Laurien van Oers is trainer bij September Onderwijs. Ze geeft voornamelijk trainingen in studieloopbaanbegeleiding op het MBO. Hier specificeert zij zich in de één op één gesprekken tussen de docent en student. Laurien houdt zich bezig met vragen als “Hoe krijg je nou een student echt actief?” en “Hoe ga je in plaats van advies geven een student echt coachen?”. In dit interview geeft ze tips over hoe je een student actief en betrokken houdt.
Het zweet op de rug van de juiste persoon
Docenten zijn vaak goed in advies geven. Dit komt volgens Laurien omdat zij jaar na jaar studenten begeleiden. Als een student dan ergens tegenaan loopt, weten zij door hun ervaring al hoe de student dat het beste zou kunnen oplossen. “Maar dat verzint die student niet zelf en dan wordt diegene een beetje een volgzame student. Docenten merken als ze die gesprekken voeren dat zij eigenlijk in feite voorover zitten, terwijl de student achterover zit en passief antwoordt met ja en amen. Maar hoe krijg je als docent ‘het zweet op de rug van de student’? Daar zijn gelukkig hele handige tools voor, bijvoorbeeld de schaalvraag. Bij de schaalvraag vraag je aan een student bijvoorbeeld hoe gemotiveerd hij of zij is op een schaal van 10. Daarbij gaat de student zelf nadenken. Ook kun je doorvragen: waarom is het cijfer niet hoger of waarom is het cijfer nu zo hoog? Ook denk ik dat het zou goed zou zijn om met twee slb’ers (studieloopbaan begeleiders) op één klas te zitten, zodat je zelf minder studenten hebt. In plaats van 32 studenten heb je er dan maar 16. Zo hou je ze veel beter in het vizier.”.
Online contact is lastiger
Door de Corona crisis geven veel scholen (ook) online les. Laurien denkt dat het daardoor echt een uitdaging is geworden om studenten betrokken te houden bij de les en de school. “Ik weet nog toen ik zelf nog les gaf en een studenten was er niet, dan ging ik naar een vriend van die student en dan vroeg ik aan hem: ”Weet jij waar hij is vandaag of heb jij hem gesproken?”. Zo had je veel sneller contact. Nu veel lessen online zijn kun je iemand veel moeilijker bereiken. Je hebt echt het idee dat sommige studenten uit je handen glippen. Als student voel je je natuurlijk ook minder betrokken met de school en je klasgenoten. Je kunt als student niet even een rondje lopen met je studiegenoten of een potje tafelvoetbal spelen. Ook voor hun is het pittig.”.
De oplossing voor meer betrokkenheid
Volgens Laurien ligt de oplossing bij de invulling van de les. “Lessen moeten minder klassikaal worden ingericht. Docenten kunnen bijvoorbeeld flipping the classroom gebruiken. Bij flipping the classroom neem je van tevoren een uitlegvideo op. Die geef je aan de studenten voor of aan het begin van de les. Als ze die hebben bekeken, gaan ze in kleine groepjes uit elkaar om de theorie praktisch toe te passen. Studenten zijn dan beter en langer aangehaakt en gaan zelf meer aan de slag. Waardoor ze dan veel actiever zijn. Door flipping the classroom kunnen ze werken aan de opdracht en onderling kletsen, zo gaan ze zich weer meer betrokken voelen bij de les en hun studiegenoten.”.
Bron: KU Leuven
Uiteindelijk komt het allemaal neer op de grootte van de klassen en de insteek van de les. Zo zegt Laurien: ”Ga nooit langer dan 20 min met een hele groep aan de slag. Probeer ook de uitleg kort te houden. Ga echt in kleine groepen aan de slag.”. Meer tips die Laurien gaf waren:
- Gebruik tools zoals de schaalvraag om studenten actiever onderdeel te laten nemen in één op één gesprekken.
- Zet twee slb’ers op één klas om meer zicht te hebben op de studenten.
- Maak gebruik van flipping the classroom om studenten meer betrokken bij de les te houden.
Deze tips gaan jou helpen om jouw studenten actiever en meer betrokken te houden!
Vond je dit een interessant interview? Dan is een training in afstandsleren & online lesgeven echt iets voor jou!
Geschreven door Anne Zandee