Een positief klimaat in de klas

Gemiddelde
beoordeling

8.9

Training voor je team

Klassenmanagement

Training voor je team

De training in het kort

Goed klassenmanagement is essentieel voor effectieve lessen en een positieve leeromgeving. De training klassenmanagement biedt concrete handvatten en inzichten om meer rust, structuur en motivatie in de klas te creëren. In de training klassenmanagement werk je aan zelfvertrouwen en regie, en je leert hoe je duidelijke grenzen stelt én tegelijk verbinding houdt met je leerlingen of studenten. Met praktische klassenmanagement tips ga je aan de slag met thema’s als de zes rollen van de docent, de zelfdeterminatietheorie en effectieve lesopbouw. Of je nu starter bent of ervaren docent, deze training helpt je om je vaardigheden te versterken en met meer grip en energie voor de klas te staan. Daarnaast wissel je ervaringen en ideeën uit over klassenmanagement met jouw collega’s tijdens begeleide intervisie momenten.

Voor wie is de training Klassenmanagement

Veel deelnemers zijn zij-instromers of startende docenten, maar ook ervaren docenten halen waarde uit dit traject vanwege de praktische insteek en verdieping. De training klassenmanagement is geschikt voor iedereen die op zoek is naar meer rust en structuur in de klas.

De resultaten

✓ Hoe je rust en duidelijkheid brengt in de klas zonder autoritair te zijn; een stevige basis voor effectief klassenmanagement
✓ Hoe je de zes rollen van de docent inzet voor effectief lesgeven, groepsdynamiek en krachtig klassenmanagement
✓ Hoe je motivatieproblemen herkent, bespreekbaar maakt en aanpakt binnen je klassenmanagement aanpak
✓ Hoe je concrete routines, lesopbouw en groepsvormingsprincipes inzet voor meer grip en sterker klassenmanagement
✓ Hoe je werkt aan je persoonlijke leerdoelen en een actieplan ontwikkelt om je klassenmanagement duurzaam te verbeteren

 

Waarom scholen voor dit traject kiezen:

✓ Docenten staan steviger voor de klas
✓ Minder stress en uitval bij (startende) docenten
✓ Sterke aanvulling op of voorbereiding voor het PDG-traject

Of jouw school nu behoefte heeft aan een studiedag of inspiratiesessie, of een verdiepend traject van 2, 3 of 4 dagen: we stemmen de training af op jullie situatie en doelen. Lesbezoeken, intervisie en praktijkgerichte zorgen voor een goede borging van het geleerde.

 

De training gaf veel herkenning van de theorie in de praktijk. Er was een open sfeer, en de trainer liet de groep zijn ding doen.

Sander

De training gaf een mooi overzicht van alle belangrijke punten. Ik heb veel nieuwe inzichten opgedaan. De trainer was enthousiast en aanstekelijk.

William

De training was duidelijk, interessant en goed te volgen. Er zaten veel activerende werkvormen in.

Amanda

De training bevatte veel praktische voorbeelden. De trainer was duidelijk en concreet in zijn uitleg.

Milou

Hoe wij werken

Start

Samen Groeigeluk verspreiden!

Intakegesprek

We voeren een kort kennismakingsgesprek met elkaar om de focus van het traject en de praktische zaken te bespreken.

Leerbehoeften peilen

We versturen een formulier om de voorkennis van de deelnemers in kaart te brengen. Hiervoor ontvangen we van jou graag de gegevens van de deelnemers

Traject ontwerpen

Op basis van het doel, de leerbehoefte van de deelnemers en onze expertise maken wij een raamwerk voor het traject en ontwerpen we de eerste bijeenkomsten.

Finish: evaluatie

We plannen een evaluatiegesprek met je in om terug te blikken op het traject en om te kijken of de gestelde doelen behaald zijn.

Traject monitoren

Tijdens het traject monitoren wij de ervaringen van de deelnemers om aan
te blijven sluiten bij de leerbehoefte.

Deelnemers informeren

Wij versturen een mail aan de deelnemers
met alle praktische informatie over het traject.

Hoe wij werken

Start

Samen Groeigeluk verspreiden!

Intakegesprek

We voeren een kort kennismakingsgesprek met elkaar om de focus van het traject en de praktische zaken te bespreken.

Leerbehoeften peilen

We versturen een formulier om de voorkennis van de deelnemers in kaart te brengen. Hiervoor ontvangen we van jou graag de gegevens van de deelnemers

Traject ontwerpen

Op basis van het doel, de leerbehoefte van de deelnemers en onze expertise maken wij een raamwerk voor het traject en ontwerpen we de eerste bijeenkomsten.

Deelnemers informeren

Wij versturen een mail aan de deelnemers met alle praktische informatie over het traject.

