Zo ga jij opgeladen terug naar school na een vakantie | Blog
030 265 7658 September Onderwijs

Zo ga jij opgeladen terug naar school na een vakantie

Schoolvakanties zijn heerlijk en bovenal zeker nodig. Er even tussenuit, klusjes doen in huis, of het gewoon lekker per dag bekijken. Wat je ook gaat doen: het is belangrijk om je bewust te zijn van je eigen ‘batterij’. Vakanties zijn er eigenlijk om even ‘op te laden’ van de afgelopen periode. September Onderwijs trainer en coach Yvonne legt in dit blog uit waaraan je een lege batterij kan herkennen én wat je er tegen kan doen!

Klachten
Allereerst: hoe merk je nu aan jezelf dat je wel even een oplader kan gebruiken? Helaas werken wij mensen niet hetzelfde als onze telefoon. Wij hebben geen balkje op ons voorhoofd staan die dieper in het rood komt als we meer energie leveren. Wat wel overeenkomt, is dat we wel een melding van ons lichaam krijgen als het lijdt aan energie tekort. Coach Yvonne: “Er zijn 2 soorten klachten die kunnen optreden bij een lege batterij: dat zijn mentale en fysieke klachten. Qua fysieke klachten kan je bijvoorbeeld last hebben van een hoge spierspanning (pijn in de schouders, hoofdpijn), weinig slaap en niet uitgerust wakker worden en een lagere weerstand. Ook kan een gevoel van rusteloosheid een symptoom zijn van een oververmoeid hoofd. Bij mentale klachten kan je denken aan meer gevoeligheid voor prikkels, kleine irritaties, lusteloosheid en weinig concentratie. Dit alles kan leiden tot een chaotische werkwijze, onverschilligheid en uitstelgedrag. Lees je dit nu en denk je: dit herken ik? Dan is de volgende opdracht misschien erg effectief. 

De opdracht
Zoek een rustige ruimte op (zonder afleidend geluid van buitenaf) en ga op een stoel zitten. Zet je beide benen op de grond en focus je even volledig op het zitten. Hierna kan je even je ogen sluiten, of naar één bepaald punt kijken om hierop te concentreren. Als je je concentratie hebt, concentreer je dan op een punt in of op je lichaam waar jij spanning ervaart. Focus je ook op de spieren die je misschien wat meer kan losmaken en op de ademhaling. Het is niet de bedoeling dat je bijvoorbeeld op een andere manier gaat ademhalen, maar dat je de concentratie legt op de manier waarop je het nu doet. Als het goed is merk je dat je tijdens deze oefening echt even helemaal tot jezelf kan komen. Tot slot vraag je jezelf de vraag: hoe vol is mijn batterij? Welk getal komt daarbij in je op? Een laag getal hoeft natuurlijk niet erg te zijn, als je jezelf op tijd weer oplaadt voordat je uitvalt!”

Herstel
Als je hebt vastgesteld op hoeveel procent jouw batterij zit, is natuurlijk jouw vraag: hoe laad ik ‘m dan weer op? Ook daar heeft coach Yvonne wel wat tips voor. “Na een vakantie zijn we geneigd om snel weer terug te vallen in ons oude patroon. Dat is dus niet de bedoeling als je nog een heel jaar voor de boeg hebt. Bedenk dus, als je lekker aan het genieten bent, op welke plek dan ook, hoe je het werk na de vakantie beter kunt indelen waardoor de komende periode minder stressvol zou kunnen worden. Neem ook juist in de vakantie de tijd om uit te vinden wat jou helpt om op te laden, zodat je dat later in het jaar kunt toepassen! Laad jij bijvoorbeeld op door jezelf even terug te trekken, of juist door gezelligheid op te zoeken?

Andere opladende activiteiten zijn bijvoorbeeld: slapen, wandelen of fietsen in een natuurgebied, fotograferen van de natuur of bijvoorbeeld tekenen of schrijven. En, heel belangrijk, blijf vooral eventjes uit de buurt van zogeheten ‘blauw licht schermen’ zoals telefoon, laptop en televisie. Het is namelijk aangetoond dat volwassenen juist druk worden in hun hoofd van al deze verschillende prikkels.”

Kortom: gebruik vakanties goed en zoek uit wat jij nodig hebt om jouw batterij weer even lekker een boost te geven. Zo ga jij aan het eind van een vakantie weer opgeladen terug naar school!

Yvonne Vermeer