Individuele coaching is een belangrijk onderdeel van onze trainingen. Het zijn altijd op maat gemaakte trajecten waarbij we echt inzoomen op jouw persoonlijke situatie. Samen met de coach kijk je waaraan je wilt werken, wat de verwachtingen van beide kanten zij en bepalen we samen een werkwijze. We stellen doelen waaraan we in de persoonlijke coachgesprekken gaan werken en bepalen hoeveel gesprekken we nemen om je doelen te bereiken. Tijdens het traject evalueren we regelmatig. Het resultaat: Persoonlijke groei door verdiepende gesprekken. Cor (trainer bij September Onderwijs) en Jeanine (deelnemer cursus Leerlingen coachen) vertellen beide hun ervaring met individuele coaching.
Cor is al jaren trainer voor September Onderwijs en heeft al meer dan 16 jaar ervaring als docent in het onderwijs. Het liefst verzorgt hij trainingen rondom studenten motiveren, didactisch coachen, differentiëren, teamcoaching in het onderwijs en individuele coachtrajecten.
Bewuster bekwaam
“Wat mij betreft zijn er veel redenen om individuele coaching toe te voegen aan een trainingstraject. In een groep kun je veel leren, bewuster bekwaam worden, maar tegelijkertijd ben je ook ́afhankelijk ́ van de groep. Vaak hebben mensen belemmerende gedachten of overtuigingen. Bang zijn dat je een stomme vraag stelt, of jezelf moeilijk durven uiten, uit angst dat mensen iets gek vinden. Bij individuele coaching gaat het helemaal over jou en krijg je veel persoonlijke aandacht. Mensen kunnen zich hier veiliger bij voelen en er is ruimte om verdiepende vragen te stellen. In een training is bijvoorbeeld ook niet altijd ruimte voor persoonlijke onderwerpen. Ook daar zijn individuele coachingsessies ideaal voor. Ook worden de individuele sessies veel gebruikt om het te hebben over hoe je het geleerde, tijdens de ‘waan van alledag’, kunt toepassen in de praktijk.
Practice what you preach
Als coach leer ik mijn cursisten over de coachende houding in trainingen, dus die probeer ik zelf natuurlijk ook toe te passen richting hen. ‘Practice what you preach’. Als ik de cursisten leer om te luisteren, zonder eigen interpretatie, dan laat ik dat zelf ook zien tijdens de coachgesprekken.
Verbondenheid
Ik zie vaak dat cursisten hun werk heel goed willen doen en het dan soms lastig vinden om ook nog heel actief bezig te zijn met het nieuw geleerde, omdat ze het bijvoorbeeld heel druk hebben gehad. Tijdens een individueel gesprek kan ik daar dieper op ingaan en vragen wat iemand belemmert, zonder enig oordeel. Ik merk dat de vervolgtrainingen altijd een andere dynamiek hebben na een individuele sessie, op een positieve manier. De verbondenheid met de trainer is dan verstevigd, er is meer een ‘wij-gevoel’ en de cursist voelt zich veilig.”
Jeanine is docent Engels en coach bij MBO Menso Alting in Zwolle. Ze volgde de cursus Leerlingen coachen, gegeven door trainer Cor Brandwijk. Daarnaast volgde ze individuele coachsessies. Ze vertelt wat de combinatie van groepssessies en individuele coaching haar heeft gebracht.
Ruimte voor persoonlijke inbreng
“De individuele coaching had om meerdere redenen echt een toegevoegde waarde voor mij. Ons groepje tijdens de cursus was relatief klein, wat maakte dat er binnen de sessies ruimte was voor persoonlijke inbreng. Toch probeer je ook altijd rekening te houden met de rest en bedenk je of jouw inbreng ook relevant is voor de rest van de groep. Persoonlijke dingen breng je dan wat minder snel in. Heel fijn dat hier tijdens de individuele coaching meer gelegenheid voor was.
De juiste vragen
Eén van de redenen om individuele coaching toe te voegen, was om te kijken of coaching ook bij mij als persoon past. Wat is er bij mij als persoon helpend om coach te worden en wat juist niet? De 1 op 1 sessies hebben hier wel de doorslag gegeven. Bij Cor kon ik aangeven waar ik tegenaan liep en door de juiste vragen te stellen had Cor al heel snel door waar het hem eigenlijk in zat. Toen hij begon over ‘voice dialogue’ en merkte dat er overlap was met waar ik ook mee bezig ben, kwam dit heel mooi samen. Zo hadden we opeens een mini sessie voice dialogue, wat een cadeautje!
Oefenen in de praktijk
De periodes tussen de cursusdagen zijn soms vrij lang, waardoor je heel erg toe leeft naar de individuele sessies. Als je zelf weer voor de klas staat, merk je dat je al meteen bezig gaat met dingen uitproberen. Je bent je heel erg bewust van wat beter kan en wat je aandachtspunten zijn. Een beetje confronterend, maar erg leuk om mee te spelen. Interessant om te zien wat er gebeurt als je andere dingen uitprobeert. Tijdens de groepssessies oefenden we met rollenspellen, waarin ik leerde om te vertragen. Ik heb soms de neiging om teveel of door mensen heen te praten tijdens coachgesprekken met studenten, omdat ik op dat moment denk dat dit helpt. Op een gegeven moment kwam de student zelf met de oplossing. Ik dacht, wow!. Een mooi voorbeeld van hoe individuele coaching en groepssessies elkaar goed kunnen aanvullen.”
Meer informatie
Wij geloven dat geen mens hetzelfde is. Binnen teams of organisaties spelen dan ook altijd verschillende vraagstukken. Met individuele coaching helpen we elk individu groeien in zijn of haar ontwikkeling. En door deze aandacht voor het individu, groeit uiteindelijk het hele team. Lees hier meer over individuele coaching.