fbpx

Zó kun je motiveren met impact

✓ Beoordeeld met een 8,9

✓ 10+ jaar ervaring

✓ CRKBO & NRTO gecertificeerd

Gemiddelde
beoordeling

8.9

Zo kun je motiveren met impact | Blog

Docent en trainer Stefan Stoeken trapte zijn carrière als September trainer af bij Censor Bestuur, een bedrijf dat de overheid traint, begeleidt en adviseert. Samen met collega-trainer Lieke verzorgde hij hier een dynamische dag met als focus didactische vaardigheden. De dag was verdeeld in twee workshops: Didactisch coachen en Studenten motiveren. Voor deze laatste sessie stond Stefan aan het roer. In deze blog neemt hij je mee in zijn ervaringen en praktische tips rondom het motiveren van studenten én deelnemers.

Motivatie vanzelfsprekend maken

Stefan: “Ik geloof er onderwijskundig heel erg in dat als je mensen wil motiveren, je een werkvorm of aanpak moet gebruiken waardoor mensen sowieso gemotiveerd raken of wel móeten zijn. Niet vragen of ze mee willen doen, maar een randvoorwaarde creëren waardoor het vanzelfsprekend is dat ze gemotiveerd zijn. Door tijdens mijn voorbereiding al na te denken over wat ik van de deelnemers wil zien, kan ik daar gemakkelijk een werkvorm op uitkiezen. Je kan natuurlijk wel een soort ‘hoorcollege’ over motivatie houden, maar dat kunnen mensen ook door middel van een podcast tot zich nemen. De deelnemers deden actief mee en reageerden enthousiast. Ik vond het belangrijk dat de training laagdrempelig was. Eerst in contact zijn met de deelnemers, dan pas focussen op de inhoud. 

Actief van start!

Voorafgaand aan de training wilde ik meteen iets actiefs en motiverends doen, in plaats van een standaard voorstelrondje. Dit deed ik door middel van twee opdrachten. De eerste was ́Staan op rij’, waarin ik vroeg hoelang de deelnemers erover gedaan hadden om van hun eigen voordeur naar de training te komen en vervolgens op deze volgorde te gaan staan. Een goede manier van bewegend activeren. De tweede oefening was ́De overeenkomsten race´, waarbij de deelnemers zoveel mogelijk overeenkomsten moeten vinden binnen hun werkzaamheden en manier van werken. Dit alles was natuurlijk verbonden aan het thema motiveren. Daarnaast was het ook gekoppeld aan persoonlijke binding. ‘Hey wat leuk, we doen hetzelfde’.

Motivatie ABC

Verderop in de workshop deden we de ‘ABC werkvorm’, waarbij je van elke letter van het alfabet, in subgroepjes iets moest invullen rondom het thema motivatie. De A van actie, de B van bewustwording, de C van concentratie, de D van doelstellingen.. Het was leuk om te zien dat dit bij de cursisten onderling tot inhoudelijke gesprekken leidde. Zelf geef ik vier dagen per week les op het MBO. Tijdens mijn eigen training word ik extra herinnerd aan dat alles wat in een trainingssituatie werkt, ook in een klaslokaal werkt en andersom. In een training gaan deelnemers als het ware ook een soort studentenrol aannemen, omdat de situatie zich daarvoor leent en de context ernaar is. Ik ben blij en tevreden als mensen met plezier komen, maar ook weggaan met inspiratie voor hun eigen werkplek. Ik heb een ontzettend waardevolle en leuke ochtend gehad! Je hoopt vooral dat mensen gewoon een hele gave training hebben. Ik ben er van overtuigd dat praktische tips het verschil kunnen maken. September staat voor het geven van praktische trainingen waar je de volgende dag mee verder kunt, en dat heb ik geprobeerd over te brengen.” 

Ook benieuwd naar de cursus Leerlingen motiveren, voor je team, of misschien wel voor jezelf? Bekijk hier de cursus mogelijkheden.

Stefan Stoeken is docent bij MBO Rijnland en trainer bij September Onderwijs.


Gerelateerde trainingen

Incompany traject in het kort

Verkenning van de ontwikkelsituatie in jouw organisatie of team

Flexibele samenstelling van intern programma in goed overleg

Combinatie van teamtrainingen en individuele coaching

Praktijkgerichte oefeningen met werkplezier

Vraag onze brochure aan

Bekijk ons cursusaanbod

Verhalen uit het onderwijs

Coachtechnieken en werkvormen

Misschien vind je dit ook interessant?