Gemiddelde
beoordeling

8.9

Training voor je team

Formatief handelen

Training voor je team

De training in het kort

Wil jij leren hoe je formatief handelen inzet in je lessen? Tijdens de training formatief handelen ontdek je hoe je op een doelgerichte en praktische manier continu feedback verzamelt over het leerproces van je leerlingen. Deze aanpak geeft zowel jou als je leerlingen waardevolle informatie over welke onderdelen al beheerst worden en waar nog extra uitleg, oefening of begeleiding nodig is. De training formatief handelen omvat meerdere bijeenkomsten waarin verschillende aspecten van formatief handelen worden behandeld. In de cursus worden stap voor stap de fases in de cyclus van formatief handelen behandeld, waardoor jij als docent leert over de cyclus van formatief handelen, het opstellen van leerdoelen en criteria, het verzamelen en interpreteren van leerlingenreacties, communiceren met leerlingen over resultaten, het nemen van vervolgacties en het ontwerpen van lessen met formatief handelen.

 

Voor wie is de training Formatief handelen

De training Formatief Handelen is bedoeld voor docenten en onderwijsprofessionals die hun vaardigheden willen versterken in het toepassen van formatief handelen in de klas. Deze training is geschikt voor het basisonderwijs, voortgezet onderwijs én het hoger onderwijs.

De training formatief handelen is er voor docenten die verder willen kijken dan alleen toetsresultaten. In plaats van enkel te bepalen wat een leerling wel of niet kan, leer je hoe je leerlingen zelf inzicht geeft in hun eigen leerproces. Je ontdekt hoe je formatieve strategieën inzet om leerlingen actief te betrekken bij hun ontwikkeling en om het leren continu bij te sturen.

Tijdens de training formatief handelen reflecteer je ook op je eigen rol als docent. Je leert kritisch naar je eigen handelen te kijken en ontdekt welke eerste stappen jij kunt zetten om je begeleiding van leerlingen nog effectiever en doelgerichter te maken.

De resultaten

Je kent de 10 basisprincipes van formatief handelen
Je leert hoe je via formatief handelen de betrokkenheid van leerlingen kan vergroten.
Je kunt leerlingen op maat begeleiden zonder extra tijd te investeren.
Je bent in staat om leerdoelen en bijpassende criteria te formuleren, waardoor verwachtingen duidelijker worden voor zowel docenten als leerlingen.
Je kunt vervolgacties ondernemen en lessen aanpassen op basis van de feedback die ze verzamelen.
Je weet hoe je het backward design kunt inzetten als middel om leerlingen te motiveren.

Wil je een indruk krijgen van hoe het programma van de training Formatief handelen eruit kan zien?

De trainer gaf goede voorbeelden en de voorbeelden waren niet te idealistisch.

Karin

De trainers hebben goed geluisterd en konden ons veel tips geven. Er werden concrete punten gegeven die we mee konden nemen naar de praktijk.

Mickf

De training was voor onze school op maat gemaakt en werkte vanuit praktijkvoorbeelden vanuit de sectie.

Miranda

De trainer was energiek en concreet. Er werden leuke werkvormen gebruikt en ze was goed in het contact met de groep.

Anneliet

Hoe wij werken

Start

Samen Groeigeluk verspreiden!

Intakegesprek

We voeren een kort kennismakingsgesprek met elkaar om de focus van het traject en de praktische zaken te bespreken.

Leerbehoeften peilen

We versturen een formulier om de voorkennis van de deelnemers in kaart te brengen. Hiervoor ontvangen we van jou graag de gegevens van de deelnemers

Traject ontwerpen

Op basis van het doel, de leerbehoefte van de deelnemers en onze expertise maken wij een raamwerk voor het traject en ontwerpen we de eerste bijeenkomsten.

Finish: evaluatie

We plannen een evaluatiegesprek met je in om terug te blikken op het traject en om te kijken of de gestelde doelen behaald zijn.

Traject monitoren

Tijdens het traject monitoren wij de ervaringen van de deelnemers om aan
te blijven sluiten bij de leerbehoefte.

Deelnemers informeren

Wij versturen een mail aan de deelnemers
met alle praktische informatie over het traject.

Hoe wij werken

Start

Samen Groeigeluk verspreiden!

Intakegesprek

We voeren een kort kennismakingsgesprek met elkaar om de focus van het traject en de praktische zaken te bespreken.

Leerbehoeften peilen

We versturen een formulier om de voorkennis van de deelnemers in kaart te brengen. Hiervoor ontvangen we van jou graag de gegevens van de deelnemers

Traject ontwerpen

Op basis van het doel, de leerbehoefte van de deelnemers en onze expertise maken wij een raamwerk voor het traject en ontwerpen we de eerste bijeenkomsten.

Deelnemers informeren

Wij versturen een mail aan de deelnemers met alle praktische informatie over het traject.

Traject monitoren

Tijdens het traject monitoren wij de ervaringen van de deelnemers om aan
te blijven sluiten bij de leerbehoefte.

