Didactisch coachen in het onderwijs
✓Aandacht voor borging ✓ 13+ jaar ervaring ✓ CRKBO & NRTO gecertificeerd
Wat is Didactisch coachen?
Wat is Didactisch coachen nu eigenlijk? Didactisch coachen is een planmatige, doelgerichte en gestructureerde manier van coachen en feedback geven door de leraar, waarbij het denkproces van de leerling wordt gestimuleerd op een wijze die zowel motivatieverhogend als leerbevorderend werkt.
We kunnen didactisch coachen opdelen in 3 handvatten: het leren, het gesprek en een goede communicatie.
- Bij het handvat leren draait het om de ontwikkeling van de leerdoelen en strategieën van de leerling. Door veel uit te proberen en de juiste coaching wordt de meest effectieve leerstrategie geadviseerd. Hierbij is het van belang dat de docent zijn of haar didactische vaardigheden inzet om de leerling richting te geven, zonder het over te nemen.
- Tijdens het gesprek is het van belang dat er veel aandacht is voor de persoonlijke ontwikkeling van de leerling. Interactie tijdens het gesprek helpt je om je eigen interpretatie te verkleinen en het denken van de leerling te bevorderen.
- Een goede communicatie is essentieel voor het resultaat van het gesprek. Blijf in gesprek met de leerling en maak hem/haar duidelijk dat ze al hun problemen en obstakels bij jou als coach kwijt kunnen.
Didactisch coachen helpt leerlingen te activeren en motiveren door:
- Het stellen van vragen die het denken stimuleren
- Het geven van gerichte en effectieve feedback
- Het aanbieden van beperkte, doelgerichte aanwijzingen
- Het inspelen op verschillende dimensies van het leerproces — zowel op taakniveau (zoals inhoud en strategie) als op persoonlijk niveau (zoals leerhouding, motivatie en individuele kwaliteiten)
Wat is het verschil tussen traditioneel onderwijs en didactisch coachen?
In traditioneel onderwijs fungeert de docent vooral als kennisbron: informatie wordt overgedragen, leerlingen maken opdrachten en worden beoordeeld op basis van resultaten. Deze benadering is vaak sturend en minder afgestemd op de individuele leerroute van de leerling.
Didactisch coachen brengt hierin een verschuiving teweeg. De rol van de docent verandert van instructeur naar coach — iemand die het leerproces begeleidt en stimuleert. Dit gebeurt onder andere door:
- Het stellen van open, verdiepende vragen die aanzetten tot zelfreflectie en eigenaarschap.
- Oprecht luisteren en doorvragen, om leerlingen uit te nodigen tot dieper nadenken.
- Het geven van opbouwende feedback waarmee leerlingen hun leerstrategieën kunnen aanscherpen.
- Het bieden van een veilige leeromgeving waarin fouten worden gezien als waardevolle leermomenten.
Trainingen Didactisch Coachen
Hoe kun je leerlingen beter op maat begeleiden en hen meer regie geven over hun eigen leerroute? Tijdens de training Didactisch Coachen (Voerman & Faber, 2017) ontdek je hoe je leerlingen in de klas coachend kunt ondersteunen, met als doel hun zelfstandigheid te vergroten. Oftewel, wat is Didactisch coachen in de praktijk? September biedt trainingen aan in Didactisch coachen, zowel voor jezelf, als voor je hele team of school.
De training didactisch coachen biedt praktische handvatten waarmee je direct aan de slag kunt, zoals coachtechnieken voor in de les: effectieve feedback, het stellen van prikkelende vragen en het geven van gerichte aanwijzingen. Daarnaast werk je aan het ontwerpen van lessen waarin coaching een natuurlijke plek krijgt. Je leert hoe je didactische werkvormen inzet die aansluiten bij coachend lesgeven, en hoe je leerlingen kunt helpen verantwoordelijkheid te nemen voor hun leerproces. Zo help je leerlingen groeien en verantwoordelijkheid nemen voor hun leerproces. Je gaat aan de slag met vragen als: ‘Hoe geef je leerlingen inzicht in hun leerproces tijdens de les?’ ‘Hoe help je leerlingen zelf een stap verder te zetten?’ Je ontwikkelt je didactische vaardigheden door in de training te oefenen met coachtechnieken voor tijdens de les: feedback, uitdagende vragen en het geven van aanwijzingen. Je leert om een lesontwerp te maken waarin ruimte is voor coachen!
Wat levert didactisch coachen op?
Je weet precies wat didactisch coachen is en wat het oplevert
Je ontwerpt de kaders van je les door het (her)formuleren van heldere leerdoelen en criteria en het inzetten van een formatieve check
Je kunt vragen, feedback en aanwijzingen afwisselen in het coachen van leerlingen richting hun leerdoel
Kortom: de training helpt je om als docent krachtiger en bewuster in te zetten op coaching, waarbij jouw didactische vaardigheden het fundament vormen van het begeleiden van een succesvol leerproces. Je leert hoe je leerlingen effectief kunt ondersteunen in hun ontwikkeling, hen helpt zelfstandig te werken en verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen leerroute. Dit resulteert in een dynamische, leerzame omgeving waar zowel de docent als de leerlingen groeien.
Tijdens de training ‘Didactisch coachen’ ontwikkelt de deelnemer zijn rol als coach in de klas. Deze training is perfect voor (vak/beroeps)docenten die actief een coachende rol willen aannemen en hun leerlingen meer zelfstandigheid willen geven.
Ben je als docent of school op zoek naar een aanpak die leerlingen motiveert én zelfstandiger maakt? Dan is het goed om je te verdiepen in wat didactisch coachen precies inhoudt en hoe je dit concreet toepast met de juiste didactische werkvormen en vaardigheden. Wil je jouw didactische vaardigheden verder ontwikkelen en leerlingen meer regie geven over hun leerproces? Dan is deze training een waardevolle stap in jouw professionele ontwikkeling.
“Er ging echt een wereld voor me open toen ik zag wat didactisch coachen aan leeropbrengst kan genereren. Ik hoop hiermee een stap te zetten in de richting die ik altijd al op wilde als docent.” Lili Kooper en Nelleke Veels zijn beide werkzaam als docent op het Leidsche Rijn College in Utrecht. Naast het docentschap, zijn zij docentcoach en begeleiden ze andere docenten in hun onderwijsvoering. Bij September Onderwijs volgden zij de training Didactisch Coachen. Wij spraken hen uitgebreid over hun ervaring met deze training.” “Input door de docent, is output bij de leerling. Dat is mij het meest bijgebleven uit de training Didactisch Coachen. Als ik veel tijd besteed aan een grondige voorbereiding van mijn les, dan heb je een hoge output bij de leerlingen.”
Benieuwd naar de rest van de ervaring van het Leidsche Rijn College met een traject Didactisch Coachen? Je leest het in deze blog.
Interessante blogs over Didactisch Coachen
Liever even sparren?
Wij denken graag met je mee over de mogelijkheden. Neem contact op met ons via onderstaand formulier.

Neem gerust contact met ons op!
Bel ons op 030 – 265 7658
Stuur ons een bericht
06 – 47786344
WhatsApp 06 – 47786344