Didactisch coachen: wat is dat?
030 265 7658 September Onderwijs

Didactisch coachen: wat is dat?

Je kent ze vast wel: leerlingen met weinig motivatie in de les. Ze praten wat, tekenen wat in hun schrift, maar steken weinig op van de les die je hebt voorbereid. Hoe kan je deze leerling dan toch met enthousiasme bij de les betrekken? Speciaal voor jou is hier het blog over didactisch coachen, een coachtechniek om zelfs deze leerlingen positief te beïnvloeden. Hoe? Lees snel verder!

Allereerst: wat is didactisch coachen precies? Didactisch coachen is een planmatige en doelgerichte manier van coachen en feedback geven door de leraar, waarin hij /zij het denken van de leerder stimuleert, op een manier die motivatieverhogend en leerbevorderend werkt.

De kern van didactisch coachen kunnen we opdelen in 3 handvatten: het leren, het gesprek en een goede communicatie. 

  • Bij het handvat leren draait het om de ontwikkeling van de leerdoelen en strategieën van de leerling. Door veel uit te proberen en de juiste coaching wordt de meest effectieve leerstrategie geadviseerd. 
  • Tijdens het gesprek is het van belang dat er veel aandacht is voor de persoonlijke ontwikkeling van de leerling. Interactie tijdens het gesprek helpt je om je eigen interpretatie te verkleinen en het denken van de leerling te bevorderen.  
  • Een goede communicatie is essentieel voor het resultaat van het gesprek. Blijf in gesprek met de leerling en maak hem/haar duidelijk dat ze al hun problemen en obstakels bij jou als coach kwijt kunnen. 

 

Je vraagt je misschien af: hoe maak je dit zichtbaar in de les? Als je hierboven kijkt, heeft didactisch coachen vooral te maken met goede reflecties en nauw contact met de leerling. Als je weet hoe je goed het gesprek aan kan gaan en de juiste vragen te stellen, kan je het resultaat misschien verhogen. Om dit iets makkelijker te maken hebben we drie soorten vragen voor je uitgelicht:

  • Gesloten/Retorische vragen (wanneer begon de Tweede Wereldoorlog?)
  • Strategie/leerstand vragen (tot waar lukt het deze opdracht te maken?)
  • Leerstand/zelfregulatie (hoe kan je dit volgende keer voorkomen?)

 

Je ziet als het goed is al meteen dat vooral categorie 2 en 3 vragen belangrijk zijn voor het reflectieproces. Dit zijn namelijk de vragen waarin leerlingen misschien onbewust reflecteren op zichzelf en vervolgens zelf een oplossing proberen te vinden voor het probleem. Dit laatste is ook een belangrijk punt binnen het didactisch coachen: de leerling staat aan het roer. Jij als docent trekt de leerling niet vooruit, maar steunt en motiveert alleen vanaf de zijlijn. Dit zorgt voor zelfstandigheid en zelfvertrouwen bij de leerling, wat (zoals je wellicht al raad) natuurlijk positief is voor het leerproces.

 

Vind je dit onderwerp nu interessant, en wil je er meer over weten? Bij September Onderwijs bieden we een cursus didactisch coachen aan! Tijdens de populaire training gaan docenten actief aan de slag met het opdoen van praktisch toepasbare kennis door middel van ervaringsleren en reflectie. Hierbij staat uiteraard het thema ‘didactisch coachen’ centraal. De training wordt op maat aangepast met als doel om naadloos aan te sluiten bij de wensen en behoeftes van de docenten. Zo zal er rekening gehouden worden met de doelgroep waarmee gewerkt wordt en met de achtergrond van docenten. 

 

Na de training hebben docenten geleerd hoe ze leerlingen zelfstandiger kunnen laten worden en daar goede feedback op kunnen geven. Met als opbrengst: een goede coach voor de leerlingen!

 

Meer weten? Klik hier voor meer informatie!