030 265 7658 September Onderwijs

De negen leerstragieën van Marzano: coöperatief leren

Welke strategieën leiden tot betere prestaties bij leerlingen? En hoe kan je jouw lessen leuker, effectiever en uitdagender maken? De Amerikaanse onderwijswetenschapper Robert Marzano onderzocht hoe je effectiever les kan geven en ontwikkelde daarbij negen leerstrategieën. Deze negen leerstrategieën van Marzano kan je ook inschakelen in jouw lessen. Hieronder beschrijven wij één van zijn leerstrategiën, namelijk: coöperatief leren.

Coöperatief leren
Coöperatief leren heet ook wel samenwerkend leren. Bij coöperatief leren gaat het om de samenwerking tussen sterkere en minder sterke leerlingen. Dit wordt gestimuleerd door coöperatieve werkvormen, waarbij leerlingen in heterogene tweetallen of groepjes werken. Ze discussiëren samen over de leerstof, geven elkaar uitleg/informatie en vullen elkaar aan. De leerlingen zoeken samen naar een oplossing en helpen elkaar écht verder.

De basisprincipes van coöperatief leren
Er bestaan vijf basisprincipes voor coöperatief leren:

1. Positieve wederzijdse afhankelijkheid
De opdracht kan alleen worden uitgevoerd als elke leerling zijn of haar eigen bijdrage levert, zodat de leerlingen samenwerkend kunnen leren. 
Bij coöperatief leren is samenwerken belangrijk. De gedachte achter samenwerkend leren is dat zowel de sterke als de minder sterke leerlingen hiervan leren. De minder sterke leerlingen krijgen uitleg en worden aangemoedigd. De sterke leerlingen beheersen op een hoger niveau de stof en kunnen dit vervolgens aan anderen uitleggen. Leerlingen leren op deze manier niet alleen van de interactie met de leerkracht, maar ook van de interactie met elkaar.  

2. Individuele verantwoordelijkheid 
Elke leerling is verantwoordelijk voor zijn of haar eigen bijdrage. De leerkracht moet kunnen terugzien wat iedere leerling heeft gedaan.

lachende trainer

3. Directe interactie
Leerlingen wisselen hun ideeën, kennis en meningen samen uit. Goede interactie is belangrijk voor het leerproces en de uitkomst van de opdracht

4. Samenwerkingsvaardigheden
De leerkracht kiest per les een vaardigheid uit en besteedt hier vooraf bewust aandacht aan. Aan het einde van de les evalueert de leerkracht samen met de leerlingen de vaardigheid.

5. Evaluatie van het groepsproces
De groepsleden bespreken eerst met elkaar hoe het samenwerken ging. Daarna wordt er pas klassikaal geëvalueerd.

De voordelen van coöperatief leren
Het toepassen van coöperatief leren in de les heeft veel voordelen. Het stimuleert de betrokkenheid en een actieve deelname van de leerlingen. Door deze actieve houding en door de variatie aan werkvormen in de les, leren de leerlingen met meer plezier van en met elkaar. Ook bevordert het de sociale vaardigheden van je leerlingen, wat bijdraagt aan een positievere sfeer in de klas.

Interesse?
Wil jij dat jouw leerlingen het beste uit zichzelf halen en wil je meer weten over de negen leerstrategieën van Marzano? Wij helpen je graag bij het vormen van een passende leerstrategie voor jou en jouw leerlingen. Door gebruik te maken van de leerstrategieën worden jouw lessen leuker, effectiever en uitdagender.

Wil je meer weten over dit onderwerp?

Neem dan gerust contact met ons op! 

  info@septemberonderwijs.nl
 (030) 265 7658