Gepersonaliseerd leren: hoe werkt dat precies? | Blog
030 265 7658 September Onderwijs

Gepersonaliseerd leren: hoe werkt dat precies?

Het lijkt haast op een revolutie in het Nederlandse onderwijs: ‘gepersonaliseerd leren’. Waar er van een aantal kanten positieve geluiden klinken, is er ook nog veel onduidelijk over deze methode. Wat houdt gepersonaliseerd leren bijvoorbeeld in? En wat is het gevolg voor de leerling? Lees verder en ontdek alles over wat deze methode precies inhoud!

 

Allereerst: wat houdt gepersonaliseerd leren in? Bij deze methode ligt de focus op het individuele leerproces. Leerlingen hebben de regie en sturen zoveel mogelijk hun eigen leren aan. Ze bepalen dus zelf wat hun leerdoelen zijn en kiezen de beste manier om die te behalen. 

 

Het nut van gepersonaliseerd leren lijkt vanzelfsprekend: iedereen heeft wel eens meegemaakt dat het onderwijs als niet passend werd ervaren. Daarnaast heeft de methode nog een aantal voordelen. Zo zijn er met de komst van de digitale school veel meer mogelijkheden gekomen dan enkel alleen leren uit een boek. Met behulp van laptops en tablets kunnen leerlingen hun eigen leerroute uitstippelen. De keuzevrijheid in leermethodes is als het ware een heel stuk uitgebreid. Een ander voordeel is dat het kiezen van een eigen methode erg bijdraagt aan de motivatie en concentratie van leerlingen. 

 

Gepersonaliseerd leren in de praktijk

Hoe gaat deze methode dan in zijn werk? Dat verschilt erg per school, maar meestal gaat het ongeveer zo. Elke leerling maakt samen met de docent, die in deze methode de coach wordt genoemd, een leerdoel voor de week. Deze leerdoelen dragen bij aan het persoonlijke leerplan, wat voor een langere tijd is vastgesteld. Dit kan bijvoorbeeld zijn om beter te worden in de uitspraak van Engels of juist in Biologie. De coach spreekt elke leerling vaak persoonlijk over de resultaten en plannen van deze leerling. Naast de ‘normale’ lessen volg je een aantal keuze-uren per week. Deze uren mag de leerling zelf indelen om uiteindelijk het weekdoel te kunnen behalen. Het doel van deze methode is om zelfstandiger te worden, kennis te krijgen in je sterke en zwakke punten en om het laatstgenoemde natuurlijk te verbeteren.  

 

Risico’s van gepersonaliseerd leren

We moeten wel eerlijk blijven, er zitten ook een paar (kleine) risico’s aan het gepersonaliseerd leren. Zo moeten de leerlingen wel over een beetje discipline beschikken om de methode tot een succes te kunnen maken. Ook verandert jouw rol als docent in coach, iets waar een aantal docenten nog weinig van weten of nog niet in zijn getraind. Een ander punt is dat jij als coach ook erg goed moet letten op elke individuele leerling, zodat er geen chaos kan ontstaan. De methode vraagt dus best veel van de leerling, maar ook vooral van jou als docent. 

 

Het gevolg voor de leerling blijkt echter wel positief: leerlingen geven aan zelfstandiger aan de slag te kunnen en betere motivatie te hebben om de vakken te verbeteren waar ze minder goed in zijn. Dat maakt het gehele plaatje van de methode toch erg positief. 

 

Denk jij eraan om gepersonaliseerd leren in te zetten op jouw school? Vergeet dan niet dat coaching het belangrijkste aspect is in de gehele methode. Jij als docent (of in dit geval dus coach) kan een leerling de positieve energie geven om door te gaan, die soms zo hard nodig is. Aan de slag dus!

 

Meer weten?

Wil je meer weten over gepersonaliseerd leren en coaching? Bekijk dan eens onze trainingen Gepersonaliseerd Leren en Leerlingen Coachen.