Training voor jezelf
De cursus in het kort
Wil jij jouw leerlingen op een coachende manier begeleiden? Kijk je graag naar wat er al wél goed gaat en wil je je jouw leerlingen echt motiveren? Dan is de cursus ‘Leerlingen coachen’ van September Onderwijs iets voor jou!
Voor wie is de cursus Leerlingen coachen
De cursus ‘Leerlingen coachen’ is bestemd voor docenten die oplossingsgericht willen coachen. Tijdens de trainingsbijeenkomsten en de individuele gesprekken deel je voorbeelden uit de praktijk en doe je praktische vaardigheden op. Je leert hoe je het beste uit je klas naar boven haalt. Met als opbrengst: betere resultaten en meer werkplezier!
Bekijk hier de ervaring van een deelnemer.

Veel nieuwe technieken geleerd, die goed direct toe te passen zijn in de praktijk.
Jantien | Docent

Het was meteen in de praktijk te gebruiken.
Ingrid | Leerkracht basisonderwijs

Goede docent, inspirerend, werkvormen die we zelf ook kunnen toepassen. Persoonlijk coachgesprek tussendoor is waardevol.
Sjenet | Docent NT2

Praktijkgerichtheid en aandacht voor je individuele casus.
Svetlana | Study Progress Coordinator
Zet de volgende stap in je ontwikkeling!
23 april 2026
Utrecht / Rotterdam/Amsterdam/Eindhoven
14:00 - 17:00 uur
900
Niet helemaal wat je zoekt? Bekijk eens deze gerelateerde trainingen.
Bekijk alle trainingenJouw resultaten
- Direct toepasbare coachstijlen en -technieken
- Actievere leerlingen en grotere motivatie
- Betere resultaten bij je leerlingen
- Meer werkplezier!
Een kijkje bij een training:
Programma
Hoe ziet het programma van de cursus Leerlingen Coachen eruit? Wat ga je doen tijdens de cursus en wat ga je doen en bereiken per bijeenkomst? Je leest het in onderstaand overzicht!
Bijeenkomst 1: Oplossingsgerichte coach houding & gesprekstechnieken
Wat is het verschil tussen adviseren en coachen? En hoe pas ik oplossingsgerichte gesprekstechnieken toe in de les? Ga aan de slag met een toolbox aan coachtechnieken en maak je een oplossingsgerichte coach houding eigen.
Onderwerpen:
- Basishouding oplossingsgericht coachen
- Oplossingsgericht taalgebruik
- Gespreksstructuur
- Openen van een gesprek – doel bepalen
- Gewenste situatie van de leerling bepalen
- Technieken: Schaalvraag & Cirkeltechniek
Wat ga ik bereiken?
- Je kent het verschil tussen adviseren en coachen
- Je weet hoe je het gesprek met een leerling kunt openen
- Je kunt de hulpvraag van leerlingen verhelderen
- Je kunt de schaalvraag en cirkeltechniek inzetten in een oplossingsgericht coachgesprek
Bijeenkomst 2: Gespreksstructuur & coach technieken
Hoe kan ik met een coachende houding het beste uit mijn leerlingen naar boven halen? Ontdek hoe je met oplossingsgerichte gesprekstechnieken leerlingen eigenaar maakt van hun eigen ontwikkeling.
Onderwerpen:
- Gespreksstructuur
- Huidige situatie in kaart brengen
- Opties onderzoeken
- Actiepunten bepalen
- Evalueren
- Technieken: circulair bevragen, 5-secondenregel, uitzonderingsvragen
Wat ga ik bereiken?
- Je kunt de gesprekstechnieken circulair bevragen, uitzonderingsvragen en vijf seconden regel toepassen
- Je kunt opties van de leerling verkennen om tot de gewenste situatie te komen
- Je kunt acties concretiseren samen met de leerling
- Je kent het belang van het evalueren van een gesprek
Bijeenkomst 3: Leerlingen motiveren
Hoe zorg je ervoor dat je leerlingen gemotiveerd raken en blijven? En hoe betrek je hen actief bij de les? Maak kennis met de randvoorwaarden voor motivatie en oefen met verschillende technieken om de motivatie bij leerlingen tijdens je lessen te verhogen.
Onderwerpen:
- Definitie en randvoorwaarden voor motivatie
- Zelfdeterminatietheorie
- Autonomie creëren in de les
- Activerende werkvormen
Wat ga ik bereiken?
- Je krijgt inzicht in motivatie en in jouw rol als docent
- Je doet kennis op over het concept motivatie
- Je oefent met handvatten voor het omgaan met ongemotiveerde leerlingen
- Je past concrete werkvormen toe om motivatie tijdens de les te verhogen
Bijeenkomst 4: Behandelen van casuïstiek en borgen van kennis
Tijdens de laatste bijeenkomst ga je de geleerde kennis en technieken toepassen op (lastige) praktijksituaties – je oefent hiermee en wisselt tips en ervaringen uit met collega’s. Ook worden jouw laatste vragen over het coachend begeleiden van leerlingen beantwoord.
Onderwerpen:
- Oefenen met casuïstiek uit de eigen praktijk
- Delen van tips en best practices
- Laatste vragen beantwoorden over leerlingen begeleiden
- Borgen van de kennis
- Evalueren van de training
Wat heb ik bereikt?
- Je hebt je de oplossingsgerichte coach houding eigen gemaakt
- Je kan omgaan met lastige casussen
- Je gaat weg met een toolbox vol technieken die je direct in de praktijk kan toepassen!
Certificaat na deelname

Locatie en datum
De cursus Leerlingen coachen is van 14.00 tot 17.00 uur en omvat 4 bijeenkomsten. Daarnaast zijn er 2 coachsessies inbegrepen.
De cursus wordt verzorgd in Rotterdam, Utrecht, Amsterdam, en Eindhoven.
April 2026
Bijeenkomsten
Bijeenkomst 1: Donderdag 23 april
Bijeenkomst 2: Donderdag 21 mei
Bijeenkomst 3: Donderdag 11 juni
Contact
Weet je niet zeker of deze opleiding helemaal bij je past?
Onze deskundige studieadviseurs staatnvoor je klaar met een advies op maat.
Neem contact op met ons via [email protected].
Wil je liever door ons gebeld worden op een geschikter moment, laat dan hier je gegevens achter.
Op deze scholen bezorgen wij Groeigeluk!
























