Training voor jezelf
De cursus in het kort
Hoe zorg je ervoor dat je leerlingen gemotiveerd raken en blijven? En hoe betrek je hen actief bij de les? In deze training maak je kennis met de randvoorwaarden voor motivatie en oefen je met verschillende technieken om de motivatie bij leerlingen in je lessen te verhogen. Tijdens de trainingsdagen raak je bekend met de psychologie achter motivatie. Je doet de nieuwste relevante inzichten op voor het ontwikkelen van je lessen en leert technieken die direct toepasbaar zijn in de praktijk.
Voor wie is de cursus Leerlingen motiveren
De training is bestemd voor docenten die op een motiverende manier willen lesgeven. Met als resultaat: een motiverende leeromgeving!
Zet de volgende stap in je ontwikkeling!
21 april 2026
Utrecht/ Rotterdam/ Breda/ Amsterdam/ Eindhoven
14:00 - 17:00 uur
900
Niet helemaal wat je zoekt? Bekijk eens deze gerelateerde trainingen.
Bekijk alle trainingenJouw resultaten
- Je raakt bekend met de psychologie achter motivatie
- Je doet de nieuwste relevante inzichten op voor het ontwikkelen van je lessen
- Je leert technieken die direct toepasbaar zijn in de praktijk
- Je leert wat de voorwaarden zijn om een veilige, gemotiveerde groep te kunnen vormen
Een kijkje bij een training:
Programma
Hoe ziet het programma van de vierdaagse training ‘Leerlingen motiveren’ eruit? Wat ga je bereiken per middag? Je leest het in onderstaand overzicht!
Bijeenkomst 1 – Randvoorwaarden van motivatie
Voor gemotiveerde leerlingen zijn er een aantal randvoorwaarden die meespelen. Deze randvoorwaarden kunnen per leerling verschillend zijn. In deze bijeenkomst leer je meer over deze randvoorwaarden voor motivatie en over wat motivatie globaal inhoudt.
Ook krijg je twee coachtechnieken aangeboden die je kan inzetten in gesprekken met leerlingen.
Onderwerpen:
- Randvoorwaarden
- Zelfdeterminatietheorie
- Inzichtvragen
- Schaalvraag
Wat ga ik bereiken?
- Je kunt benoemen welke voorwaarden er nodig zijn voor motivatie
- Je kunt benoemen uit welke aspecten de zelfdeterminatietheorie bestaat
- Je kunt de coachtechnieken: inzichtvragen en de schaalvraag toepassen in een coachgesprek
Bijeenkomst 2 – Autonomie
In de tweede bijeenkomst zoomen we in op het eerste aspect van de zelfdeterminatietheorie: autonomie. Hoe zorg je dat leerlingen het gevoel hebben dat ze de baas zijn over hun eigen leerproces en dat ze hun eigen keuzes kunnen maken? Dat zijn vragen waar vandaag aandacht aan wordt besteed.
Onderwerpen:
- Autonomie ondersteunen
- The golden circle
- Niveaus van participatie
- Ondersteunen per leerling
Wat ga ik bereiken?
- Je hebt je verdiept in het onderdeel autonomie
- Je weet jouw rol als docent invloed heeft op het onderdeel autonomie
- Je kent de golden circle inzetten als middel om leerlingen te motiveren.
Bijeenkomst 3 – Competentie
Het volgende aspect van de zelfdeterminatie die centraal staat in de training is competentie. Gemotiveerde leerlingen zijn leerlingen die het vertrouwen hebben dat ze iets zelf kunnen. Een belangrijk aspect hierin is de mindset van leerlingen. In deze bijeenkomst leer je meer over de verschillende mindsets van leerlingen en hoe je met deze mindsets kunt omgaan.
Onderwerpen:
- Situationeel begeleiden
- Omdenken
- Fixed & growth mindset
- Complimenteren
- De kracht van de leerling
Wat ga ik bereiken?
- Je hebt je verdiept in het onderdeel competentie
- Je weet hoe jouw rol als docent invloed heeft op het onderdeel competentie
- Je kan het verschil uitleggen tussen een fixed & growth mindset
- Je kan een onderscheid aanbrengen in verschillende soorten complimenten.
Bijeenkomst 4 – Verbondenheid
Het laatste aspect van de zelfdeterminatietheorie is verbondenheid. Dit heeft alles te maken met jouw band met leerlingen en de sfeer in de groep. In deze bijeenkomst leer je meer over de basisbehoeften van jouw leerlingen en hoe je kunt omgaan met een ongemotiveerde groep.
Onderwerpen:
- Sociale verbondenheid
- Pyramide van Maslow
- Bovenstroom – onderstroom
- De ongemotiveerde groep
Wat ga ik bereiken?
- Je kunt de voorwaarden benoemen die nodig zijn om een veilige en gemotiveerde groep te vormen
- Je hebt praktische tools die jou kunnen ondersteunen om een ongemotiveerde groep bij te sturen
- Je kan de pedagogische tact in de onderstroom herkennen, benoemen en bespreken.
Certificaat na deelname

Locatie en datum
De cursus Leerlingen motiveren is van 14.00 tot 17.00 uur en omvat 4 bijeenkomsten. Daarnaast zijn er 2 coachsessies inbegrepen.
De cursus wordt verzorgd in Rotterdam, Utrecht, Amsterdam, Eindhoven en Breda
April 2026
Bijeenkomsten
Bijeenkomst 1: Dinsdag 21 april 2026
Bijeenkomst 2: Dinsdag 19 mei 2026
Bijeenkomst 3: Dinsdag 9 juni 2026
Contact
Weet je niet zeker of deze opleiding helemaal bij je past?
Onze deskundige studieadviseurs staatnvoor je klaar met een advies op maat.
Neem contact op met ons via [email protected].
Wil je liever door ons gebeld worden op een geschikter moment, laat dan hier je gegevens achter.
Op deze scholen bezorgen wij Groeigeluk!

























