Heb je wel eens meegemaakt dat je het moeilijk vond om met een bepaalde situatie in de klas om te gaan? Ik denk dat elke docent hier wel over mee kan praten. Er gebeuren namelijk veel leuke dingen binnen de schoolmuren, maar ook veel lastige situaties of conflicten waar jij als docent op in moet spelen. Op het ROC Mondriaan gebeurde dit ook regelmatig. Totdat de knop om ging: ze wilden hun docenten meer leren over het omgaan met lastige situaties in de klas. Benieuwd hoe? Lees dan snel verder.
Ervaringen uit de praktijk
Trainer Tijs van Bergen leidde het PRE-PDG traject op het ROC Mondriaan. Tijs: “we begonnen met een hele enthousiaste groep van ongeveer twaalf man. Het bestuur wilde de docenten nieuwe vaardigheden in de klas aanleren, om deze fysiek in te kunnen zetten in het klaslokaal. Samen met September kwamen we toen op het PRE-PDG project, wat als het ware een basis is voor het omgaan met lastige situaties in de klas. In vier sessies zijn we steeds verder ingegaan op dit ontwerp en hebben we vooral ook veel ervaringen uit de praktijk met elkaar gedeeld”.
Zes rollen van de docent
Tijs: “natuurlijk kwam er ook theorie aan bod tijdens de sessies. Zo ben ik bijvoorbeeld verder ingegaan op de ‘zes rollen van de docent’. Dit zijn gastheer of gastvrouw, presentator, didacticus, pedagoog, de coach en de afsluiter. We gaan verder in op deze rollen en leren van elkaar hoe we deze inzetten in de praktijk. Ook bespreken we casussen over situaties in de klas en hoe je daar het beste op in kunt spelen. Daarnaast besteden we ook veel aandacht aan groepsdynamiek. Het is natuurlijk een simpele basis, maar erg waardevol voor de docenten”!
Fijne sfeer
Tijs heeft de sessies als leerzaam, maar ook erg gezellig ervaren. Tijs: “Er ontstond in de groep heel veel dynamiek. De sfeer tussen de docenten was erg fijn, waardoor er ook de ruimte was om veel verhalen met elkaar te delen. Van elkaar leer je het meeste, dus dat was erg voordelig voor het proces! Ik denk persoonlijk dat de interactie één van de redenen was waardoor de training een groot succes is geworden. Het was als het ware een grote mix van inhoudelijke casussen en vragen aan elkaar. Ook kon ik daarin bijspringen met ervaringen.
Hoe hou je controle?
Wat waren dan vragen die Tijs vaak kreeg over lastige situaties in de klas? Tijs: “het waren voornamelijk eigenlijk simpele casussen waar docenten soms de controle kunnen verliezen. Wat doe je bijvoorbeeld als een leerling zijn of haar jas aanhoudt in het lokaal? Hoe ga je om met telefoongebruik in de klas? Of hoe spring je in als er meningsverschillen ontstaan? En de hoofdvraag: hoe hou je überhaupt controle”? Tijs reageerde zelf ook uit zijn ervaring op deze vragen. “Een docent vroeg mij bijvoorbeeld hoe ik omging met lastig gedrag en een negatieve sfeer bij een leerling. Ik geef dan altijd de tip om de achterliggende laag bij de desbetreffende persoon te ontdekken. Is er bijvoorbeeld iets mis thuis? Of zit deze leerling niet lekker in zijn vel? Misschien snapt hij of zij de lesstof wel niet, en wordt daarom boos. Probeer daarom nooit de persoon te veroordelen, maar het gedrag wel af te keuren. Het is belangrijk om de leerling wel te blijven waarderen, en juist door dit gedrag heen te prikken. Op deze manier kan je de situatie naar mijn idee het beste oplossen”.
Tijs weet meteen te vertellen wat het mooiste is wat hij in deze sessies heeft meegemaakt. Tijs: “De sessies zaten best dicht op elkaar, waardoor de theorie gelijk in de praktijk gebruikt kon worden. De volgende sessie konden we dan gelijk hierop reflecteren. Het leukste vond ik persoonlijk dat docenten echt het gevoel hadden dat de besproken casussen echt werkte in de praktijk. Ze hadden meer controle, en konden moeilijke situaties beter handelen. Ons doel is geslaagd!”
Wil je meer weten over deze training? Klik hier voor meer informatie!