Ontwikkel de talenten van jouw leerlingen met de training differentiëren in de klas

Gemiddelde
beoordeling

8.9

Training voor je team

Differentiëren in de klas

Training voor je team

De training in het kort

Wil jij als docent beter inspelen op de verschillen in je klas? Zoek je manieren om leerlingen echt te bereiken, hen uit te dagen op hun eigen niveau én hun talenten te benutten? Dan is de training differentiëren in de klas iets voor jou. Tijdens dit traject ga je aan de slag met jouw eigen lessen en leerdoelen. Je ontwikkelt praktische vaardigheden, ontdekt nieuwe werkvormen en leert hoe je systematisch kunt inspelen op de diverse leerbehoeften van jouw leerlingen. Ook wissel je ervaringen en ideeën over differentiëren in de klas uit met jouw collega’s. Of je nu werkzaam bent in het vmbo, mbo, havo of vwo, differentiatie in de klas is een krachtige manier om jouw onderwijs nog effectiever en betekenisvoller te maken.

 

Voor wie is de training Differentiëren in de klas

De cursus differentiëren in de klas is bestemd voor docenten in het po, vo of mbo die hun klassenmanagement op orde hebben en als volgende stap door middel van differentiëren in de klas, de talenten van alle leerlingen willen benutten. Tijdens de trainingsdagen werk je aan je eigen leerdoelen, een eigen lesontwerp en combineer je een theoretische achtergrond met concrete toepassingen voor tijdens jouw les. Je krijgt bruikbare tips om direct toe te passen en werkt tijdens lesson studies stapsgewijs naar een volledig gedifferentieerde lesopzet die leidt tot grotere betrokkenheid van je leerlingen. 

 

De resultaten

✓ Ontwerpen van lessen met differentiatie in de klas als uitgangspunt
✓ Kiezen van passende werkvormen op basis van leerlingbehoeften
✓ Werken met het backward design model en de zelfdeterminatietheorie
✓ Feedback en formatieve checks gebruiken om te kunnen differentiëren
✓ Lesson study inzetten om te reflecteren en verbeteren

Resultaten voor de school:

De training differentiëren in de klas levert niet alleen voor jou als docent winst op, maar ook voor je schoolteam en leerlingen. Denk aan:

✓Meer eigenaarschap bij leerlingen, doordat zij meer verantwoordelijkheid nemen voor hun leerproces.
✓Grotere betrokkenheid in de klas, omdat lesinhoud en werkvormen beter aansluiten bij individuele behoeften.
✓Docenten die bewuster en doelgerichter omgaan met verschillen, waardoor het lesgeven soepeler en effectiever verloopt.
✓Aansluiting bij brede onderwijsontwikkelingen zoals gepersonaliseerd leren, leerdoelgericht werken en formatief evalueren.

Differentiatie in de klas is geen doel op zich, maar een middel om jouw onderwijs krachtiger, rechtvaardiger en motiverender te maken. Tijdens de training ontdek je hoe jij dit op jouw manier kunt vormgeven.

Of je nu op zoek bent naar een inspiratiesessie, studiedag of een langer traject van 2-, 3-, of 4 dagen. Wij denken met je mee over een passend programma differentiëren in de klas.


Je ontwikkelt jezelf als docent, leert van collega’s, en krijgt concrete handvatten om jouw onderwijs rijker en effectiever te maken. Differentiëren in de klas hoeft geen extra werk te zijn – het vraagt vooral een andere manier van kijken, denken en organiseren. Deze training helpt je daarbij, stap voor stap.

Lekker snel en veel verschillende onderdelen. Duidelijke uitleg over de onderdelen.

Yannick

Je past toe bij ons wat je vertelt. Dus wij maken het ook mee. Je geeft de ruimte om eigen ervaring erbij te laten voegen. Je doet het leuk en hebt een open houding. Relaxte leerzame sfeer.

Eynur

Hoe wij werken

Start

Samen Groeigeluk verspreiden!

Intakegesprek

We voeren een kort kennismakingsgesprek met elkaar om de focus van het traject en de praktische zaken te bespreken.

Leerbehoeften peilen

We versturen een formulier om de voorkennis van de deelnemers in kaart te brengen. Hiervoor ontvangen we van jou graag de gegevens van de deelnemers

Traject ontwerpen

Op basis van het doel, de leerbehoefte van de deelnemers en onze expertise maken wij een raamwerk voor het traject en ontwerpen we de eerste bijeenkomsten.

Finish: evaluatie

We plannen een evaluatiegesprek met je in om terug te blikken op het traject en om te kijken of de gestelde doelen behaald zijn.

