Leerdoelen stellen, jij als docent weet er waarschijnlijk alles van. Zo heb je waarschijnlijk elke dag te maken met leerlingen die resultaten willen verbeteren, en daarvoor specifieke doelen zullen moeten opstellen. Zonder die leerdoelen is het namelijk voor de leerling lastig om dat resultaatgericht te kunnen halen, en voor jou lastig om je leerling goed te kunnen coachen. Wil je weten hoe jij je leerlingen het beste kan coachen op weg naar resultaat? Lees snel verder!
Ten eerste is het natuurlijk handig om samen met de desbetreffende leerling een bepaald doel op te stellen. Het makkelijkst is om dit doel SMART te formuleren. SMART staat voor Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden. Weet jouw leerling het doel te verwoorden wat hij of zij wil gaan behalen de komende periode? Zorg dan dat dit doel aan de SMART-eisen voldoet, zodat het doel beter én makkelijker te behalen zal zijn.
Daarna ligt de focus vooral op het (mentaal) ondersteunen van de leerling in kwestie. Uiteindelijk hangt de mate van het succes natuurlijk van de wilskracht van de leerling af, maar jij als docent kan hierin ook een steentje bijdragen! Zo zijn er bijvoorbeeld een aantal vragen die je in de aangegeven periode aan je leerling kan stellen om hem of haar bewust te maken van het halen van het resultaat. Voorbeelden van deze zogenoemde ‘ontwikkelingsvragen’ zal ik hieronder benoemen.
- Hoe kun je jouw vertrouwen in het behalen van het resultaat vergroten?
- Welke vaardigheden wil je nog ontwikkelen om een carrière te maken?
- Welke voordelen zal het gewilde resultaat je opleveren?
- Zal jouw zelfbeeld veranderen als je het gewilde resultaat behaald?
- Wat zijn factoren die je zullen weerhouden om het gewilde resultaat te behalen, en hoe kan je die factoren negeren?
- Wat of wie kan jou juist helpen om het resultaat te behalen
Je zou bijvoorbeeld kunnen voorstellen om eens in de twee weken een gesprekje met de leerling in te plannen om te polsen hoe het gaat met het behalen van het leerdoel. Zo blijf jij zelf ook goed op te hoogte van de vooruitgang, zonder teveel te hoeven pushen om door te blijven gaan. Pushen is trouwens een begrip wat je in coaching eigenlijk zoveel mogelijk wilt vermijden. Als een leerling zich gepusht voelt zal dit namelijk vaak geen positieve gevolgen hebben voor het resultaat van het leerdoel. Maak dus in deze gesprekjes vooral gebruik van de eerder genoemde ontwikkelingsvragen en vermijd het meetrekken van de leerling in het proces.
Ik hoop dat je nu iets meer te weten bent gekomen over het coachen van leerlingen op leerdoelen. Wil je meer weten over dit onderwerp? Klik dan hier voor meer informatie!