In 2018 las ik in de krant over een onderzoek waaruit bleek dat 19% (bijna 1/5) van de volwassenen een opleiding, cursus of workshop volgt. Dit zijn dan 1,7 miljoen Nederlanders in de leeftijd van 25 tot 65. Dit is een forse stijging ten opzichte van 10 jaar geleden. Toen stond de teller op 16%. Nederland doet het op dit vlak goed in Europa. “Nederland voldoet hiermee al geruime tijd aan de Europese doelstelling voor leven lang leren van 2020, gesteld op 15 procent”, aldus het CBS. Het gemiddelde in de Europese Unie ligt op bijna 11 procent.
Het bleek dat o.a. de sector onderwijs een flinke bijdrage heeft geleverd aan die cijfers. Persoonlijk ken ik ook geen andere branche waar de intrinsieke motivatie om te leren en ontwikkelen zo aanwezig is als binnen het onderwijs. En ook nu, ondanks het grote lerarentekort, zie ik de wil om verder te professionaliseren en zo te werken aan groeigeluk. En niet alleen persoonlijk groeigeluk. Waar professionalisering in het onderwijs tot voor kort nog bestond uit het volgen van een opleiding of een cursus van 1 of meerdere dagen, zie ik nu steeds meer dat teams de handen ineenslaan en een gezamenlijk leertraject aangaan. Leren van en met elkaar wordt binnen schoolteams, en ook bestuurs-breed op verschillende manieren georganiseerd. Naast een groei in persoonlijke kennis en kunde zorgt het leren van elkaar ook voor een meer zichtbare ontwikkeling in de school. En daar heeft de leerling het meeste baat bij. Over groeigeluk gesproken….
De wil voor duurzame professionalisering in het onderwijs is er dus wel. De bekostiging blijkt vaak een grotere puzzel dan je zou verwachten. Natuurlijk heeft elke leerkracht een persoonsgebonden budget van € 500,- (bij een FT-aanstelling) en dat ben je al snel kwijt. De weg naar de lerarenbeurs weten de meeste mensen ook te vinden, maar deze geldt alleen voor masters. Wil je een post-HBO-opleiding volgen of als team een gezamenlijk professionaliseringstraject op maat aangaan, dan kan dit niet vanuit de lerarenbeurs bekostigd worden.
Naast de landelijke subsidies hebben veel gemeenten ook eigen subsidietrajecten binnen het onderwijs. Op de website van September Onderwijs vind je van de steden Amsterdam en Rotterdam de meeste informatie. Omdat ik het belangrijk vind dat professionalisering in het onderwijs niet gehinderd wordt door praktische bezwaren, denk ik graag met u mee over de mogelijkheden die er binnen uw gemeente zijn. Wat ik vaak zie is dat er vanuit een subsidie bedacht wordt welke activiteiten binnen deze regeling gedaan kunnen worden. Maar werken we dan wel vanuit onze eigen behoefte?
Ik daag je uit om samen de eigen onderwijskwaliteit centraal te zetten. Wat is er nodig en wanneer zijn we tevreden? Hoe ziet dat er dan uit in de dagelijkse praktijk en welke leerbehoefte is hierin aanwezig? Belangrijk is om vanuit de juiste leervragen en gewenste opbrengsten eerst de ware professionaliseringswens in kaart te brengen. Met de juiste vraag ga ik graag voor u verder om te kijken of er hier ook een juiste subsidiemogelijkheid voor aanwezig is. Landelijk, of binnen uw gemeente.
De professionele groei van de leerkracht blijft het belangrijkste uitgangspunt. Want elke leerling verdient de beste leerkracht die iemand kan zijn. En daar help ik heel graag aan mee.
Mirjam Kleppe
Specialist Subsidies bij September Onderwijs
Specialist Leren & Ontwikkelen bij KLEO-Onderwijs
Meer weten over professionalisering in het onderwijs?
Wil je weten wat jij kunt doen voor verdere professionalisering in het onderwijs? Bekijk dan eens ons ruime cursusaanbod of neem contact met ons op.