fbpx

✓ Beoordeeld met een 8,9

✓ 10+ jaar ervaring

✓ CRKBO & NRTO gecertificeerd

Gemiddelde
beoordeling

8.9

Professionalisering in het onderwijs: een modulaire aanpak | Blog

Schoolleiders benaderen September Onderwijs vaak met een vraag voor scholing van het team op een specifiek onderwerp, zoals didactisch coachen of het omgaan met straatcultuur. Vanzelfsprekend verzorgen wij graag trainingen over dergelijke onderwerpen.

Liever nog, gaan wij met een school aan de slag met het professionaliseren van het complete team met een modulaire aanpak. Professionalisering heeft in onze ervaring het meeste effect als aangeboden scholing goed aansluit bij de dagelijkse praktijk van de deelnemer én als alle medewerkers binnen de school samen aan de slag gaan met doorlopend groeien en ontwikkelen. Hierbij is een modulaire aanpak zeer effectief. Een team bestaat immers uit verschillende mensen met ieder hun eigen ontwikkelbehoefte. Een ervaren docent heeft veelal andere leerwensen dan een startende docent of de conciërge, terwijl iedereen nodig is voor het creëren van het optimale sociale en leerklimaat binnen de school.

Wat verstaan wij dan onder een modulaire aanpak? In overleg met de school bepalen wij welke opzet het beste aansluit bij de situatie op de school. We bekijken welke problemen er op de school spelen en hoe de samenstelling is van de groep medewerkers. Op basis daarvan stellen we een professionaliseringstraject samen met daarin de modules die het beste aansluiten bij de situatie op school. In de afbeelding op de volgende pagina staan voorbeelden van bijbehorende modules genoemd.

September Onderwijs kan vervolgens starten met een kick-off waarbij er een samenwerking is tussen September Onderwijs en de schoolleiding voor het creëren van draagvlak bij het team voor de professionaliseringsslag. Hierin laat een trainer de mensen kennismaken met de inhoud van de verschillende modules en maakt hen enthousiast voor de module die het beste bij hen past. De medewerkers kiezen vervolgens zelf voor welke module zij zich inschrijven. In onze ervaring draagt deze keuzevrijheid veel bij aan de motivatie van de deelnemers voor de te volgen module en de impact die de training heeft op de dagelijkse praktijk van de deelnemer na afloop van het traject.

Voor het bepalen van de aan te bieden modules en de keuze die docenten maken gebruiken wij als basis de theorie van de Piramide van Excellentie. Het uitgangspunt is dat een docent klaar is voor een volgende stap in zijn of haar ontwikkeling als de basis van een eerder level beheerst wordt.


Professionalisering in het onderwijs: een modulaire aanpak

Behoefte om hierover te sparren? Onze adviseurs staan voor je klaar en denken graag mee met wat passend is voor jouw team en school. Neem hier contact met ons op.

Gerelateerde trainingen

Incompany traject in het kort

Verkenning van de ontwikkelsituatie in jouw organisatie of team

Flexibele samenstelling van intern programma in goed overleg

Combinatie van teamtrainingen en individuele coaching

Praktijkgerichte oefeningen met werkplezier

Vraag onze brochure aan

Bekijk ons cursusaanbod

Verhalen uit het onderwijs

Coachtechnieken en werkvormen

Misschien vind je dit ook interessant?