Schriftelijk feedback geven

Gemiddelde
beoordeling

8.9

Training voor je team

Schriftelijk feedback geven

Training voor je team

De training in het kort

Wil je als docent je leerlingen ook goed schriftelijk feedback geven op hun werk, houding, proces en resultaat? Dan is de training Schriftelijk feedback geven iets voor jou!

Schriftelijke feedback is een krachtig middel om de ontwikkeling van leerlingen te stimuleren. Het biedt niet alleen ruimte voor reflectie, maar zorgt ook voor het vergroten van het eigenaarschap en de motivatie. Maar hoe geef je feedback die niet alleen duidelijk en constructief is, maar ook daadwerkelijk bijdraagt aan het leerproces? In deze training duiken we in de verschillende niveaus van feedback en de technieken om deze effectief schriftelijk te communiceren. We behandelen de theorie, maar vooral ook de praktijk: hoe pas je deze kennis toe in jouw werk?

De training Schriftelijk feedback geven richt zich op het verkrijgen van inzicht in de leerkuil en op de rol van feedback bij het ondersteunen van leerlingen in het behalen van hun leerdoelen. Daarnaast leren deelnemers hoe zij de vier niveaus van feedback effectief schriftelijk kunnen toepassen.

Voor wie is de training Schriftelijk feedback geven

De training Schriftelijk feedback is bestemd voor docenten, mentoren/ coaches die hun leerlingen goede, schriftelijke feedback willen leren geven op hun werk, houding, proces en resultaat.

De resultaten

  • Verbeterde vaardigheid in het geven van constructieve en motiverende schriftelijke feedback.
  • Inzicht in de vier niveaus van feedback en hoe je die effectief inzet in verschillende situaties,
  • Tools om feedback te geven die leerlingen helpt ontwikkelen, zelfs wanneer ze vastzitten in de leerkuil.
  • Praktische handvatten om feedback te geven die de motivatie en het leerproces van studenten bevordert.

 

Hoe wij werken

Start

Samen Groeigeluk verspreiden!

Intakegesprek

We voeren een kort kennismakingsgesprek met elkaar om de focus van het traject en de praktische zaken te bespreken.

Leerbehoeften peilen

We versturen een formulier om de voorkennis van de deelnemers in kaart te brengen. Hiervoor ontvangen we van jou graag de gegevens van de deelnemers

Traject ontwerpen

Op basis van het doel, de leerbehoefte van de deelnemers en onze expertise maken wij een raamwerk voor het traject en ontwerpen we de eerste bijeenkomsten.

Finish: evaluatie

We plannen een evaluatiegesprek met je in om terug te blikken op het traject en om te kijken of de gestelde doelen behaald zijn.

Traject monitoren

Tijdens het traject monitoren wij de ervaringen van de deelnemers om aan
te blijven sluiten bij de leerbehoefte.

Deelnemers informeren

Wij versturen een mail aan de deelnemers
met alle praktische informatie over het traject.

Hoe wij werken

Start

Samen Groeigeluk verspreiden!

Intakegesprek

We voeren een kort kennismakingsgesprek met elkaar om de focus van het traject en de praktische zaken te bespreken.

Leerbehoeften peilen

We versturen een formulier om de voorkennis van de deelnemers in kaart te brengen. Hiervoor ontvangen we van jou graag de gegevens van de deelnemers

Traject ontwerpen

Op basis van het doel, de leerbehoefte van de deelnemers en onze expertise maken wij een raamwerk voor het traject en ontwerpen we de eerste bijeenkomsten.

Deelnemers informeren

Wij versturen een mail aan de deelnemers met alle praktische informatie over het traject.

Traject monitoren

Tijdens het traject monitoren wij de ervaringen van de deelnemers om aan
te blijven sluiten bij de leerbehoefte.

Evaluatie

We plannen een evaluatiegesprek met je in om terug te blikken op het traject en om te kijken of de gestelde doelen behaald zijn

Deze training volgen als team op jouw locatie?

Vraag vrijblijvend een offerte of brochure aan

Benieuwd naar de ontwikkelmogelijkheden van jouw team? Vul dan vrijblijvend onderstaand formulier in. We nemen binnen 2 dagen contact met je op.

Waarom een training schriftelijke feedback geven?

Schriftelijke feedback is een belangrijk onderdeel van effectief lesgeven. Het ondersteunt leerlingen in hun leerproces, bevordert zelfreflectie en draagt bij aan het vergroten van eigenaarschap. Toch blijkt het in de praktijk niet altijd eenvoudig om feedback te formuleren die écht bijdraagt aan leren. Een training schriftelijke feedback geven biedt handvatten om feedback bewuster, doelgerichter en leergerichter in te zetten.

In deze training staat de rol van schriftelijke feedback binnen formatief handelen centraal. Er wordt gewerkt met het model van feed-up, feedback en feedforward. Deze drie componenten geven richting aan het leerproces: wat is het doel, waar staat de leerling nu, en wat is de volgende stap? De training biedt inzicht in hoe je deze elementen concreet toepast in je schriftelijke terugkoppeling.

Ook komt het concept van de leerkuil aan bod: het moment in het leerproces waarop leerlingen vastlopen of onzeker worden. De training laat zien hoe schriftelijke feedback kan bijdragen aan het doorbreken van deze impasse en hoe je leerlingen ondersteunt bij het zetten van vervolgstappen.

De training combineert theorie met praktijk. Deelnemers oefenen met eigen voorbeelden en leren strategieën om feedback te formuleren die zowel motiverend als inhoudelijk relevant is. Er wordt aandacht besteed aan toon, formulering en structuur, zodat feedback begrijpelijk, bruikbaar en activerend is.

Na afloop van de training beschikken deelnemers over:

  • Inzicht in de drie kerncomponenten van effectieve feedback (feed-up, feedback, feedforward);
  • Praktische vaardigheden om schriftelijke feedback te geven die het leren van leerlingen ondersteunt;
  • Tools om feedback leergericht te maken, met aandacht voor motivatie en doorzettingsvermogen;
  • Strategieën om feedback af te stemmen op het niveau en de behoeften van de leerling.

Een training schriftelijke feedback geven helpt docenten om hun rol als begeleider van het leerproces verder te verdiepen, met schriftelijke feedback als krachtig pedagogisch en didactisch middel.

Op deze scholen bezorgen wij Groeigeluk!