Klantcase Studenten Motiveren | ROC Midden NL
Bernadette Scheerder is docent bij ROC Midden Nederland. Afgelopen jaar deed zij samen met haar team mee aan de training Studenten Motiveren. Daar merkten ze na een aantal leerbehoefte-sessies al snel dat er nog veel te winnen was op het gebied van motivatie, waar vanuit ook de uiteindelijke hulpvraag ontstond.
“Het mooiste aan het MBO vind ik dat de studenten hier gaan opgroeien.” vertelt Bernadette. ” In de eerste maanden zie ik al zoveel verschil. Ze lopen binnen met angsten die ze hebben opgedaan zoals bijvoorbeeld faalangst. Toch zie ik dat dat hier verdwijnt, dat ze opgroeien. De studenten ontwikkelen ze zich tot wie ze zijn en ik vind het dan erg mooi dat ik daar een steentje aan bij mag dragen.”.
“Hoe leuk het ook is om te zien hoe studenten volwassen worden in het MBO, maakte wij als team ons zorgen over hoe je studenten nog beter zou kunnen motiveren.”
Bernadette vertelt dat ze als team zelf mochten bepalen waarop ze getraind wilden worden. “Ik vind het mooi dat er eerst het gesprek is aangegaan met mijn leidinggevende. Daardoor konden wij goed aangeven wat de wensen en vragen waren van het team. We wilden vooral concrete tools. Want je kunt wel weer zo’n theorie horen, maar we wilden vooral veel oefenen en concreet aan de gang. Uiteindelijk kwamen we samen met September tot het besluit dat we twee teamtrainingen en een aantal individuele coachgesprekken zouden doen.”.
De dingen die Bernadette leerde in de training gebruiken zij en haar collega’s nog steeds in de praktijk. “Wat ik nog steeds zie is dat we blijven terugkomen op de training. Bijvoorbeeld als er een probleem is met een student of met een klas. We proberen dan het probleem op te lossen door de dingen die we in de training hebben geleerd. Hierdoor ben je weinig tijd kwijt aan het praten over alles wat er wel niet mis gaat, maar je komt veel sneller op een oplossing.”.
“Er gebeurt ook zoveel in de klas, van verstoppertje spelen door het gebouw tot een huilende student die net een ongeluk heeft gehad. Ik vind eigenlijk dat als je lesgeeft in het MBO dat je met beide benen in de maatschappij staat. Alles wat mensen meemaken is ook hier. Wel bijzonder dat ik daar een klein stukje van mag meemaken.”.
Voor mezelf heb ik erg veel gehaald uit het individuele coachgesprek. Daar ben ik vooral veel bezig geweest met opdrachten in de lessen op een andere manier aanbieden en de studenten daarin keuzes laten maken. Eigenlijk allerlei praktische dingen die je zonder moeite kunt toepassen, en dat doe ik eigenlijk nog steeds”.
Benieuwd geworden? Bekijk dan eens de training ‘Studenten motiveren‘.
Incompany traject in het kort
Verkenning van de ontwikkelsituatie in jouw organisatie of team
Flexibele samenstelling van intern programma in goed overleg
Combinatie van teamtrainingen en individuele coaching
Praktijkgerichte oefeningen met werkplezier