Straatcultuur in de klas
✓Aandacht voor borging ✓ 13+ jaar ervaring ✓ CRKBO & NRTO gecertificeerd
Vraag vrijblijvend
een offerte aan
✓ Beoordeeld met een 8,9
✓ 10+ jaar ervaring
✓ CRKBO & NRTO gecertificeerd
Wat is straatcultuur in de klas?
Straatcultuur omvat vaak brutaliteit, machogedrag, demotivatie en geweld. Gekenmerkt door een gebrek aan structuur, levendige interacties en een afkeer van intellectuele activiteiten zoals lezen, leren en argumenteren. Deze cultuur staat in schril contrast met de waarden van een school, die juist gericht zijn op discipline, orde, denkvaardigheden en correct taalgebruik. Als docent vertegenwoordig je alles waar deze jongeren zich tegen afzetten. Maak dit thema zeker bespreekbaar in het team. Het bewust omgaan met straatcultuur draagt immers bij aan een veilig schoolklimaat.
Cursus Straatcultuur in de klas
Lees hieronder meer over de inhoud van de cursus Straatcultuur in de klas bij September Onderwijs.
Tijdens onze cursus ‘Straatcultuur in de klas’ ga je als docent actief en praktisch aan de slag met toepasbare kennis door middel van ervaringsleren en reflectie. De cursus is bestemd voor docenten die hun leerlingen beter willen leren begrijpen. Tijdens de cursus deel je voorbeelden uit de praktijk met elkaar en doe je praktische vaardigheden op. Je leert concrete technieken toe te passen om uitdagende leerlingen te motiveren en te inspireren. Met als resultaat dat leerlingen zich begrepen en meer gemotiveerd voelen.
Wat levert deze cursus jou op?
Wat levert deze cursus jou op?
✓ Je leert beter in te spelen op de straatcultuur in de klas en weet wat je kunt doen in bepaalde situaties.
✓ Je begrijpt de leefwerelden van de leerlingen beter
✓ Je kent concrete technieken waarmee je leerlingen kunt motiveren en inspireren
Blogs
Wil je meer tips, ervaringen en nuttige informatie lezen over straatcultuur in de klas? Op onze website hebben wij verschillende blogs over dit spraakmakende onderwerp. Trainer Tijs van Bergen vertelt in deze blog over een heel waardevol en leerzaam traject bij ROC Mondriaan waarin hij de docenten meer leerde over lastig gedrag in de klas.
Ook in de blog ‘Van straatcultuur naar leercultuur’ komt dit onderwerp uitgebreid aan bod. Onder andere de drie ladders, straatcultuur, thuiscultuur en schoolcultuur en de verhouding hiertussen wordt besproken.