Leerachterstand traject op het Pax Christi College: Een interview met directeur Jeroen Beekmans| Blog
030 265 7658 September Onderwijs

Leerachterstand traject op het Pax Christi College: Een interview met directeur Jeroen Beekmans


Herken je het dat leerlingen soms niet al het schoolwerk af krijgen? Zouden velen niet graag meer grip willen hebben op hoe je effectief kunt leren? Meer dan 110 leerlingen van het Pax Christi College kregen de kans om aan de slag te gaan met hun eigen leervraag in een programma van 12 weken. Benieuwd hoe dit is traject verlopen is, en hoe directeur van het Pax Christi College Jeroen Beekmans het traject heeft ervaren? Je leest het in deze blog!

Veel leerlingen op het Pax Christi College hebben in de coronaperiode leerachterstand opgelopen. Deze leerachterstand zoveel mogelijk wegwerken was hard nodig, maar nog veel belangrijker was het versterken van de studie- en metacognitieve vaardigheden! Niet alleen een vak- of huiswerkprobleem oplossen, maar de leerlingen zelf vaardiger maken in metacognitieve vaardigheden en hun eigen vorm van effectief leren. Met deze gedachte startte het traject. Directeur Jeroen Beekmans: “Het Pax Christi College is een grote school. We bieden allerlei soorten onderwijs, op drie verschillende locaties. Dat maakt het moeilijk om de leerachterstanden goed in kaart te brengen, en elke leerling persoonlijke leerhulp te bieden.”

“We vinden het belangrijk dat onze leerlingen leren leren.”

Het doel van het traject? “Groeigeluk voor elke leerling!” zegt Jeroen Beekmans. “We vinden het belangrijk dat onze leerlingen leren leren. Dat betekent niet alleen vakgerichte hulp, maar juist ondersteuning in het leren plannen en het ordenen van schoolwerk. Op deze manier kunnen ze zelf hun corona achterstanden inhalen, en kunnen wij hen het beste voorbereiden op hun verdere loopbaan”. Er was ook ruimte voor leerlingen die behoefte hadden aan extra hulp. “Sommige leerlingen hebben extra onderwijshulp nodig. Juist deze leerlingen worden extra hard getroffen door corona. Ook tijdens het traject is er ruimte voor deze leerlingen. Ze worden op een iets andere manier extra ondersteund, maar het doel is in principe hetzelfde: meer zelfstandigheid voor een beter resultaat.”

Cindy Enning, zorgcoördinator van Pax Christi, vult dit aan: “De trainer is blijven luisteren, blijven signaleren, blijven observeren. Het brede aspect is voor de kinderen heel waardevol, hier kunnen ze echt zelf mee vooruit. We zien zoveel stappen tijdens het traject en je ziet daar echt het voordeel van. Wij willen het in ieder geval volgend jaar weer! Doordat het traject zoveel inzichten heeft opgeleverd bij de leerlingen, ouders en bij ons als school, raad ik dit traject ook voor andere scholen aan!” 

“Het brede aspect is voor de kinderen heel waardevol, hier kunnen ze echt zelf mee vooruit.”

De training liep volgens Beekmans positief. “Hoewel het contact vaak online was, voelde het voor ons erg persoonlijk. September heeft een warme, positieve uitstraling en laat dat ook echt merken. Dit sluit goed aan bij de grondligging van het Pax Christi, wat ik erg fijn heb ervaren. Daarnaast werd er erg goed naar ons geluisterd. Vaak vroegen trainers: ‘wat willen jullie nu eigenlijk echt bereiken?’ Dat vond ik opvallend. Ook staat ontwikkeling bij jullie echt voorop. Er is geen sprake van een eentonig programma, er word echt gekeken naar wat voor ons haalbaar en relevant is. Dat vind ik wel echt een onderscheiding van andere bedrijven. Jullie bieden een luisterend oor, en daarna maatwerk”.

Het resultaat van het traject is volgens Beekmans nog niet goed te peilen. “Op cijferkundig gebied is het nog te vroeg om echt te spreken van resultaten. Wat ik wel terugkrijg, zijn positieve geluiden van leerlingen en collega’s. Leerlingen geven aan dat ze zich competent en zelfverzekerd voelen na de training. Een duwtje in de goede richting is het geweest. Dat is natuurlijk al een positief resultaat op zichzelf”.

 “Leerlingen geven aan dat ze zich competent en zelfverzekerd voelen na de training.”

“Al met al hebben wij een zeer positieve ervaring met het traject van September Onderwijs, en zullen we dit ook zeker aanraden aan andere scholen. We waarderen de training met een dikke 8. Zeker in deze tijden is extra hulp voor leerlingen hard nodig, en September heeft dit professioneel en positief opgepakt. Bedankt!”

Meer weten over onze Leerachterstand trajecten?

Je kunt meer lezen over de leerachterstand trajecten die we doen op deze pagina. Via het Nationaal Programma Onderwijs is er ook subsidiemogelijkheid voor deze trajecten. Heb je daar vragen of hulp bij nodig? Neem dan gerust contact met ons op!

Geschreven door: Leonie van Zutphen

Benieuwd geworden naar onze trainingen over online lesgeven? Bekijk dan hier ons aanbod!

Wil je meer weten over dit onderwerp?

Neem dan gerust contact met ons op!

  [email protected]
 (030) 265 7658