De cirkeltechniek: een handige tool om jouw coachgesprek tot een succes te maken!
030 265 7658 September Onderwijs

De cirkeltechniek: een handige tool om jouw coachgesprek tot een succes te maken!

 

Waarschijnlijk heb jij op dit blog geklikt omdat je meer wil weten over oplossingsgerichte coachtechnieken, wat leuk! In dit blog zullen we het hebben over wat het precies inhoudt, wat de voordelen ervan zijn en zullen we iets verder ingaan op de cirkeltechniek. Het resultaat? Aan het eind weet jij meer over de oplossingsgerichte cirkeltechniek en kan je zelf aan de slag met een handige tool tijdens het coachgesprek. Aan de slag dus!

 

Misschien vraag je je af: wat houdt dat oplossingsgericht coachen nu eigenlijk in? Het idee van deze coachvorm is dat je je vooral ‘richt op het doel, en niet op het probleem’ (Cauffman, 2007). Wij zijn van nature vaak geneigd om de focus te leggen op hetgeen wat niet lukt, want dat gaat over het algemeen makkelijker. De kracht en het voordeel van oplossingsgericht coachen is dat je vooral eerst gaat kijken naar wat wél lukt. Het is hierbij natuurlijk niet de bedoeling om het probleem helemaal weg te stoppen, maar de focus echt naar het doel of de oplossing te laten leiden. Een volgende mooie opvatting van Cauffman: ‘Iedere student heeft zijn eigen inzichten, ideeën en kwaliteiten die gebruikt kunnen worden om oplossingen aan te dragen’. Jij als oplossingsgerichte coach hebt dus de taak om de student een duwtje in de goede richting te geven. Je biedt als het ware iemand hulp om zijn of haar eigen inzichten en kwaliteiten in te zetten voor de oplossing. 

 

Hieronder zie je de cirkeltechniek figuur. Deze tool kan je gebruiken in de coachgesprekken met studenten, leerlingen of andere coachees. Aan hen de taak om een grote cirkel te tekenen met een kleinere cirkel in het midden. In de middelste cirkel schrijft jouw leerling de bereikte progressie op, in de buitenste cirkel de progressie die nog gehaald moet worden. Vergeet hierbij niet te melden dat de leerling echt positief en eerlijk naar zichzelf mag kijken over de behaalde resultaten, omdat wij mensen dat vaak lastig vinden om op te schrijven. Ook is het van belang om de hierboven besproken volgorde aan te houden om, je raadt het al, de focus te leggen op het doel (positief) en niet op het probleem (negatief). 

Heeft de leerling moeite met het opschrijven van positieve aspecten in de middencirkel? Dan kan je natuurlijk doorvragen, maar je kan ook gebruik maken van circulaire bevraging. Dat is eigenlijk een aparte techniek in de cirkeltechniek, en is een mooie methode als de leerling vastloopt. Circulair bevragen klinkt heel duur, maar het is eigenlijk vragen in de derde persoon. Bijvoorbeeld: wat zou je opa zeggen op dit gebied? Of wat zou een goede collega zeggen over jouw positieve punten op dit vlak? Gek genoeg lukt het mensen vaak om dan positieve dingen te bedenken voor in de binnencirkel, dus probeer deze methode zeker uit!

 

Als de binnencirkel is ingevuld, ga je door naar de buitencirkel. In deze fase vraagt de leerling eigenlijk zichzelf af: waar wil ik mezelf nog in verbeteren? Hoe kan ik mijn gestelde doel behalen? Of ook: waar ben ik eigenlijk nog onzeker over? Alle antwoorden op deze vragen mogen natuurlijk ook weer in de buitencirkel opgeschreven worden. Belangrijk is voor jou als coach om de leerling echt kritisch na te laten denken over de stappen die nog gezet moeten worden. Loopt de leerling opnieuw vast? Dan kan je ook in deze fase gebruik maken van het circulair bevragen. 

 

De laatste stap is om de leerling te vragen welke van de woorden uit de buitencirkel hij of zij het eerste naar de binnencirkel zou willen trekken. Geef alle (negatieve) woorden in de binnencirkel bijvoorbeeld een nummer oplopend van 1- 10 (ligt er een beetje aan hoeveel woorden je hebt). Hierbij is 1 de eigenschap die je het liefst naar de binnenste cirkel wil trekken. Praat hierbij met de leerling over hoe hij of zij dit wil gaan bereiken. Op deze manier bereikt de leerling eigenlijk in hele kleine stapjes het doel van de coachgesprekken. Spreek met de leerling af waar de focus ligt, en de leerling kan aan de slag!

 

Wil je meer weten over de oplossingsgerichte cirkeltechniek? Bekijk hier de gratis webinar!