De taxonomie van wat? Een hele logische reactie als je de titel van dit blog leest. Maar als je verder gaat, kom je erachter dat deze taxonomie eigenlijk heel handig is. Ik ga je namelijk niet alleen uitleggen wat de taxonomie van Bloom inhoud, maar ook wat de waarde hiervan is in het klaslokaal. Lees snel verder!
Ik verklapte het net al een beetje, maar de taxonomie van Bloom beschrijft zes verschillende soorten van leren. Kort gezegd is de taxonomie een samenvoeging van drie hiërarchische modellen die leerdoelen omvatten van zintuiglijke, affectieve en cognitieve domeinen. De zes soorten van leren zijn: analyseren, begrijpen, creëren, onthouden, evalueren en toepassen. Bij elk van deze soort hoort ook een rijtje met werkwoorden, zoals de werkwoorden uitvoeren, gebruiken en hanteren bij de leersoort toepassen. Voor iedere leersoort zijn er dus verschillende werkzaamheden aan te linken.
Deze leersoorten komen je vast bekend voor, want we hebben ze ongeveer allemaal al een keer geleerd op school. De taxonomie van Bloom bestaat namelijk al sinds 1956, en werd in dat jaar voor het eerst geïntroduceerd door Benjamin Bloom. We zullen voor de mogelijkheid de verschillende leersoorten wat verder uitwerken.
Onthouden
Onthouden van kennis heeft alles te maken met het verzamelen en herkennen van specifieke punten die opgeslagen zijn in het geheugen. Het gaat hierbij puur om het ophalen van de kennis die de mens al heeft, zonder hierbij andere bruggen te leggen. Door aspecten te onthouden kan de kennis van de mens worden uitgebreid en verbeterd.
Toepassen
Toepassing omvat in deze taxonomie het inzetten van opgedane kennis, technieken en ervaringen. Het gaat hierbij erom dat je in nieuwe situaties bepaalde handelingen kan toepassen door linken te leggen met eerder opgedane ervaringen.
Begrijpen
Het begrijpen van leerstof komt neer op het inzetbaar kunnen maken van de geleerde aspecten en hier een betekenis uit op kunnen maken. Dit kan door de stof bijvoorbeeld samen te vatten, te verklaren of te laten overhoren door iemand anders.
Analyseren
Analyseren kan het beste omschreven worden door een leersoort waarbij in de lesstof wordt gezocht naar bepaalde verbanden en motieven. Om geen foute conclusies te trekken is het hierbij ook verstandig om onderscheid te zoeken tussen feiten en gevolgtrekkingen.
Evalueren
Tijdens het evalueren wordt er feedback of commentaar gegeven op het gemaakte werk zodat hier de volgende keer rekening mee gehouden kan worden. Dit wordt gebaseerd op het verdedigen van bepaalde ideeën, meningen of andere opvattingen.
Creëren
Creëren omvat weer een aantal aspecten samenvoegen tot een totaal nieuwe creatie. Creëren is vooral voordelig voor het creatief denken van een leerling, om zo nieuwe aspecten te kunnen vormen. Deze leersoort wordt gezien als de lastigste taxonomie en vereist een ander denkvermogen dan de vorige soorten.
Leuk, denk je misschien. Maar wat heb ik hier aan binnen het klaslokaal? In de praktijk is de taxonomie van Bloom het meest gebruikte instrument om na te denken over het leren van leerlingen. Voor de leraar kan de taxonomie dus een hulpmiddel zijn voor het creëren van uitdagende lessen, omdat het kan worden gebruikt als een kader voor het leveren van passende handelingen, activiteiten en resultaten.
Meer weten?
Benieuwd naar meer informatie over de Taxonomie van Bloom? Of wil je meer informatie over hoe je dit het beste kunt verwerken in de lessen? Klik hier voor de Incompany Training ‘De Taxonomie van Bloom’!