Toen Ilse na 20 jaar als groepsleerkracht in het basisonderwijs de overstap maakte naar een sportopleiding op het MBO, werd haar al snel duidelijk dat ze te maken had met een totaal andere dynamiek. Hier draaide alles om actie en praktijkgerichtheid. Hoe ga je nou didactisch coachen binnen een groep sportfanaten die verlangen naar beweging? Het leek Ilse daarom fijn om een opfrisser te krijgen over didactisch coachen, dus schreef ze zich in voor de cursus van September Onderwijs.
Opfrisser
Ilse: “Toen ik ging lesgeven op het MBO, merkte ik dat Didactisch coachen hier anders in elkaar zit dan op het basisonderwijs. Als docent was het verleidelijk om te denken dat de studenten vanwege hun bewuste keuze voor een sportopleiding, vanzelf gemotiveerd zouden zijn. Maar helaas, dat was niet altijd het geval. Vooral bij theoretische vakken was het een uitdaging om hen betrokken te houden en te laten begrijpen dat soms stilzitten ook deel uitmaakt van het leerproces. Daarom leek het me fijn om een opfrisser te krijgen in het didactisch coachen.
Check in- en out
Via het magazine van September Onderwijs ontdekte ik de cursussen met open inschrijving, die meteen mijn interesse wekten. Af en toe krijgen we op school de kans om aan onze persoonlijke ontwikkeling te werken, dus dit kwam perfect uit. Ik schreef me in voor de cursus Didactisch coachen. In het basisonderwijs was didactisch coachen relatief eenvoudig: je stelde duidelijk het doel van de les vast. Op het MBO was dit echter minder gebruikelijk. Sinds de cursus hanteer ik standaard één of twee lesdoelen, waarbij ik de studenten vertel wat ze aan het einde van de les ongeveer moeten kunnen. Samen evalueren we aan het einde van de les of ze de stof begrijpen en beheersen. Het idee van in- en uitchecken aan het begin en einde van de les heb ik ook meegenomen uit de cursus. In tegenstelling tot het basisonderwijs, waar je altijd dezelfde klas hebt, wisselt de groep op het MBO continu, soms zie je ze slechts voor één uurtje per week. Daarom is het in- en uitchecken een waardevolle toevoeging; het geeft de les structuur en de studenten hebben een beeld van wat ze kunnen verwachten in een les.
Het belang van lesdoelen
Sinds de cursus ben ik veel meer vooruit gaan denken over mijn lessen. Voorheen lag mijn focus vooral op het overbrengen van de theorie. Nu ben ik me er zeer van bewust om van tevoren het lesdoel aan te geven en dit aan het einde van de les met hen te evalueren. Op deze manier worden zij zich ook bewuster van hun eigen leerproces. Dit is het grootste verschil in mijn manier van lesgeven sinds de cursus. Bij veel studenten brengt dit ook wel een verandering teweeg in hun motivatie. Verder was de cursus ontzettend praktisch. We waren met een leuke groep mensen en iedereen liet elkaar aan het woord, wat ervoor zorgde dat je ook echt van elkaar kon leren. De trainster vond ik erg prettig, omdat ze haar ervaringen uit de praktijk met ons kon delen. Ze kwam met praktische, bruikbare tips en tools en kon ons goed op weg helpen. Na het volgen van de cursus heb ik mijn nieuwe kennis gedeeld met mijn collega’s, iets wat de school graag wilde. Ik vond het leuk om te doen, omdat ik het belangrijk vind om collega’s die alleen ALO hebben gedaan meer te leren over didactisch coachen.”
Over Ilse
Ilse Brand is docent op het ROC Drenthe College Sport & Bewegen in Emmen. Zij volgde via September Onderwijs de cursus Didactisch Coachen.