André is teamleider voor onderbouw mavo/havo leerjaar 1 en 2 op het Wolfert college in Rotterdam. In deze blog deelt hij zijn positieve ervaringen over de langdurige samenwerking met September Onderwijs.
Het Wolfert College in Rotterdam zet zich vastberaden in voor de missie om de school, leerlingen en docenten naar een hoger niveau te tillen. Verschillende meerjarige trainingen, zoals mentortraining, formatief handelen en OOP training, hebben het team versterkt op diverse terreinen. André, de teamleider voor onderbouw mavo/havo leerjaar 1 en 2, deelt zijn boeiende ervaringen over deze langdurige samenwerking met September Onderwijs.
Van kantoor naar klas
“Nadat ik meer dan 25 jaar bij het UWV had gewerkt, zowel in administratieve rollen als in de rol van trainer voor alle kantoren in het land, begon ik te merken dat één van de eerste gebieden binnen een organisatie dat ‘getroffen’ wordt, de opleidingen zijn, vanwege de kosten. Dit zorgde voor onzekerheid bij mij. Ik vroeg mezelf af: ‘Wat wil ik eigenlijk en wat zijn mijn mogelijkheden?’ Ik besloot op mijn veertigste de lerarenopleiding te doen. Vol enthousiasme begon ik aan deze nieuwe fase van mijn carrière. Tijdens een stage op het Wolfert College realiseerde ik mij: ‘Wat is er mooier dan dit? Ik zie mezelf dit werk tot aan mijn pensioen doen!’
Trainingen op maat
We zijn een school die altijd heel goed gepresteerd heeft, maar de laatste jaren begon dit wat te dalen. Vijf jaar geleden begonnen we te merken dat het steeds moeilijker werd om de leerlingen effectief aan het werk te krijgen. Althans, thuis. In de lessen liep het wel goed, maar huiswerk maken zat er totaal niet in. Corona heeft dit in een zeer snel tempo verergerd. Intern hebben we het één en ander besproken en zijn we in gesprek gegaan met September Onderwijs. We hebben toen samen een inventarisatie gedaan en gekeken naar wat er speelt op school, wat we nodig hebben en wat het aanbod van September was. Dat waren heel prettige gesprekken. Op het moment dat wij een training wilden die niet standaard in het trainingsaanbod zat, dan was er altijd wel iets te bedenken hoe we dit om konden vormen naar een training die wel passend was. Heel fijn!
Investeren in een veilige leeromgeving
Onze eerste trainingen werden gefinancierd via diverse subsidieaanvragen, maar recentelijk hebben we zelf bijgedragen aan de kosten, waarbij docenten o.a. hun eigen opleidingsbudgetten hebben gebruikt. In eerste instantie hebben we ons gefocust op ‘De leerling van nu’. Bovendien zijn we dit jaar gestart met een mentortraining voor mentoren in leerjaar 1, gericht op het aanpakken van pestgedrag in de klas. Gelukkig betrof het niet de meest ernstige gevallen, waarbij een leerling zich zo slecht voelde dat hij of zij overwoog de school te verlaten, of erger. Echter, zaken zoals telefoongebruik, het delen van foto’s, ruzies en pesterijen deden zich wel voor. Hoewel deze incidenten redelijk werden opgelost, ontbrak het nog aan expertise, met name in gespreksvoering met de leerling. Daarom was een specifieke training noodzakelijk om dergelijke situaties effectiever aan te kunnen pakken. Daarnaast zijn we een training voor het OOP (onderwijs ondersteunend personeel) gestart, met name gericht op gespreksvoering naar ‘lastige’ leerlingen en ouders toe.
Toepassen in de praktijk
Vooral tijdens de rapportvergaderingen vangen we geluiden op waaruit blijkt dat mensen nieuwe inzichten uit de trainingen meenemen. Ze stellen zichzelf vragen als ‘Hoe kan ik de leerling actiever betrekken en wat is mijn rol als docent hierin?’ Dankzij de trainingen hebben we nu veel betere tools om helder te onderbouwen waar het misgaat en wat er nodig is.
Luisteren naar de cursist
Na boeiende sessies volgt steevast een persoonlijk gesprek met de trainer, die vaak de diepte induikt en soms zelfs zegt: ‘Jullie hebben eigenlijk een heel andere vraag.’ De training wordt dan aangepast aan onze wensen, dankzij de expertise van de trainer en September. Door deze flexibele aanpak, afgestemd op de behoeften van ons personeel, zijn wij erg tevreden. Zo zou onze meest recente training oorspronkelijk ‘Didactisch coachen’ zijn, welke uiteindelijk een combinatie werd van Formatief handelen, Leerlingen motiveren en Didactisch coachen. Als cursisten aangeven behoefte te hebben aan verdieping, bespreek ik dit met September en de trainer. Zo zorgen we ervoor dat deze feedback wordt geïntegreerd in de volgende sessies. Ik neem graag de rest van het team mee in de gespreksvoering. Wanneer de nieuwe groepen dan draaien, vertel niet ík hoe de training in z’n werking gaat, maar de cursisten zelf. Het delen van de ervaring door de cursisten zorgt voor meer draagvlak. Op die manier is de inzet voor dik 95% goed.”
Robin, docent economie, deelnemer aan de training Formatief handelen: “Wat mij vooral van de cursus is bijgebleven is het belang van continu de vinger aan de pols houden en dan juist niet op een ‘negatieve’ manier. Hoe kan je nu op een leuke manier bijhouden wie er voor zijn of haar leerdoelen slaagt.”
Naomi, teamassistent en deelnemer aan de training voor OOP: “Trainer Tamara had een fijne energie en zeer prettige communicatie. Ze speelde in op de situatie die op dat moment gaande was binnen de school. Ik herkende de methodieken vanuit mijn opleiding en vond het leuk dat we hier nu dieper op in gingen.”
Over André
André is teamleider voor onderbouw mavo/havo leerjaar 1 en 2 op het Wolfert college in Rotterdam. In deze blog deelt hij zijn positieve ervaringen over de langdurige samenwerking met September Onderwijs.