Parelduiken? Ja parelduiken! Ik hoor je denken, wat is dat? Nou, het antwoord is simpel: als je naar parels duikt, ga je op zoek naar effectieve feedback die je kunt omzetten in verbeterpunten voor jezelf, jouw team of school. Zo werken EduRate en September samen aan de verbetering van onderwijskwaliteit!
Wat is EduRate?
EduRate is een online feedbacktool, waarbij je op een eenvoudige manier feedback kunt ophalen van collega’s, leerlingen en/of ouders. Door middel van vragenlijsten die deelnemers online invullen, verzamel je heel veel feedback over zelf te bepalen onderwerpen, zoals studententevredenheid of onderwijsadvies. Al die feedback wordt samengebracht in een overzichtelijk dashboard, zodat je meteen kunt zien met welke punten je aan de slag kunt. Deze feedbackpunten zet je om in verbeterpunten en oplossingen. Uiteindelijk deel je ze met collega’s door middel van een deelposter. Op deze manier wordt de traditionele verbetercyclus (Plan, Do, Act, Check) uitgebreid naar een verbetercyclus waarbij je verbeterpunten met elkaar deelt en daarvan kan leren! Het motto is dan ook: ‘Als je niets met elkaar deelt, kun je ook niet leren.’ Deze visie sluit naadloos aan op de ambitie van September: Door goed naar elkaar te luisteren, kunnen we samen verbeteren en uiteindelijk groeigeluk ervaren!
Daarnaast past de positieve benadering van EduRate goed bij September. Zo is er in de applicatie een complimentenbord te vinden waar alle positieve feedback zichtbaar is. Superleuk om te zien! Hier word je gelijk blij van en het geeft je energie voor je volgende les. Het complimentenbord kan ook worden gedeeld op tv-schermen of intranet, zodat iedereen kan zien wat er allemaal goed gaat bij jullie op school. Heb jij de laatste tijd een complimentje uitgedeeld? Neem je eens voor om morgen voor minstens twee collega’s een compliment op te schrijven en uit te delen. Het effect zal je niet tegenvallen!
Parelduiken op het Albeda college
Momenteel is het Zorgcontract team van het Albeda College bezig met een parelduiktraining. Ik was aanwezig om een kijkje in de keuken te nemen. Het team startte met een positieve terugblik op de vorige training. Waarom wilden zij ook alweer verbeteren? Zijn er nog leuke complimentjes uitgedeeld? Ook bekeken ze een filmpje van Marc Lammers over Sylvia Karres (–> kijktip op YouTube!), waar nadruk wordt gelegd op het effect van positieve feedback. Na deze positieve terugblik stonden alle neuzen weer dezelfde kant op. Het team ging vervolgens aan de slag met het maken van werkafspraken. Ze bepaalden hoeveel feedback en van wie ze wilden verzamelen de aankomende periode. Daarnaast stelden ze vast hoeveel verbeterpunten en oplossingen daaruit moesten voortvloeien.
Natuurlijk werd er ook geoefend met de applicatie. Driftig werd er ingelogd en werden de verschillende functies uitgetest. Hoe voer je een feedbackvraag in? Hoe destilleer je daar verbeterpunten uit? Hoe kun je de feedback delen? Kun je ook een reactie sturen naar degene die feedback heeft gestuurd? Op al deze vragen werd antwoord gegeven en dit zorgde voor nog meer enthousiasme.
De sprong in het diepe wagen
De volgende stap is om écht te beginnen met het verzamelen van feedback. Dit noemen we ‘oefenen in beschut water’. Het is altijd even wennen om met een nieuwe applicatie te werken, maar door de duidelijkheid van het programma gaat dit gelukkig gemakkelijk. Hopelijk vinden alle docenten van het Albeda mooie parels in het beschutte water, zodat ze uiteindelijk zelf kunnen gaan duiken! En je vraagt je vast af; wat levert zo’n duik op? Nou… verbeterde communicatie, haalbare doelen, zichtbare resultaten en een positieve sfeer!
Zelf al zin om een duik te nemen? Overwin je koudwatervrees en waag de sprong in het diepe. Wij helpen je graag om te ontdekken waar en hoe je de parels kan vinden!
Door: Romy Schouten
Onderwijsspecialist September Onderwijs
Meer weten over hoe je Edurate zou kunnen gebruiken bij jou op school?
Wil je meer weten over EduRate? Neem dan gerust contact met ons op, dan helpen we je graag verder.