fbpx

✓ Beoordeeld met een 8,9

✓ 10+ jaar ervaring

✓ CRKBO & NRTO gecertificeerd

Gemiddelde
beoordeling

8.9

Dít kun jij verwachten van een training Didactisch Coachen

Heb je door flexuren meer keuzevrijheid in het op maat bedienen van je leerlingen? Wil je leerlingen meer regie geven over hun leerroute en hen daarbij coachend begeleiden? Deze vaardigheden leer je tijdens de training Didactisch Coachen. Docenten Asia en Irene gingen je al voor en namen deel aan deze training. In deze blog delen zij hun ervaringen.

Asia Baran is docent Engels op het Comenius College in Capelle aan den IJssel. Ze rondde in november de training Didactisch Coachen af.

“Al jaren werk ik als docent en mentor en ik heb altijd veel gedaan vanuit intuïtie en ervaring. Soms weet ik in gesprekken met leerlingen even niet zo goed hoe ik het moet aanpakken, voornamelijk omdat het vaak voorkomt dat de leerlingen niet gemotiveerd zijn. Daarom was ik benieuwd en op zoek naar verschillende gesprekstechnieken en tools om hen te motiveren.

Het onderdeel over differentiëren in de les vond ik super interessant. Je hebt als docent vaak te maken met verschillende niveaus in de klas en dat kan best lastig zijn. Er kwamen tijdens de training veel tips voorbij die ik meteen ben gaan uitproberen. Voorheen deed ik bijvoorbeeld zelf al het werk en de leerlingen ontvingen het. Sinds ik de training heb gevolgd heb ik al een paar keer de rollen omgedraaid, iets wat mij veel verlichting geeft. De leerlingen gaan bijvoorbeeld de stof voorbereiden, uitwerken en presenteren. Daarna pas ga je als docent aan de slag. Dus niet alleen maar de stof uitleggen, maar actief bezig zijn. Wat mij ook erg aansprak was de tip om een coachgesprek te voeren tijdens een wandeling. Even weg uit het lokaal, de buitenlucht in. 

Samen met de andere deelnemers bespraken we een casus van een problematische leerling van mij. Ik vond het heel prettig en verhelderend om ervaringen uit te wisselen en elkaar te kunnen inspireren. Trainster Sanne was ook fijn in gesprek en erg communicatief. Het één op één momentje tussendoor met haar was voor mij ook echt een pluspunt.”

Irene Luijkenaar is coach en docent in de richting maatschappelijke zorg & sociaal werk ervaringsdeskundigheid op het Zadkine MBO in Rotterdam. Ook zij rondde in november de training Didactisch Coachen af. 

Irene: “Ik heb altijd veel gewerkt met jongeren, maar werk nu in de beroepsbegeleidende leerweg, waardoor ik meer met volwassen te maken heb. Vandaar dat ik benieuwd was of ik nog bepaalde dingen moest aanpassen als het aankomt op deze doelgroep. Hoe ga je volwassenen nou activeren zonder dat het kinderachtig wordt?

Tijdens de training is deze vraag zeker beantwoord! Natuurlijk kwamen er ook dingen voorbij die ik al wist, maar ik heb zeker nieuwe inzichten vergaard. Ik heb verschillende dingen veranderd in de aanpak van mijn lessen. Het voornaamste wat ik aangepast heb, is om de dag te starten met positiviteit en activiteit. Dus niet beginnen met ‘klagen’, maar juist met wat er wél goed gaat. ´Wat heeft ervoor gezorgd dat het succesvol was?’ Dit werd ook meteen goed ontvangen door mijn klas, ze staan meteen positief aan!

Ik vind het heel interessant om me te verdiepen in verschillende manieren van het aanbieden van lessen en hier meer over te leren. Ook erg inspirerend om ervaringen van anderen te horen tijdens de training. Ik heb de collega´s in mijn team ook een kleine presentatie gegeven over de bevindingen die ik heb gedaan tijdens de cursus.”

Ben je na het lezen van deze ervaringen enthousiast geworden om aan de slag te gaan met Didactisch Coachen? Bekijk hier wat de mogelijkheden zijn voor jou!

Gerelateerde trainingen

Incompany traject in het kort

Verkenning van de ontwikkelsituatie in jouw organisatie of team

Flexibele samenstelling van intern programma in goed overleg

Combinatie van teamtrainingen en individuele coaching

Praktijkgerichte oefeningen met werkplezier

Vraag onze brochure aan

Bekijk ons cursusaanbod

Verhalen uit het onderwijs

Coachtechnieken en werkvormen

Misschien vind je dit ook interessant?