Bea en Maaike werken al een tijd samen bij de leerlingenbalie van OSG De Hogeberg, de enige middelbare school op Texel. Tijdens een recente studiedag volgden ze een cursus voor OOP van September Onderwijs, samen met de rest van hun team. In de cursus stond luisteren, aandacht en communicatie centraal. Het resultaat? Een gevoel alsof ze hun team nu pas écht hebben leren kennen, met als gevolg een betere samenwerking! In deze blog delen ze hun ervaringen van deze studiedag.
IJsbreker
Trainer Noah trapte de cursus af met een grappig weetje over zichzelf. Bea: “Aanvankelijk waren we een beetje verrast, maar al snel werd duidelijk dat het de bedoeling was dat we allemaal iets persoonlijks deelden, wat anderen nog niet van ons wisten.” Dat brak meteen het ijs, precies zoals bedoeld! Achteraf gezien vond ik dat eigenlijk het belangrijkste deel van de cursus. Het was leuk om elkaar beter te leren kennen en wat meer persoonlijke details te delen. “Het zorgde meteen voor een open sfeer!”
Ons kent ons
Maaike: “Het OOP team bestaat uit diverse mensen met verschillende taken, zoals de mediathecaris, conciërges, secretariaat, administratie, TOA’s, de kantinemedewerker en de leerlingenbalie. Bij leerlingen is het vaak zo, dat het ene knelpunt het andere opvolgt, als een waslijntje met verschillende problemen. Daarom is het extra belangrijk dat je elkaar weet te vinden. Daar hebben we het tijdens de cursus ook over gehad en dat was erg zinvol.”Bea: “Bij de leerlingenbalie hebben we zowel contact met ouders, als met allerlei verschillende collega’s. OSG De Hogeberg is de enige middelbare school op Texel en telt ongeveer 600 leerlingen. Het is een kleine, ‘ons kent ons’ gemeenschap. Op zich een voordeel, maar het kan ook een nadeel zijn. Je komt elkaar namelijk overal tegen en ziet daardoor meer.” Bea: “Toen ik in Hilversum werkte, was ik op mijn vrije dagen ook echt vrij. Hier zijn we niet anoniem. Je ziet veel en zegt veel leerlingen gedag. Dat heeft ook wel zijn charme, de lijntjes zijn hier kort.”
Het belang van luisteren en verbinding
Bea: “Tijdens de cursus deden we een oefening die ging over het belang van luisteren naar de ander. We moesten naast elkaar zitten en de luisteraar moest heel ongeïnteresseerd naar buiten kijken. Het was een mooie oefening die benadrukte hoe cruciaal het is om volledige aandacht te hebben wanneer iemand een verhaal vertelt.” Maaike: “Tijdens de oefening ‘Over de streep’ vond ik het heel mooi om te zien dat je elkaar op bepaalde manieren beter kunt versterken. ‘Oh, als ik jou zó benader, kom ik een stapje verder!’ Doordat je elkaar op een andere manier leert kennen, begrijp je elkaar ook een stuk beter. Je bent gewend dat iedereen in de dagelijkse routine van de dag zit en gewoon zijn of haar ding aan het doen is. Bea en ik zitten elke dag samen en kennen elkaar daardoor goed, maar dat is natuurlijk niet bij alle collega’s vanzelfsprekend. Bea: “In de pauze van de cursus besloten we spontaan om een wandeling te gaan maken, iets wat we normaal gesproken nooit doen. We zagen opeens een ijsvogeltje, die we allemaal nog nooit eerder gezien hadden, een prachtige belevenis. Toch iets wat je gezamenlijk meemaakt en wat je ook nader tot elkaar brengt.”
Eén team
“Ons schoolgebouw is behoorlijk groot, met veel ingangen. Het is van belang om elke vreemde die de school binnenkomt te signaleren en aan te spreken. Dit is niet alleen onze verantwoordelijkheid, maar van iedereen die hier werkt. Sinds de cursus zijn we hier extra scherp op geworden. Wij weten ‘s ochtends niet hoe de dag gaat verlopen, behalve dat er een aantal vaste piekmomenten zijn. Wat daar tussenin gebeurt, is ons van tevoren altijd een raadsel. Soms moeten we onverwachte taken oppakken, zoals bijvoorbeeld een leerling uit de klas halen met slecht nieuws, of zelfs invallen voor een les. De cursus heeft ervoor gezorgd dat we niet langer op afzonderlijke eilandjes werken, maar echt als één team samenwerken. Als we ‘s ochtends bijvoorbeeld rommel op het schoolplein zien, maken we er een foto van of melden we het aan de conciërge, zodat hij ‘s avonds een extra ronde kan maken. We weten nu beter hoe we elkaar kunnen vinden en communiceren veel beter. Collega’s komen ook sneller naar ons toe, willen dingen overleggen of bespreken. Heel fijn!”
Over Bea en Maaike
Bea en Maaike werken beide bij de leerlingenbalie op OSG De Hogeberg op Texel. Hoewel Bea is opgegroeid op het eiland, heeft ze ook 18 jaar in Hilversum gewoond en gewerkt. Sinds 5 jaar is ze weer terug op Texel. Maaike woont al haar hele leven op Texel en heeft, voordat ze op school ging werken, altijd in de supermarkt gewerkt. Toen ze toe was aan iets anders, kwam ze de vacature op het OSG tegen, waar ze nu met veel plezier werkt!
Training voor OOP
Wil jij, net als Bea en Maaike, gedrag van leerlingen beter begrijpen en leren hoe je moet reageren op lastige situaties? Dan is onze training voor OOP ook iets voor jou!