fbpx

Formatief handelen (4 dagdelen)

Leer als docent in de cursus hoe je formatief handelen in je lessen integreert

Gemiddelde
beoordeling

8.9

Navigeer direct naar:

Navigeer direct naar:

Training voor jezelf

In het kort

Wil jij doelgericht lesgeven op maat? Sluit je hierbij graag aan op het leerproces van de leerlingen en wil jij jouw groep hierbij inzicht geven in hun eigen leerproces? Dan is de cursus ‘Formatief handelen’ van September Onderwijs iets voor jou!

Voor wie is deze training

Deze cursus  is bestemd voor docenten die graag formatief handelen in hun lessen willen inzetten. In de cursus leer je stapsgewijs onderdelen van het formatief handelen aan, waardoor je beetje bij beetje hiermee kan oefenen. Je deelt hierbij voorbeelden uit de praktijk en je doet praktische vaardigheden op.

De trainer heeft veel kennis en veel plezier in het overbrengen. Veel handvatten gekregen om mee verder te kunnen.

Maarten | Docent

Kan er direct concreet mee aan de slag. Werkvormen en voorbeelden zijn ook ingericht om er meteen mee aan de slag te gaan.

Anneliet | Docentopleider

Studieadvies nodig?

Onze studieadviseur Debby staat voor je klaar met een advies op maat.

Contact opnemen Stel je vraag per mail

Jouw resultaten

  • Actievere leerlingen met grotere intrinsieke motivatie
  • Je kunt leerdoelen en bijpassende criteria  formuleren en zo  de verwachtingen verhelderen 
  • Je kunt leerling reacties ontlokken en verzamelen en deze  reacties analyseren en interpreteren met passende werkvormen
  • Je kunt communiceren met leerlingen over resultaten door feedback te geven 
  • Je kunt vervolgacties ondernemen waarbij je onderwijs en leren aanpast
  • Je bent in staat lessen te ontwerpen waarin je formatief handelt en evalueert

Een kijkje bij een training:

Programma

Hoe ziet het vierdaagse programma Formatief handelen eruit?  Wat ga ik doen en bereiken per bijeenkomst? Je leest het in onderstaand overzicht!   Bijeenkomst 1: Wat is formatief handelen?  De eerste bijeenkomst start met een algemeen beeld van formatief handelen schetsen. Daarbij wordt gekeken naar de cyclus ´formatief handelen´ die als leidraad door deze cursus loopt. Vervolgens komt fase 1 van de cyclus aan bod: verwachtingen verhelderen. Hierbij leer je op een juiste manier leerdoelen te formuleren en hoe je dit met je groep samen aan kan pakken, zodat de leerling actief aan de slag gaat.    Onderwerpen:
  • Wat is formatief handelen en formatief evalueren? En wat niet?
  • Hoe kun je dit binnen de school vormgeven?
  • Cyclus formatie handelen
  • Fase 1: Verwachtingen verhelderen
  • Leerdoelen & criteria
  • De eerste stap zetten!
Bijeenkomst 2: Leerlingreacties verzamelen en interpreteren In bijeenkomst twee zet je de volgende stap in de cyclus van formatief handelen. Nadat je in bijeenkomst 1 passende leerdoelen en criteria hebt opgezet om de verwachtingen te verhelderen (wat moet de leerling kunnen of weten aan het eind van de les), ga je aan de slag met het ontlokken en verzamelen van leerlingreacties. In deze bijeenkomst leer je hoe je dit doet: Welke werkvormen zet je in? Wat doe jij als docent? Wat doen de leerlingen? Met deze informatie ga je vervolgens kijken waar het verschil zit met de leerdoelen en criteria: wat moet de leerling nog leren en wat kan of weet hij/zij al? Hier ga je mee oefenen!   Onderwerpen:
  • Fase 2: Leerlingreacties ontlokken en verzamelen
  • Passende werkvormen kiezen 
  • Fase 3: Reacties analyseren en interpreteren
  • Passende werkvormen kiezen
Bijeenkomst 3: Communiceren met leerlingen over resultaten In de derde bijeenkomst ga je aan de slag met feedback geven. Nadat je hebt gezien hoe de leerling handelt of wat hij/zij weet ten opzichte van de leerdoelen, geef je terug wat je hebt gezien en in hoeverre de leerling de vaardigheden of de kennis al bezit. Hoe geef je feedback? En hoe betrek je de leerlingen bij deze fase? Hiervoor leer je praktische tools. We stippen hierin al kort de samenhang met fase 5 aan.    Onderwerpen:
  • Samenhang tussen fase 4 en fase 5
  • Fase 4: Communiceren met leerlingen over resultaten
  • Feedback geven
Bijeenkomst 4: Vervolgacties ondernemen: onderwijs en leren aanpassen In de vierde bijeenkomst komt de laatste fase aan bod: wat doe je met alle input vanuit eerder fasen en met de feedback die je aan de leerling geeft? In fase 5 formuleer je, samen met de leerling, vervolgacties a.d.h.v. de vorige fasen. Hierbij kijk je naar de indeling van jouw eigen lessen, maar ook naar hoe de leerling leert: moet hierin iets aangepast of bijgestuurd worden? Je gaat samen op onderzoek uit en kiest voor passende werkvormen en acties!   Onderwerpen:
  • Samenhang tussen fase 4 en fase 5
  • Fase 5: Vervolgacties ondernemen: onderwijs en leren aanpassen
  • Activerende werkvormen

Certificaat na deelname

Locatie en datum

De cursus Formatief handelen is van 14.00 tot 17.00 uur en omvat 4 bijeenkomsten. Daarnaast zijn er 2 coachsessies inbegrepen.  De cursus wordt verzorgd in Rotterdam, Utrecht en Breda. 

Januari 2025

Bijeenkomsten

Bijeenkomst 1: Maandag 6 Januari

Bijeenkomst 2: Maandag 3 Februari

Bijeenkomst 3: Maandag 3 Maart

Bijeenkomst 4: Maandag 31 Maart

Maart 2025

Bijeenkomsten

Bijeenkomst 1: Woensdag 12 maart

Bijeenkomst 2: Woensdag 9 april

Bijeenkomst 3: Woensdag 14 mei

Bijeenkomst 4: Woensdag 11 juni

Contact

Weet je niet zeker of deze opleiding helemaal bij je past?
Onze deskundige studieadviseur Debby staan voor je klaar met een advies op maat.

Neem contact op via 030 265 7658 of [email protected].

Wil je liever door ons gebeld worden op een geschikter moment, laat dan hier je gegevens achter.

Algemene voorwaarden & privacy beleid*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Op deze scholen bezorgen wij Groeigeluk!