Hoe kan je plannen en hoe leer je het effectiefst? En hoe krijg je je schoolwerk op tijd af? September helpt jouw leerling of student graag met die vragen door middel van het leerachterstand traject. In dit interview legt Judith Janssen, teamleider van September Advies, uit wat het leerachterstand traject is en hoe zo’n traject in zijn werk gaat. Ook geeft ze tips en deelt ze haar eigen oplossing om effectief te leren.
Persoonlijke benadering
Het leerachterstand traject is er voor leerlingen of studenten met een leerachterstand op het basisonderwijs, voortgezet onderwijs of MBO. “Wat voor leerachterstand je hebt, verschilt per persoon. Sommige leerlingen of studenten hebben bijvoorbeeld moeite met effectief studeren en anderen vinden het moeilijk om hoofd- en bijzaken te scheiden. Met de verschillende leerachterstanden wordt in het traject rekening gehouden. Er wordt persoonlijk gekeken naar welke studievaardigheden er nodig zijn en daar wordt dan aan gewerkt.”.
Het leerachterstand traject
Er zijn drie verschillende trajecten: verkort (12 weken), basis (14 weken) en intensief (16 weken). “Het verschil tussen deze trajecten zit hem in de hoeveelheid weken, maar ook de hoeveelheid begeleiding. De hoeveelheid begeleiding die je nodig hebt, wordt bepaald aan het begin van het traject bij de risico-inventarisatie. Bij de inventarisatie wordt er persoonlijk gekeken naar: ‘Wat gaat er al goed? Wat kan jij leren? En wat heb je nodig?’. Uit die vragen wordt er een plan van aanpak gemaakt. In dit plan staan leerdoelen die aan het eind van het traject er weer bij worden gepakt om te kijken of de doelen behaald zijn. In dit traject word je geholpen door individuele gesprekken, maar ook met gezamenlijke sessies waarin we een training geven en aan huiswerkbegeleiding doen.”.
Meer vrije tijd door effectief leren
Als handige tip deelt Judith dat het goed is om verschillende stijlen en strategieën te proberen en dan te kijken wat voor de leerling/student werkt. “Zelf heb ik destijds ook gekeken naar hoe ik het effectiefst kon leren, want dan hield ik meer vrije tijd over voor leuke bezigheden. Een techniek die mij hierbij heeft geholpen, is ezelsbruggetjes maken. Ik moest voor mijn eindexamen alle presidenten van Amerika leren. Toen heb ik daarvoor een ezelsbruggetje gemaakt en dat weet ik nu nog steeds. Een andere techniek die mij heeft geholpen is dat ik mezelf ging afvragen welke vraag een docent zou stellen over de stof die ik moest leren. Als ik dan een boek voor het vak Engels moest lezen, dan vroeg ik mezelf af wat de docent zou gaan vragen over het boek. De docent gaat sowieso kijken of ik het boek gelezen heb en vragen wat het verschil is tussen het boek en de film, dus ging ik me op die vragen voorbereiden. Dit zijn twee handige tips die jij je leerling of student kan meegeven”.
Dus wil je jouw leerling of student betere studievaardigheden laten ontwikkelen? Voor nu, maar ook voor in de toekomst? Vraag dan snel een leerachterstand traject aan op jouw school!