Motivatie, een belangrijk woord als het gaat over het bereiken van doelen, wensen en successen van leerlingen. Het is de innerlijke kracht die leerlingen net dat stapje extra doet laten zetten, net even wat harder doet laten rennen of jouw vervelende dag net wat lichter maakt. Maar wat doe je als docent als het de leerlingen ontbreekt aan motivatie? Coach Joeri deelt een aantal tips.
Intrinsieke en extrinsieke motivatie
Motivatie kan vanuit de leerling zelf komen, zoals: “Ik wil mijn diploma halen zodat ik verder kan groeien”. Maar ook vanuit externe factoren. Bijvoorbeeld “Ik wil mijn tentamen halen zodat mijn ouders trots op mij zijn”.
Leerlingen die dingen uitstellen, geen zin hebben, of zich nutteloos voelen: ook in de klas kunnen leerlingen te maken krijgen met motivatieverlies. De redenen hiervoor verschillen, dit kan bijvoorbeeld komen door een periode met slechtere cijfers, omdat ze het nut niet inzien van school, nog geen toekomstplannen hebben om naartoe te werken of vaak te horen krijgen wanneer ze iets níet kunnen of fout doen en niet wanneer ze het wél goed doen.
Houd in gedachten dat een gebrek aan motivatie meestal geen bewuste keuze is en zelden voortkomt uit luiheid. Leerlingen streven er vaak naar om over te gaan naar het volgende jaar of hun diploma te behalen; soms hebben ze echter simpelweg behoefte aan dat extra complimentje, inzicht, of steuntje in de rug. Als docent kun je hierin een cruciale rol spelen door hen effectief te ondersteunen.
Een extra complimentje
Geef dus eens dat complimentje wanneer ze hun huiswerk hebben gemaakt! Of leg het doel of nut van de opdracht nog even uit! Ga eens in gesprek wanneer iemand niet gemotiveerd overkomt en kijk wat er achter het motivatieverlies zit. Ervaring leert dat juist deze kleine dingen grote verschillen kunnen maken.
Wie geef jij een complimentje vandaag?
Wil jij meer leren over het motiveren van leerlingen en praktische tools krijgen waar je morgen mee verder kunt? Bekijk hier onze training.