fbpx

Vijf lessen over toetsen in tijden van AI

✓ Beoordeeld met een 8,9

✓ 10+ jaar ervaring

✓ CRKBO & NRTO gecertificeerd

Gemiddelde
beoordeling

8.9

Vijf lessen over toetsen in tijden van AI | Blog

Erno Mijland werkt als onderwijsadviseur ICT op SintLucas, een creatieve vakschool met locaties in Eindhoven en Boxtel. Hij heeft een achtergrond als docent Nederlands/Engels en journalist. In deze gastblog deelt hij zijn gedachten en ervaringen over de impact van AI op het onderwijs.

Als docent wil je zicht hebben op de ontwikkeling van je studenten. Dat zicht kan nogal vertroebeld worden als studenten generatieve AI gebruiken voor het maken van hun opdrachten. Hoe kun je de mist laten optrekken en weer een helder beeld krijgen van wat een student echt kent en kan? Vijf lessen…

De opkomst van AI dwingt ons onze manier van toetsen te herijken. De vraag wat we precies willen toetsen kan daarbij helpen. Willen we toetsen wat een student kan zonder hulpmiddelen of juist wat een student kan mét hulpmiddelen. Helemaal nieuw is dat natuurlijk niet. Mag mijn student werken mét een rekenmachine of niet? Wil ik de parate spelling- en grammaticale vaardigheden toetsen of mag de student de spelling en grammatica-functie van Word gebruiken? Les 1: Ga terug naar de vraag wat je precies wilt toetsen in de context waarin geavanceerde technologische hulpmiddelen beschikbaar zijn.

Eigen inbreng

Onlangs gaf ik een periode les in mijn vak: Nederlands. Bij het onderdeel creatief schrijven moesten mijn studenten een column schrijven. Met ChatGPT is dat een eitje: een goede prompt is alles wat je nodig hebt. Tenzij. Ik pakte de opdracht er nog eens bij en begon te sleutelen. De aangepaste opdracht werd: ‘Schrijf een column waarin je vertelt over een gebeurtenis die een grote impact had op jouw leven. Geef in het slot de wijze les die je hier hebt uitgehaald.’ Hiermee moesten mijn studenten wel zelf nadenken en zelf schrijven. Zeker, ze konden nog steeds ChatGPT gebruiken. Maar in plaats van ‘delegeren aan’ werd het ‘helpen bij’. Les 2: Ontwerp opdrachten die niet gedaan kúnnen worden zonder eigen inbreng.

Van product naar proces

Werk dat met behulp van AI gemaakt wordt, kan bij de docent een kreukloze en zelfverzekerde indruk geven. Of de student ook echt begrijpt wat hij gemaakt heeft, is dan nog de vraag. In het herontwerp van onze toetsen kunnen we de focus verleggen van het eindproduct zelf naar het proces en het gesprek over het werk. Laat studenten – ook aan elkaar – vertellen over de totstandkoming van hun werk. Les 3: Verleg het accent van slechts een beoordeling op een eindproduct naar het volgen van en het reflecteren op het proces.

De lat omhoog

Generatieve AI biedt studenten de mogelijkheid om hun werk te verbeteren, betere werkstukken te maken en zich beter voor te bereiden op toetsmomenten. Zo kun je ChatGPT feedback vragen op een eerste versie van een werk. Dit roept de vraag op of we onze verwachtingen van werk van studenten dan ook mogen verhogen. Moeten we de lat hoger gaan leggen, van ze verlangen dat ze meer complexe prestaties leveren, nu ze toegang hebben tot ondersteuning van AI? Les 4: Daag studenten uit generatieve AI zo in te zetten, dat ze tot echt beter werk komen.

Authenticiteit

Werk controleren op plagiaat is met de komst van generatieve AI ingewikkelder geworden. Als docent kon ik voorheen ‘verdachte’ fragmenten uit studentenwerk in Google plakken om vervolgens uit te komen bij de bron (en daarmee eventuele plagiaat te kunnen bewijzen). AI kan het nu onmogelijk maken te bepalen wat authentiek is en welke bronnen gebruikt zijn. Aan ChatGPT: ‘herschrijf deze tekst als beginnend journalist en verander tien woorden in passende synoniemen’. Tools voor plagiaatcontrole staan met hun mond vol tanden. En ‘90% waarschijnlijk plagiaat’ is ‘0%’ zeker plagiaat. Je kunt er dus niks mee. Les 5: Voorkom dat er een kat-en-muis-spel ontstaat tussen docent en student over authenticiteit van gemaakt werk. 


Over Erno
Erno Mijland werkt als onderwijsadviseur ICT op SintLucas, een creatieve vakschool met locaties in Eindhoven en Boxtel. Hij heeft een achtergrond als docent Nederlands/Engels en journalist. In deze gastblog deelt hij zijn gedachten en ervaringen over de impact van AI op het onderwijs.

Van toetsen naar leren

Bij September Onderwijs zien we dat de rol van toetsing in het onderwijs steeds meer verandert. De komst van AI heeft veel impact op scholen. In combinatie met toenemende toetsdruk zorgt dit ervoor dat de roep om anders te toetsen steeds luider wordt. In de training formatief handelen leer je hoe je de focus van ‘product naar proces’, en van ‘toetsen naar leren’ verschuift.

Gerelateerde trainingen

Incompany traject in het kort

Verkenning van de ontwikkelsituatie in jouw organisatie of team

Flexibele samenstelling van intern programma in goed overleg

Combinatie van teamtrainingen en individuele coaching

Praktijkgerichte oefeningen met werkplezier

Vraag onze brochure aan

Bekijk ons cursusaanbod

Verhalen uit het onderwijs

Coachtechnieken en werkvormen

Misschien vind je dit ook interessant?