Traject monitoren

Tijdens het traject monitoren wij de ervaringen van de deelnemers om aan
te blijven sluiten bij de leerbehoefte.

Evaluatie

We plannen een evaluatiegesprek met je in om terug te blikken op het traject en om te kijken of de gestelde doelen behaald zijn

Deze training volgen als team op jouw locatie?

Vraag vrijblijvend een offerte of brochure aan

Benieuwd naar de ontwikkelmogelijkheden van jouw team? Vul dan vrijblijvend onderstaand formulier in. We nemen binnen 2 dagen contact met je op.

Wat is klassenmanagement?

Klassenmanagement omvat de aanpak en technieken die docenten inzetten om een ordelijke, veilige en stimulerende leeromgeving te realiseren. Daarbij gaat het onder meer om:

* Het formuleren en communiceren van heldere gedragsregels en verwachtingen.
* Het logisch en functioneel indelen van de fysieke leeromgeving.
* Het effectief reageren op en voorkomen van ongewenst gedrag.
* Het stimuleren van actieve betrokkenheid en leermotivatie.
* Het opbouwen en onderhouden van een positief contact met leerlingen.

Goed klassenmanagement is daarmee een fundament voor succesvol onderwijs en een prettig leerklimaat.

Klassenmanagement is het geheel aan vaardigheden, strategieën en bewuste keuzes die een docent inzet om een veilige, gestructureerde en stimulerende leeromgeving te creëren. Het vormt de basis waarop goed onderwijs rust. Klassenmanagement draait om meer dan alleen orde houden: het gaat over het effectief organiseren van je les, het creëren van heldere verwachtingen, het consequent toepassen van routines en het opbouwen van sterke, positieve relaties met leerlingen of studenten.

Klassenmanagement vormt de basis van een krachtige leeromgeving waarin leerlingen zich veilig voelen en tot leren komen. Het gaat niet alleen om het bewaren van orde, maar om het creëren van duidelijkheid, structuur en onderling vertrouwen. Een goed georganiseerde klas biedt rust en voorspelbaarheid, en draagt bij aan de sociale en emotionele ontwikkeling van leerlingen.

Een goed doordachte aanpak van klassenmanagement begint al vóór de les: door een les zorgvuldig voor te bereiden, overgangen soepel te laten verlopen en materialen op orde te hebben, creëer je rust en overzicht. Tijdens de les draait het om duidelijkheid in communicatie, het geven van positieve feedback en het zichtbaar zijn in de klas. Ook het vermogen om flexibel te reageren op onverwachte situaties speelt hierin een belangrijke rol.

Daarnaast is er een sociale dimensie: leerlingen floreren in een omgeving waar ze zich gezien, gehoord en gewaardeerd voelen. Het opbouwen van wederzijds vertrouwen en respect is daarom essentieel. Door een positieve relatie aan te gaan met je leerlingen, vergroot je niet alleen het welbevinden in de klas, maar ook de motivatie en betrokkenheid bij het leerproces.

Goed klassenmanagement zorgt uiteindelijk voor meer dan rust en structuur alleen. Het biedt ruimte voor verdieping, creativiteit en plezier, zowel voor de leerling als voor de docent. Wanneer de basis op orde is, ontstaat er een leeromgeving waarin iedereen tot zijn recht kan komen. Het is daarmee een onmisbare bouwsteen voor krachtig, effectief onderwijs.

In deze blog delen we 8 tips over sterk klassenmanagement.

Waarom een training Klassenmanagement?

Goed klassenmanagement is onmisbaar voor een effectieve les en een positieve leeromgeving. Het helpt om rust in de klas te creëren, structuur aan te brengen en leerlingen of studenten actief betrokken te houden. De training klassenmanagement biedt praktische handvatten, inzichten en technieken waarmee je sterker en met meer zelfvertrouwen voor de klas staat. Of je nu een startende docent bent of al jaren ervaring hebt: deze training ondersteunt je in het ontwikkelen van vaardigheden die direct toepasbaar zijn in jouw lespraktijk. Je leert hoe je duidelijke grenzen stelt, hoe je rust bewaart bij onrustige groepen en hoe je verbinding houdt met je leerlingen of studenten. Ook leer je omgaan met groepsdynamiek, het inzetten van routines en het creëren van een veilige, positieve leeromgeving. Tijdens de training werk je actief aan je eigen leerdoelen. Je krijgt concrete klassenmanagement-tips, oefent met herkenbare praktijksituaties en ontwikkelt een aanpak die past bij jouw stijl als docent. Zo krijg je meer regie over je lessen én meer ruimte voor echt contact met je klas. Investeer in jezelf én in het leerklimaat van je klas met deze praktijkgerichte training klassenmanagement.

 

Op deze scholen bezorgen wij Groeigeluk!