fbpx

Cursus Didactisch Coachen (2 dagdelen)

Hoe kun je leerlingen meer op maat begeleiden? En hoe geef je hen regie over hun eigen leerroute? Dan is de cursus Didactisch Coachen iets voor jou!

Gemiddelde
beoordeling

8.9

Navigeer direct naar:

Navigeer direct naar:

Training voor jezelf

In het kort

Hoe kun je leerlingen meer op maat begeleiden? En hoe geef je hen regie over hun eigen leerroute? Je leert het allemaal tijdens de cursus Didactisch Coachen! Tijdens de cursus Didactisch coachen (Voerman & Faber, 2017) leer je hoe je leerlingen coachend begeleidt in de klas, met als doel dat zij zelfstandiger worden. Je gaat aan de slag met vragen als: ‘Hoe geef je leerlingen inzicht in hun leerproces tijdens de les?’ ‘Hoe help je leerlingen zelf een stap verder te zetten?’ Je oefent met coachtechnieken voor tijdens de les: feedback geven, uitdagende vragen stellen en het geven van aanwijzingen. Je leert om een lesontwerp te maken waarin ruimte is om te coachen!

Voor wie is deze training

Didactisch coachen is voor iedere (vak)docent die de motivatie bij leerlingen wil verhogen en meer eigenaarschap bij leerlingen wil creëren.

De training is heel praktisch, lekker snel en veel onderwerpen.

Karin | Docent

Inhoud training is prima toepasbaar in de praktijk

Patricia | Docent Duits en coach

Hele nuttige tools om mee te nemen bij het lesgeven. Het zijn hele leuke manieren om jezelf maar ook studenten aan het denken te zetten. Dus vooral de inhoud en de manier waarop de trainer dat brengt is een hele sterke combinatie voor de cursus.

Nick | Instructeur sport en bewegen

Heel inspirerend, informatief, verhelderend

Rugia | docent Engels

Studieadvies nodig?

Onze studieadviseur Debby staat voor je klaar met een advies op maat.

Contact opnemen Stel je vraag per mail

Jouw trainer:

Mijn naam is Ilse Schoens. Trainer bij September Onderwijs en daarnaast al meer dan 17 jaar ervaring als docent. Mijn kracht tijdens het geven van een training ligt bij het contact maken met de deelnemers zonder het doel van de training te verliezen. Ik krijg altijd energie van positieve mensen om mij heen. 

Ilse Schoens

Trainer bij September Onderwijs

Jouw resultaten

 

  • Je kunt vragen, feedback en aanwijzingen afwisselen in het coachen van leerlingen richting hun leerdoel
  • Je ontwerpt de kaders van je les door het (her)formuleren van heldere leerdoelen en criteria en het inzetten van een formatieve check
  • Je ontwerpt leeractiviteiten die leerlingen motiveren

Een kijkje bij een training:

Programma

Hoe ziet het programma van de cursus Didactisch coachen eruit?  Wat ga je doen en bereiken per bijeenkomst? Je leest het in onderstaand overzicht!    Bijeenkomst 1: Coach Houding Tijdens de eerste bijeenkomst wordt er gekeken naar de basisprincipes van coachen. Wat houdt een coachende houding in? Waarom is een coachende houding belangrijk en wat zijn de opbrengsten hiervan voor de docent, maar ook de leerling? Ook kijken we naar de verschillende manieren van luisteren.       Onderwerpen:
  • Definitie didactisch coachen
  • Wat maakt een goede coach
  • Luisteren vanuit verschillende posities
  • Kaders van een lesontwerp
  • Formatief evalueren
  Wat ga ik bereiken?
  • Je begrijpt wat een coachende houding inhoudt
  • Je kan de opbrengsten van coachen tijdens de les voor jou en de leerling benoemen
  • Je herkent het verschil tussen luisteren vanuit een ander, vanuit jezelf en op meta-niveau
  • Je kan jouw leerpunten op het gebied van didactisch coachen beschrijven
  • Je ontwerpt kaders van je les door het (her)formuleren van heldere leerdoelen en criteria en het inzetten van een formatieve check
  • Je kent de stappen van een lesmodel waarin ruimte is voor didactisch coachen
  • Je kunt benoemen wat een leerdoel en criteria sterk maakt
  • Je weet wat formatief evalueren is en wat het oplevert
Bijeenkomst 2: Vragen, feedback, aanwijzingen                                                                                                                                                                  Als jij naar jouw leerlingen kijkt, wat zie je dan? Jonge mensen die niet vooruit te bewegen zijn of enthousiaste jongeren die willen leren? Hoge verwachtingen van leerlingen stimuleren hoge prestaties. Door het stellen van goede vragen, het geven van leerbevorderende feedback en aanwijzingen uit je als docent die hoge verwachtingen. Hier gaan we in deze bijeenkomst mee oefenen.    Onderwerpen:
  • Hoge verwachtingen
  • Vragen
  • Feedback
  • Aanwijzingen
  • Lesontwerp 
  • Motiveren
  • Differentiëren 
 Wat ga ik bereiken?
  • Je kan vragen, feedback en aanwijzingen afwisselen in het coachen van leerlingen richting hun leerdoel
  • Je kan benoemen welke verschillende soorten vragen je stelt in de les
  • Je herkent het verschil tussen niveau 1, 2 en 3 vragen
  • Je kan leerbevorderende feedback formuleren op het gebied van strategie en zelfregulatie

Certificaat na deelname

Locatie en datum

De cursus Didactisch coachen is van 14.00 tot 17.00 uur en omvat 2 bijeenkomsten.  De cursus wordt verzorgd in Rotterdam en Utrecht. 

Oktober 2024

Bijeenkomsten

Bijeenkomst 1: Dinsdag 8 oktober

Bijeenkomst 2: Dinsdag 12 november 

Januari 2025

Bijeenkomsten

Bijeenkomst 1: Woensdag 15 januari 

Bijeenkomst 2: Woensdag 12 februari

Maart 2025

Bijeenkomsten

Bijeenkomst 1: Woensdag 19 maart

Bijeenkomst 2: Woensdag 15 april

Contact

Weet je niet zeker of deze opleiding helemaal bij je past?
Onze deskundige studieadviseur Debby staan voor je klaar met een advies op maat.

Neem contact op via 030 265 7658 of [email protected].

Wil je liever door ons gebeld worden op een geschikter moment, laat dan hier je gegevens achter.

Algemene voorwaarden & privacy beleid*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Op deze scholen bezorgen wij Groeigeluk!