Straatcultuur in de klas: hoe ga je daarmee om? Deel 2 | Blog
030 265 7658 September Onderwijs

Straatcultuur in de klas: hoe ga je daarmee om? Deel 2

Tijdens de lessen, maar ook daarbuiten, zal het je ongetwijfeld opvallen: de straatcultuur in de klas. Vooral scholen in de stad merken hier steeds vaker de negatieve gevolgen van. Kinderen en jongeren zien elkaar op de straat, en nemen dit nieuwe gedrag mee naar het klaslokaal. Dat uit zich vaak in het gebruiken van grof taalgebruik en andere nare dingen. Dit alles heeft effect op de andere leerlingen in de klas, die worden afgeleid of niet goed kunnen leren. Nu is de vraag: hoe hou je die straatcultuur buiten de schooldeuren?

Niet negeren

Het kan best lastig zijn om om te gaan met deze straatcultuur van de jongeren. Vaak zijn ze niet goed te verstaan, zijn ze brutaal of hebben ze juist nergens zin in. Je hebt misschien de neiging om er niets van te zeggen, of het ‘over te laten waaien’. In dit geval is dat juist niet de goede optie. Deze jongeren leren er juist van om even op hun plek gezet te worden, en om te leren luisteren naar hun docent. Doe dit alleen juist niet op een strenge manier. Probeer een gesprek met de jongeren aan te gaan, een band op te bouwen. Misschien zit er een diepere laag achter dit gedrag, een vervelende thuissituatie of een lastige jeugd. Het gedrag van die leerling kan dan misschien een uiting zijn van zijn/haar situatie. Ga dus vooral op zoek naar de reden achter dit gedrag, en negeer het dus vooral niet.

 

Dagstart

De start van de schooldag is voor dit soort leerlingen essentieel. Een school in Rotterdam deed eens een onderzoek met een aantal leerlingen die vaak op straat kwamen, en die dit gedrag ook mee namen naar school. Vijf minuutjes voordat de les begon werden zij verwacht in het mentor lokaal om de dag even door te bespreken. Er werd gevraagd aan de leerling: snap je wat je hier komt doen vandaag, en waarom dat belangrijk is voor je toekomst? En: staat er wat voor jou in de weg om de lessen niet te volgen? Zo ja, hoe kunnen we dat dan samen oplossen? Door dit elke dag te herhalen werd het doel van de schooltijd helder, en de planning werd beter. De ervaring van die school leerde dat de jongeren de lessen meer gingen waarderen, en de straatcultuur langzamerhand verdween. Klik hier als je het hele artikel over de ervaringen met straatcultuur van de school wilt lezen!

 

Geen middenweg

Ook las ik in dat artikel over die school in Rotterdam nog iets anders interessants. De directrice van die school zegt duidelijk ‘geen middenweg te geven tussen de straat- en de schoolcultuur.’ Die twee zijn heel verschillend, dat wisten we allang. De schoolcultuur is eigenlijk heel zacht: alles moet uitgepraat, uitgelegd en verantwoord worden. De straatcultuur is tegenovergesteld, niemand hoeft zich te verantwoorden. D aar moet je je bewust van zijn, wil je het probleem straatcultuur echt verhelpen. Bijvoorbeeld: een leerling straf geven voor slecht gedrag komt uit de straatcultuur. De leerling apart nemen en bespreken wat er is gebeurd en hoe dit moet worden voorkomen, komt uit de schoolcultuur. Kies dus voor de aanpak die past bij het beleid van de school. Hoe verleidelijk het ook is, straf geven is geen juiste optie meer.

 

Misschien denk je nu wel, makkelijk gezegd! De realiteit zal vast een stuk moeilijker zijn, daar ben ik me van bewust. Maar ik geloof wel dat met de juiste aandacht en energie, elke leerling zijn best kan doen op school. Met behulp van deze tips kom je er hopelijk iets beter uit, en ben je goed voorbereid op de volgende situatie!

 

Ben je benieuwd naar meer tips voor straatcultuur in de klas? Klik hier voor het blog straatcultuur deel 1!