Leerachterstand bij zorgleerlingen: Hoe ondersteun je het beste jouw leerlingen met extra behoeften? | Blog
030 265 7658 September Onderwijs

Leerachterstand bij zorgleerlingen: Hoe ondersteun je het beste jouw leerlingen met extra behoeften? 

Elk kind is anders. Zo ook op grote scholen, waar veel verschillende soorten leerlingen voorbij komen. Maar ze verschillen ook in de mate van ondersteuning die ze nodig hebben om goed te kunnen blijven functioneren op school. Lizzy Mccormick weet er alles van. Ze is coach voor September Onderwijs, en heeft al vele soorten leerlingen voorbij zien komen. Afgelopen tijd heeft zij meegelopen met een leerachterstand traject voor zorgleerlingen op het Pax Christi College in Druten. Ben je benieuwd hoe ze dit heeft aangepakt, en haar leerlingen heeft zien groeien in hun skills? Lees dan snel verder! 

 

“Tijdens de individuele gesprekken werd er naar mij geluisterd over wat ik wilde bereiken.  Ik heb vooral geleerd dat een goede planning maken goed voor mij werkt. Zo ben ik nu meer gemotiveerd om de planning af te maken en houd ik meer tijd over. Ik ben zelfs maandag voor schooltijd al bezig geweest!” – Zorgleerling Pax Christi College

 

Bij het intensieve leerachterstand traject voor zorgleerlingen, de naam zegt het al, zijn de leerlingen een stuk intensiever bezig met het verbeteren van hun studievaardigheden. Het programma is geschikt voor leerlingen die meer persoonlijke begeleiding nodig hebben of voor leerlingen waarbij het waardevol is bepaalde onderwerpen vaker te herhalen en vaardigheden in te slijten.

 

Het intensieve leerachterstand traject voor zorgleerlingen bestaat over het algemeen uit drie bijeenkomsten: een individueel coachgesprek, een groepsgewijze training en een buddy gesprek. Tijdens het individuele coachgesprek is er de gelegenheid om écht aan persoonlijke doelen te werken die te maken hebben met school. Denk aan thema’s als plannen, schoolstress of concentratie. Leerlingen ervaren deze persoonlijke begeleiding als erg waardevol en vooral ook nuttig, omdat het zo aansluit op hun behoefte. Tijdens de groepstraining komen elke week andere thema’s aan bod. Van leerstrategieën tot motivatie. Het kan voorkomen dat leerlingen de aangeboden stof de ene week nuttiger vinden dan de andere week. Toch krijgen ze van alles wat mee. In de buddy gesprekken gaan de leerlingen in duo’s met de coach nabespreken wat er in de training aan bod is gekomen. Een goede manier om ervoor te zorgen dat de stof ook echt blijft hangen en een koppeling te maken naar hun persoonlijke leerdoelen. Ook worden de leerlingen aangemoedigd elkaar vragen te stellen en tips te geven. Zo leren ze van elkaar en oefenen ze met het stellen van vragen over onderdelen die zij moeilijk vinden.

 

Gedurende het traject blijven de mentoren op de hoogte door wekelijkse schriftelijke updates. Hierdoor blijven zij betrokken en kunnen zij gemakkelijk contact opnemen met de coach als zij vragen hebben of zich zorgen maken om deze leerling. Bovendien zijn er voorafgaand, tijdens en na afloop van het traject gesprekken met de zorgcoördinator. Om ervoor te zorgen dat de inzet en ontwikkelingen van de leerlingen echt gewaarborgd wordt, zijn er meerdere gesprekken met de ouders, mentor, leerling en coach samen. Op deze manier wordt ervoor gezorgd dat de leerling ook na het traject groeigeluk kan blijven ervaren. 

 

 “Ik heb geleerd dat je ook genoegen moet nemen met kleinere prestaties en de lat minder hoog te leggen voor mezelf. Dat geeft vele meer rust! Ook heb ik leerstrategieën geleerd zoals de loci methode en de 10 min kickstart.” – Zorgleerling Pax Christi College

 

Coach Lizzy mocht het intensieve leerachterstand traject op het Pax Christi college vormgeven. Lizzy: “We hadden een gezellig groepje met 11 leerlingen van verschillende jaarlagen. Het grote verschil met het gebruikelijke traject was dat het zorgtraject simpelweg veel meer contactmomenten aanbiedt. Dat was juist voor deze leerlingen ontzettend fijn, omdat de contactmomenten veel persoonlijker waren. Zo had ik bijvoorbeeld een leerling die tijdens het traject besloot om met school te stoppen. We hebben toen de individuele gesprekken op deze keuze aangepast, zodat we konden kijken naar welke studie bij hem past”.

 

Ook de onderwerpen werden zorgvuldig uitgezocht met input van de leerlingen zelf. Lizzy: “Het traject duurde in totaal 10 weken lang. In week 1 hebben we een vragenlijst naar de leerlingen gestuurd met de vraag: Wat vind je interessant en wat zou je nu echt willen leren? Daaruit kwam sterk naar voren dat de leerlingen erg geïnteresseerd waren in leren plannen en in verschillende leermethodes. Daar hebben we dan ook de andere onderwerpen omheen bedacht zoals concentratietechniek, een les over motivatie en in jezelf blijven geloven (met gastspreker) en een les over doelen stellen. Naarmate de weken voorbij gingen kon je de leerlingen ook echt zien groeien. De kleine successen geven deze leerlingen al zoveel motivatie. Ik had een leerling die erg klein en onleesbaar schreef, en daar sprak ik hem dan ook op aan. De volgende week had hij erg zijn best gedaan om groter te gaan schrijven, en hij was er erg trots op. Die kleine succesmomenten zijn misschien wel het belangrijkst voor hun groei”.

 

Al met al heeft Lizzy een goed gevoel bij hoe het traject is verlopen. “Het was fijn om de leerlingen te helpen en te zien groeien in hun skills. Ze hebben zoveel in zich, alleen hebben ze er soms moeite mee om het er volledig uit te halen. Door middel van een goede planning en structuur kunnen veel zorgleerlingen de schoolstof beter ordenen in hun hoofd, waardoor het leerwerk ineens veel minder werk leek dan verwacht. En de kleine succesmomentjes natuurlijk, dat is de motivatiebron”.

 

Wil jij meer weten over het leerachterstand traject voor zorgleerlingen?

Bekijk dan deze pagina voor meer informatie of neem gerust een keer contact met ons op!

Coach Lizzy Mccormick