fbpx

Een prettiger leerklimaat bij OSG De Hogeberg door de cursus ‘De-escaleren’

✓ Beoordeeld met een 8,9

✓ 10+ jaar ervaring

✓ CRKBO & NRTO gecertificeerd

Gemiddelde
beoordeling

8.9

Een prettiger leerklimaat bij OSG De Hogeberg door de cursus ‘De-escaleren’ | Blog

Na 20 jaar werken in het toerisme, heeft Alétha van der Velde een switch gemaakt naar het onderwijs. Sinds ruim een jaar is ze een gedreven en enthousiaste onderwijsassistent op OSG De Hogeberg in Den Burg, op Texel. Daar ontdekte ze haar passie voor de coachende rol en het bevorderen van burgerschap. Haar missie? Een veilig leerklimaat creëren. In december 2023 volgde ze tijdens een studiedag de cursus “De-escaleren” van September Onderwijs, wat haar nieuwe inzichten en vaardigheden heeft gebracht.

Het belang van trainingen

“Het docententeam van OSG De Hogeberg wilde graag meer inzicht in het de-escaleren van lastige situaties in de klas. We hadden behoefte aan praktische tools die we direct in de klas in konden zetten om het leerklimaat in de lessen te verbeteren en de leerlingen beter te bereiken. Ik ben echt enthousiast over de toename van trainingen en workshops op school. Als zij-instromer was ik vorig jaar vooral gefocust op mijn eigen opleiding en het behalen van mijn PDA. De training van September Onderwijs was echt een goede verdieping hiervan. Het benadrukte de coachende rol en gaf me een geheel nieuw perspectief op mijn eigen aanpak.”

Verschil in generaties

“Wat me echt is bijgebleven van de training, is het inzicht in de verschillende generaties. Ik besefte me dat de jongeren van vandaag compleet anders zijn dan ik in mijn jeugd was, mede door de invloeden van social media en andere externe factoren. Als je begrijpt wat hun kernwaarden zijn, in plaats van enkel te focussen op je eigen verwachtingen, kom je al een heel eind. Dit helpt me enorm in de omgang met leerlingen. Pubers handelen vaak impulsief en vergeten een uur later al wat ze precies gezegd hebben en waarom. Het bekijken van de generatieschema’s tijdens de training zorgde echt dat het kwartje viel bij mij. Als een leerling ‘s ochtends al een minder leuke ervaring heeft gehad, is het begrijpelijk dat hij of zij anders reageert – dat overkomt ons allemaal wel eens. Het draait erom de achterliggende redenen van dit gedrag te begrijpen en de leerling vervolgens te blijven motiveren. Dat is waar de coachende rol echt van pas komt en waar mijn interesse ligt.”

Waardevolle werkvormen

“Wat ik erg fijn vond, was de sfeer die de trainer wist te creëren. Het was een omgeving waarin alles bespreekbaar was, niks te gek was en waarin openheid werd aangemoedigd. Dat is precies wat je ook probeert te bereiken in de omgang met leerlingen: een veilig leerklimaat. We waren met een hele fijne groep mensen en sommige collega’s die voor de klas staan, deelden ook casussen. Als onderwijsassistent zie ik veel gebeuren, omdat ik meeloop met de docenten. Ik kon enorm veel leren van de casussen die mijn collega’s inbrachten. Het was inspirerend om ideeën uit te wisselen, nieuwe perspectieven te ontdekken en diverse tips te ontvangen. Vooral de werkvorm ‘Over de streep’, maakte indruk op me. We deden deze oefening samen tijdens de training, maar het is ook zeer geschikt om met leerlingen in de klas te doen. Leerlingen kunnen elkaar hiermee beter leren kennen én begrijpen. Doordat er veel vragen gesteld werden tijdens de oefening, leerde je collega’s ook op een dieper niveau kennen.”

School moet ook leuk zijn!

“Wat mij echt drijft, is het pedagogische aspect. Ik wil me graag verdiepen in gedrag, motivatie en de coachende rol. Met elk nieuw schooljaar komen er weer nieuwe leerlingen, dus het is essentieel om mijn kennis up-to-date te houden. Ik vind het belangrijk om te begrijpen wat jongeren drijft en boeit. School moet ook leuk te zijn! Als je dat uitstraalt, merk je dat ook aan de leerlingen. Vroeger kreeg ik wel eens een compliment van mijn manager in het toerisme, maar nu zijn de leerlingen mijn belangrijkste graadmeter. Dit voelt echt als een positieve stap vooruit!”

Interesseer je voor de leefwereld van je leerlingen

“Als je weet waar leerlingen vandaan komen en je je een beetje verdiept in hun achtergrond en leefwereld, zorgt dat voor een goede vertrouwensband. Het is leuk als zij ook de behoefte voelen om leuke gesprekken met jou te hebben. Wanneer er een vertrouwensband ontstaat, kun je ook meer ‘maatwerk’ bieden. Als je weet dat een leerling bijvoorbeeld thuis ruzie heeft gehad, of een zwaar bijbaantje heeft, kun je daar rekening mee houden en kijken hoe je hen kan helpen. Als volwassene kun je ook niet elke dag zes gooien!”

Bewust burgerschap

“De energizers die in de training werden aangeraden, vond ik erg nuttig. Als je ziet dat de leerlingen het zevende uur binnenkomen en echt even geen puf meer hebben, is een energizer een goed hulpmiddel. Tijdens de training ben ik me heel bewust geworden van bepaalde dingen die ik zelf ook doe. Als ik zelf op Instagram reels zit te kijken, ben ik zo drie kwartier verder. Dat is bij hen natuurlijk precies hetzelfde! Uiteraard is het geweldig als al je favoriete sporten, muziek, kledingmerken etc. voorbij komen op je scherm, en dus ook heel logisch dat het verslavend werkt. Ik zie het daarom ook als mijn taak om de jongeren uit te leggen over algoritmes en reclames op dit soort platforms. Dit past perfect bij het stukje burgerschap waar ik me graag mee bezig houd.”


Over Alétha
Alétha van der Velde is onderwijsassistent bij OSG De Hogeberg in Den Burg op Texel. Zij volgde via September Onderwijs de cursus De-escaleren tijdens een studiedag.

Cursus De-escaleren

Wil jij, net als Alétha, leren hoe je de rust bewaart tijdens een escalatie in de klas? Dan is de cursus De-escalerende technieken van September Onderwijs ook iets voor jou!

Gerelateerde trainingen

Incompany traject in het kort

Verkenning van de ontwikkelsituatie in jouw organisatie of team

Flexibele samenstelling van intern programma in goed overleg

Combinatie van teamtrainingen en individuele coaching

Praktijkgerichte oefeningen met werkplezier

Vraag onze brochure aan

Bekijk ons cursusaanbod

Verhalen uit het onderwijs

Coachtechnieken en werkvormen

Misschien vind je dit ook interessant?