fbpx

✓ Beoordeeld met een 8,9

✓ 10+ jaar ervaring

✓ CRKBO & NRTO gecertificeerd

Gemiddelde
beoordeling

8.9

Hélène Vos over de cursus Differentiëren in de les l September Blog


Hélène Vos over de cursus Differentiëren in de les

Differentiëren in de les is een heel goede cursus voor docenten die meer uit hun les willen halen, hun leerlingen beter tot hun recht willen laten komen en daarbij zelf meer rust willen.” – Hélène Vos, MBO docente Nederlands ROC Mondriaan.

Waarom heb jij voor de cursus ‘Differentiëren in de les’ gekozen?
“Mijn collega’s en ik hadden de behoefte om een goed gefundeerde basis te leggen om een stap te maken naar differentiëren in de les. Ik heb gemerkt dat onze leerlingen de afgelopen jaren sneller afgeleid zijn dan voorheen. Hoe houd ik hen bij de les betrokken?”

Kun je iets vertellen over je onderwijservaring en waarom je voor dit beroep gekozen hebt?
“Ik sta 22 jaar voor de klas, waarvan ik nu 8 jaar werkzaam ben als docent Nederlands. Ik vind de leeftijdsgroep 17-22 ontzettend leuk, omdat je deze leeftijdsgroep ziet groeien op allerlei gebieden richting de volwassenheid. Daarnaast is Nederlands een belangrijk instrument in de communicatie. Bijdragen aan deze twee facetten vind ik in deze fase van mijn leven erg leuk.”

Wat kun je vertellen over de trainster en de groep tijdens de cursus?
“De trainster van onze cursus heet Thitia en ik vond haar ontzettend goed! Ze luisterde naar onze wensen en behoeften en doordat het trainingsdeel opgesplitst was in twee dagdelen konden we onze ervaringen op moment twee met elkaar delen. Daarnaast motiveerde ze ons om aan de slag te gaan. Een goede trainer is belangrijk, maar de meerwaarde is voor mij ook dat ik samen met mijn collega’s aan de cursus heb deelgenomen. Daardoor weet je van elkaar wat je geleerd hebt en heb je een gemeenschappelijke noemer ontwikkeld waarop je verder kunt gaan. Het is voor mij essentieel gebleken de cursus met mijn collega’s te hebben gevolgd; wij houden elkaar warm en stimuleren elkaar in het doorgaan met differentiëren.”

lachende trainer

Wat is voor jou de eyeopener van deze cursus?
“Dat het aanvankelijk even puzzelen is hoe je je les inricht, maar dat je al heel snel merkt dat het makkelijker en sneller gaat. Dus de investering in het begin om te werken met differentiatie is het waard en al snel kost het je minder tijd. Thitia zei: “kijk wat voor jou haalbaar is en doe het in stapjes.”

Kun je een voorbeeld noemen waarin je iets toepaste van de cursus?
“Vlak voor de start van mijn lessen verbouw ik regelmatig het lokaal en maak ik drie ‘eilanden’ van elk 8 tot 9 tafels. Ik differentieer dan bijvoorbeeld op: werktempo, omvang van de opdracht en werkvormen. Daarnaast zorg ik voor een wisseling van de werkplekken, zodat leerlingen tijdens de les even van hun stoel afkomen. Aan het eind hebben alle leerlingen de opdrachten gemaakt, maar in een andere volgorde. Per ‘eiland’ is telkens één leerling de PIP. De PIP onderhoudt het contact tussen de groep en mij.”

Wat is het grootste verschil met lesgeven voor en na de cursus?
“Meer rust in de klas en ik ben alleen nog de regisseur. Als docent moet je oppassen dat je niet regisseur én uitvoerder wordt in je eigen les. De leerlingen moeten het werk tenslotte doen. Zo leren zij meer en heb jij als docent meer rust en overzicht. Daardoor kan ik weer meer gerichte feedback geven.”

Zou je de cursus aanraden aan anderen en waarom?
“Ja, trainster Thitia heeft de cursus heel goed gegeven en ik heb er veel van opgestoken. Er is nog veel te ontdekken in het differentiëren en ik blijf ermee doorgaan!”


Benieuwd naar onze training Differentiëren in de les?
Wil je na het lezen van dit interview meer weten over deze training?
Klik dan op de link: Differentiëren in de les

Gerelateerde trainingen

Incompany traject in het kort

Verkenning van de ontwikkelsituatie in jouw organisatie of team

Flexibele samenstelling van intern programma in goed overleg

Combinatie van teamtrainingen en individuele coaching

Praktijkgerichte oefeningen met werkplezier

Vraag onze brochure aan

Bekijk ons cursusaanbod

Verhalen uit het onderwijs

Coachtechnieken en werkvormen

Misschien vind je dit ook interessant?