Evaluatie

We plannen een evaluatiegesprek met je in om terug te blikken op het traject en om te kijken of de gestelde doelen behaald zijn

Deze training volgen als team op jouw locatie?

Vraag vrijblijvend een offerte of brochure aan

Benieuwd naar de ontwikkelmogelijkheden van jouw team? Vul dan vrijblijvend onderstaand formulier in. We nemen binnen 2 dagen contact met je op.

Wat is formatief handelen?

Wat is formatief handelen? Formatief handelen is een krachtige onderwijsaanpak waarbij feedback en zicht op leren centraal staan. In plaats van uitsluitend te toetsen aan het einde van een leerproces, draait formatief handelen om het verzamelen en gebruiken van informatie tijdens het leren. Deze aanpak helpt zowel de leerling als de docent om gerichter te werken aan leerdoelen.

Formatief handelen betekent dat je als docent continu kijkt waar een leerling staat, wat hij of zij nog nodig heeft en hoe je samen de volgende stap kunt zetten. Dat gebeurt bijvoorbeeld door gerichte observaties, reflectievragen, peerfeedback of korte check-ins. Het gaat dus niet om cijfers geven, maar om het stimuleren van inzicht, motivatie en eigenaarschap bij leerlingen.

Wat formatief handelen zo effectief maakt, is dat het leerlingen actief betrekt bij hun eigen leerproces. Ze weten waar ze naartoe werken, krijgen feedback die hen verder helpt en voelen zich verantwoordelijk voor hun ontwikkeling. Tegelijkertijd krijg jij als docent waardevolle informatie om je lessen beter af te stemmen op de behoeften van jouw klas.

Kortom: formatief handelen maakt leren doelgerichter, persoonlijker én leuker. Het verandert het klaslokaal in een actieve, veilige leeromgeving waar fouten gezien worden als leerkansen en waar groei elke dag centraal staat.

Waarom kiezen voor formatief handelen?

Formatief handelen draait om het geven en ontvangen van regelmatige, gerichte feedback. Goede feedback is concreet, gericht op verbetering, en direct toepasbaar. Dit helpt leerlingen om gericht verder te werken aan hun leerdoelen. Het stelt leerlingen in staat om hun kwaliteiten te benutten, hun leerproces beter te begrijpen en gericht te werken aan wat zij nog lastig vinden. Door leerdoelen en succescriteria duidelijk te communiceren, ontstaat er helderheid over de verwachtingen. Dit draagt bij aan een veilige en actieve leeromgeving waarin iedere leerling zich gezien en gemotiveerd voelt. En niet te vergeten: het maakt leren leuker en betekenisvoller! In onze training formatief handelen leer je hier alles over! Ook stimuleren van zelfreflectie is een belangrijk onderdeel van formatief handelen. Als je leerlingen laat nadenken over hun eigen leerproces en hen de ruimte geeft om zelf stappen te bepalen, dan vergroot dit hun betrokkenheid en verantwoordelijkheid.

Formatief handelen legt de nadruk op frequente feedback waardoor studenten en leerlingen inzicht krijgen in hun voortgang. Door gerichte, zinvolle feedback te geven, stimuleer je actieve betrokkenheid en motivatie en bevorder je een positieve leerhouding. De leerling weet waar hij of zij staat. Hoe meer feedback, hoe meer groei!

Tijdens de training gaan we concreet aan de slag met de verschillende fasen van formatief handelen, waarbij we steeds de vertaalslag maken naar de eigen onderwijspraktijk. We verkennen hoe je als team heldere leerdoelen formuleert en succescriteria opstelt die houvast geven aan zowel leraar als leerling. Daarbij besteden we aandacht aan het creëren van gedeelde verwachtingen in de klas, zodat leerlingen weten waar ze naartoe werken en wat er van hen wordt verwacht. Je leert hoe je met gerichte vragen en passende werkvormen waardevolle informatie ophaalt over het leerproces van je leerlingen. Deze informatie vormt de basis om feedback te geven en het onderwijs waar nodig bij te sturen. De training is praktisch van aard, met ruimte voor samenwerking, uitwisseling en het oefenen met concrete voorbeelden uit de dagelijkse lespraktijk.

Wat levert het op?

  • Actievere leerlingen met grotere intrinsieke motivatie
  • Je kunt leerdoelen en bijpassende criteria  formuleren en zo  de verwachtingen verhelderen
  • Je kunt leerlingreacties ontlokken en verzamelen en deze reacties analyseren en interpreteren met passende werkvormen
  • Je kunt communiceren met leerlingen over resultaten door feedback te geven
  • Je kunt vervolgacties ondernemen waarbij je onderwijs en leren aanpast

Ben je op zoek naar praktische tips voor effectief formatief handelen in de klas? In deze blog hebben we 5 tips voor je op een rijtje gezet.

 

 

Op deze scholen bezorgen wij Groeigeluk!