

Programma

Hoe ziet het programma van de vierdaagse training  ‘Leerlingen motiveren’ eruit? Wat ga je bereiken per middag? Je leest het in onderstaand overzicht!   Bijeenkomst 1 - Randvoorwaarden van motivatie Voor gemotiveerde leerlingen zijn er een aantal randvoorwaarden die meespelen. Deze randvoorwaarden kunnen per leerling verschillend zijn. In deze bijeenkomst leer je meer over deze randvoorwaarden voor motivatie en over wat motivatie globaal inhoudt.  Ook krijg je twee coachtechnieken aangeboden die je kan inzetten in gesprekken met leerlingen.   Onderwerpen:
  • Randvoorwaarden 
  • Zelfdeterminatietheorie
  • Inzichtvragen
  • Schaalvraag
Wat ga ik bereiken?
  • Je kunt benoemen welke voorwaarden er nodig zijn voor motivatie
  • Je kunt  benoemen uit welke aspecten de zelfdeterminatietheorie bestaat
  • Je kunt de coachtechnieken: inzichtvragen en de schaalvraag toepassen in een coachgesprek
  Bijeenkomst 2 - Autonomie In de tweede bijeenkomst zoomen we in op het eerste aspect van de zelfdeterminatietheorie: autonomie. Hoe zorg je dat leerlingen het gevoel hebben dat ze de baas zijn over hun eigen leerproces en dat ze hun eigen keuzes kunnen maken? Dat zijn vragen waar vandaag aandacht aan wordt besteed.   Onderwerpen:
  • Autonomie ondersteunen
  • The golden circle
  • Niveaus van participatie
  • Ondersteunen per leerling
  Wat ga ik bereiken?
  • Je hebt je verdiept in het onderdeel autonomie
  • Je weet  jouw rol als docent invloed heeft op het onderdeel autonomie
  • Je kent de golden circle inzetten als middel om leerlingen te motiveren.
  Bijeenkomst 3 - Competentie Het volgende aspect van de zelfdeterminatie die centraal staat in de training is competentie. Gemotiveerde leerlingen zijn leerlingen die het vertrouwen hebben dat ze iets zelf kunnen. Een belangrijk aspect hierin is de mindset van leerlingen. In deze bijeenkomst leer je meer over de verschillende mindsets van leerlingen en hoe je met deze mindsets kunt omgaan.   Onderwerpen:
  • Situationeel begeleiden
  • Omdenken
  • Fixed & growth mindset
  • Complimenteren
  • De kracht van de leerling
  Wat ga ik bereiken?
  • Je hebt je  verdiept in het onderdeel competentie
  • Je weet hoe jouw rol als docent invloed heeft op het onderdeel competentie
  • Je kan het verschil uitleggen tussen een fixed & growth mindset
  • Je kan een onderscheid aanbrengen in verschillende soorten complimenten.
  Bijeenkomst 4 - Verbondenheid Het laatste aspect van de zelfdeterminatietheorie is verbondenheid. Dit heeft alles te maken met jouw band met leerlingen en de sfeer in de groep. In deze bijeenkomst leer je meer over de basisbehoeften van jouw leerlingen en hoe je kunt omgaan met een ongemotiveerde groep.   Onderwerpen:
  • Sociale verbondenheid
  • Pyramide van Maslow
  • Bovenstroom - onderstroom
  • De ongemotiveerde groep
  Wat ga ik bereiken?
  • Je kunt de voorwaarden benoemen die nodig zijn om een veilige en gemotiveerde groep te vormen
  • Je hebt  praktische tools die jou kunnen ondersteunen om een ongemotiveerde groep bij te sturen
  • Je kan de pedagogische tact in de onderstroom herkennen, benoemen en bespreken.

Certificaat na deelname

Locatie en datum

De cursus Leerlingen motiveren  is van 14.00 tot 17.00 uur en omvat 4 bijeenkomsten. Daarnaast zijn er 2 coachsessies inbegrepen.  De cursus wordt verzorgd in Rotterdam en Utrecht. 

Oktober 2024

Bijeenkomsten

Bijeenkomst 1: Woensdag 16 oktober 2024

Bijeenkomst 2:  Woensdag 13 november 2024

Bijeenkomst 3: Woensdag 11 december 2024

Bijeenkomst 4: Woensdag 8 januari 2025

Maart 2025

Bijeenkomsten

Bijeenkomst 1: Donderdag 13 maart 2025

Bijeenkomst 2:  Donderdag 10 april 2025

Bijeenkomst 3: Donderdag 15 mei 2025

Bijeenkomst 4: Donderdag 12 juni 2025

September 2025

Bijeenkomsten

Bijeenkomst 1: Woensdag 10 september 2025

Bijeenkomst 2:  Woensdag 8 oktober 2025

Bijeenkomst 3: Woensdag 5 november 2025

Bijeenkomst 4: Woensdag 3 december 2025

Contact

Weet je niet zeker of deze opleiding helemaal bij je past?
Onze deskundige studieadviseur Debby staan voor je klaar met een advies op maat.

Neem contact op via 030 265 7658 of [email protected].

Wil je liever door ons gebeld worden op een geschikter moment, laat dan hier je gegevens achter.

Algemene voorwaarden & privacy beleid*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Op deze scholen bezorgen wij Groeigeluk!