Traject monitoren

Tijdens het traject monitoren wij de ervaringen van de deelnemers om aan
te blijven sluiten bij de leerbehoefte.

Deelnemers informeren

Wij versturen een mail aan de deelnemers
met alle praktische informatie over het traject.

Hoe wij werken

Start

Samen Groeigeluk verspreiden!

Intakegesprek

We voeren een kort kennismakingsgesprek met elkaar om de focus van het traject en de praktische zaken te bespreken.

Leerbehoeften peilen

We versturen een formulier om de voorkennis van de deelnemers in kaart te brengen. Hiervoor ontvangen we van jou graag de gegevens van de deelnemers

Traject ontwerpen

Op basis van het doel, de leerbehoefte van de deelnemers en onze expertise maken wij een raamwerk voor het traject en ontwerpen we de eerste bijeenkomsten.

Deelnemers informeren

Wij versturen een mail aan de deelnemers met alle praktische informatie over het traject.

Traject monitoren

Tijdens het traject monitoren wij de ervaringen van de deelnemers om aan
te blijven sluiten bij de leerbehoefte.

Evaluatie

We plannen een evaluatiegesprek met je in om terug te blikken op het traject en om te kijken of de gestelde doelen behaald zijn

Deze training volgen als team op jouw locatie?

Vraag vrijblijvend een offerte of brochure aan

Benieuwd naar de ontwikkelmogelijkheden van jouw team? Vul dan vrijblijvend onderstaand formulier in. We nemen binnen 2 dagen contact met je op.

Wat is differentiëren in de klas?

Differentiëren in de klas is het bewust afstemmen van je lessen op de verschillen tussen leerlingen. Omdat geen enkele klas hetzelfde is, en elke leerling een eigen tempo, niveau en leerstijl heeft, is differentiatie in de klas essentieel in het onderwijs. Door te differentiëren in de klas zorg je ervoor dat alle leerlingen op hun eigen manier kunnen leren. Dit doe je door variatie aan te brengen in lesinhoud, instructie, werkvormen, groepsindeling en de tijd die leerlingen krijgen. Differentiëren in de klas vergroot de betrokkenheid, voorkomt frustratie of verveling en draagt bij aan betere leerresultaten voor álle leerlingen.

Waarom een training differentiëren in de klas?

Een training differentiëren in de klas helpt leraren om beter in te spelen op de uiteenlopende behoeften van hun leerlingen. Geen klas is hetzelfde: leerlingen verschillen in wat ze al weten, hoe snel ze leren, waar hun interesses liggen en hoeveel ondersteuning ze nodig hebben. Zonder effectieve differentiatie in de klas raken sommige leerlingen verveeld, terwijl anderen juist afhaken door frustratie. In een training leer je hoe je lesdoelen, instructie en werkvormen afstemt op deze verschillen. Dit leidt tot meer motivatie, betere leerresultaten en een positieve klassensfeer. Bovendien sluit je beter aan bij wat de onderwijsinspectie verwacht: doelgericht, afgestemd onderwijs waarbij álle leerlingen profiteren van de les.

Toch blijft differentiëren in de praktijk vaak lastig. Daarom richt een goede training differentiëren in de klas zich ook op de basisvoorwaarden, zoals effectief klassenmanagement. Want pas als er rust, structuur en duidelijke routines zijn in je klas, ontstaat er ruimte om echt maatwerk te leveren. Een training helpt je om die stevige basis te leggen én laat zien hoe differentiatie in de klas daarna stap voor stap vorm krijgt. Daarbij draait het niet alleen om didactische strategieën, maar ook om reflectie: hoe ervaar jij je lessen? Wat werkt wel, en wat niet?

Je leert ook hoe waardevol samenwerking is. Je hoeft het namelijk niet alleen te doen. In de training word je aangemoedigd om collega’s om feedback te vragen, samen lessen te ontwerpen en te sparren over wat werkt. Zelfs je leerlingen kunnen een waardevolle bron van inzicht zijn. Door regelmatig te checken hoe zij jouw lessen ervaren, of ze zich uitgedaagd en ondersteund voelen, verzamel je informatie waarmee je gericht kunt verbeteren.

Tot slot: een training differentiëren in de klas versterkt niet alleen je lespraktijk, maar ook je professionele houding. Je ontwikkelt de mindset om te blijven leren, om te experimenteren en om hulp te vragen wanneer dat nodig is. Want hoge verwachtingen gelden niet alleen voor je leerlingen, maar ook voor jezelf als leerkracht. Differentiëren is geen trucje, maar een vaardigheid die groeit met tijd, oefening en goede ondersteuning.

Op deze scholen bezorgen wij Groeigeluk!